به گزارش افکارنیوز، نخستین فاز آزمایشی اجرایی شبکه ملی فیبرنوری کشور بعدازظهر امروز چهارشنبه در قالب امضای تفاهمنامه میان مسئولان اپراتور ایرانیان نت و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و با حضور علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت رسمی کلید خورد.

در این مراسم محمدعلی رحمان دوست مدیرعامل شرکت ایرانیان نت با بیان اینکه این پروژه حدود ۴ ماه است که برای ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری آغاز به کار کرده ادامه داد: با توجه به همکاریهای میان شرکت ایرانیان نت و منطقه آزاد تجاری ارس نخستین گام عملی این پروژه را در این منطقه آغاز کردیم.

وی با اشاره به پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری در بستر باند پهن – FTTX – که باید تا سال ۱۴۰۱ به بالغ بر ۸ میلیون مشترک سرویس ارائه کند، افزود: تا پایان مردادماه ۹۱ علاوه بر منطقه آزاد ارس، سرویس شبکه اتصال فیبرنوری در مشهد و تهران نیز عملیاتی می‌شود.

رحمان دوست خاطرنشان کرد: اجرای پروژه فیبرنوری در منطقه ارس براساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه می خواهد که در قالب ۲ سهم برای ایرانیان نت و یک سهم از مجموع ۳ سهم برای منطقه آزاد تجاری ارس و با ایجاد یک شرکت مشترک اجرایی خواهد شد. در همین حال در راستای این تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد ارس قول اختصاص فضا و امکانات را داده است.

وی با بیان اینکه پروژه دسترسی شبکه فیبرنوری در فاز نخست در ۷ شهر مشهد، تهران، شیراز، کرج، قم، اصفهان و تبریز اجرایی می شود، ادامه داد: هم اکنون در حال کار مطالعاتی پروژه برای این شهرها هستیم و پیش بینی می شود در مردادماه سال آینده ۴۰۰ هزار کاربر از سرویس های این شبکه استفاده کنند.