به گزارش افکارنیوز،استاندار بوشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پوشش مناطق زلزله‌زده که اخیرا دچار سیل نیز شده است، گفت: متاسفانه جاری شدن سیل، خسارات زیرساختی زیادی را به منطقه وارد کرده است.

فریدون حسن‌وند صبح امروز در تشریح اقدامات انجام شده در پی بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه زلزله‌زده «شنبه» با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود، ۱۰۷ میلیمتر باران در شنبه باریده است، گفت: این بارش باران بسیار کم سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه بر اثر شدت بارش باران، خاکریز و سیل‌بند نیز شکسته شده بود، گفت: این مساله سبب شدت گرفتن جاری شدن سیل شد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه در ساعت ۲ بامداد شب حادثه، جلسه اضطراری مدیریت بحران تشکیل شد، گفت: بلافاصله تمامی امکانات استان از جمله لودر، کمپرسی، بیل مکانیکی و … برای پوشش سیل به خدمت گرفته شد.

حسن‌وند با بیان اینکه مسیرها و گذرگاه‌های انباشته از آب شناسایی شده و تمام امکانات و وسایل در حادثه سیل به کار گرفته شد، گفت: این در حالی بود که در ساعت حدودا ۴ بامداد خانواده‌ها به شهر هجوم آورده و عنوان کردند شایعه شده است که سد در حال شکستن است.

وی با بیان اینکه بلافاصله لیستی از تمام خانوارهای شنبه تهیه شد، گفت: بلافاصله دهها دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برای انتقال مردم به خورموج فراهم شد، اما با وجود آنکه تمامی امکانات اسکان اضطراری در تمام ورزشگاه‌ها و مدارس در نظر گرفته شده بود، اما مردم شهر را خالی نکردند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه تمامی حوادثطبیعی در شهر شنبه رخ می‌دهد، گفت: تصور کنید که باد وحشتناک به همراه تگرگ و باران شدیدی در حال ریزش است که ناگهان زلزله‌ای نیز رخ می‌دهد.

حسن‌وند با بیان اینکه در شب جاری شدن سیل، شرایط خاص و سختی را می‌گذراندیم، گفت: پیش‌بینی و امکانات لازم در نظر گرفته شده بود، اما بپذیرید که حوادثطبیعی، غیرمترقبه هستند.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که با اشاره به بهبود اسکان اضطراری، چه برنامه‌ای برای مردم زلزله‌زده و سیل‌زده شنبه دارید؟ گفت: پتو، زیرانداز، اقلام خوراکی و … که بر اثر جاری شدن سیل از بین رفته است، مجددا میان زلزله‌زدگان شنبه که اسیر سیل نیز شده‌اند، توزیع می‌شود.

استاندار بوشهر با اشاره به راه‌اندازی نانوایی‌های سیار در این منطقه، گفت: اکیپ بهداشت، درمان و اورژانس در مناطق مستقر خواهند شد و بازسازی برخی مسیرها و جاده‌ها نیز تسریع می‌یابد.

حسن‌وند یکی از نگرانی‌های خود را پس از جاری شدن سیل در منطقه «شنبه»، تردد در مسیر و جاده‌ها عنوان کرد و گفت: بر اثر جاری شدن سیل، جاده‌ و پل‌ها استحکام خود را از دست داده و ممکن است جاده بشکند.

وی با تاکید بر تسریع ساخت و ساز منازل تخریب شده، گفت: در بحثمقاوم‌سازی نیز باید دنبال سرپناه دائمی برای این افراد باشیم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه جاری شدن سیل خسارت زیادی را به بخش کشاورزی وارد کرده است، گفت: تقریبا کشاورزی در یک دشت وسیع منطقه از بین رفته است.

حسن‌وند در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در شب حادثه، ۱۲۰ میلیمتر باران در منطقه باریده است، گفت: این رقم معادل یک سال بارندگی در کل استان است که در عرض دو ساعت در منطقه شنبه بارید.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مشکل آب و برق نداریم، گفت: متاسفانه سیل خسارات زیادی به صنایع زیرساختی وارد کرده است، به گونه‌ای که جاده‌های مواصلاتی خسارات زیادی دیده و پل‌ها نیز تخریب شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه در بحثاسکان دائمی مردم زلزله‌زده و سیل‌زدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، گفت: آرماتوربندی برخی از خانه‌ها انجام شده بود، اما جاری شدن سیل کارها را عقب انداخت.

حسن‌وند با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم، سرویس بهداشتی و حمام دائمی بود، گفت: تا قبل از ماه مبارک رمضان با ساخت واحدهای زیادی، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر " اختصاص دو درصد درآمدهای نفتی کشور به مناطق نفت‌خیز که در استان خوزستان بیان شده بود "، گفت: اگر این طرح در مجلس تصویب می‌شد، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار سالانه به بوشهر تزریق می‌شد که این مساله بسیاری از مشکلات را حل می‌کرد.

استاندار بوشهر با اشاره به نگاه خاص رییس‌جمهور به بوشهر، گفت: این استان دارای ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی است که علاوه بر آن پوشش صدها شناور، دهها سکوی نفتی و هزاران تردد قانونی نیز بر کارهای استانداری می‌افزاید.

وی با اشاره به نیروگاه بوشهر در این منطقه، در پاسخ به سوالی مبنی بر " تاثیر زمین لرزه‌های اخیر در این نیروگاه "، گفت: اگر می‌خواهید در برابر حوادثدر مکانی پناه ببرید که ایمن باشد، حتما باید به نیروگاه بروید و این حوادثطبیعی مشکلی را برای نیروگاه ایجاد نکرده است.

ثبت زلزله ۲ ریشتری در حوالی نیروگاه؛ مردم احساس نگرانی نکنند

حسنوند با بیان اینکه پس از لرزشهای اخیر، تنها زلزله ۲ ریشتری در مناطق نیروگاه به ثبت رسیده است، گفت: مردم سر سوزنی احداث نگرانی نسبت به نیروگاه بوشهر نداشته باشند، چرا که من نیز هنگامی که زلزلهای به بزرگی ۶.۱ ریشتر در منطقه دشتی رخ داد، به عنوان رییس مدیریت بحران استان ذرهای نگرانی در مورد نیروگاه بوشهر نداشتم.