مابه‌التفاوت سود سپرده‌های حج چه می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز،طی روزهای اخیر شاهد هستیم که انتقادها به قیمت‌های فزاینده حج تمتع به سازمان حج و زیارت وارد می‌شود و مسئولان سازمان حج و زیارت به عنوان متولی آن امر دلایل این افزایش قیمت‌ها را بارها تشریح کرده‌اند و عدم تخصیص ارز مرجع را علت اصلی این گرانی‌ها عنوان کرده‌اند.

اما این افزایش قیمت‌ها به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم رسید و واکنش‌های آنان را در پی داشت تا جائیکه سخنگوی کمیسیون فرهنگی کشور از بررسی افزایش قیمت حج تمتع در این کمیسیون خبر داد.

سیدعلی طاهری با بیان اینکه رئیس سازمان حج و زیارت به مسائل ارزی پیش آمده اشاره کرده و دلیل افزایش قیمت حج تمتع را ناشی از نوسانات قیمت ارز دانسته است، می‌گوید: در این مورد کمیسیون تصمیم گرفته است کارگروه ارشاد و تبلیغات اسلامی را مکلف به بررسی مساله افزایش قیمت حج و تمتع کند و نتیجه آن را با حضور مسئولان سازمان حج بررسی و به کمیسیون گزارش دهد.

طاهری ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که کارگروه ارشاد و تبلیغات اسلامی ظرف یک هفته تا ۱۰روز آینده بررسی این موضوع را خاتمه دهد.

همچنین بنیامین شکوه فر مشاور رئیس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با فارس از شرایط انتقال فیش‌های حج تمتع خبر داد و گفت: فیش‌های مربوط به حج تمتع سالی که اولویت آن اعلام شده است قابل نقل و انتقال هستند و آن چیزی که در پشت فیش‌های حج تمتع ذکر شده مربوط به فیش‌هایی است که هنوز اولویت آنها اعلام نشده است.

وی ادامه داد: تنها فیش‌های حج تمتعی قابل واگذاری هستند که مربوط به اولویت‌های اعلام شده است یعنی فیش‌هایی که امسال اعلام شده است تنها امکان نقل و انتقال دارد فیش‌هایی که هنوز اولویت آنها اعلام نشده است و مربوط به سال‌های آینده است حق انتقال در مورد آنها وجود ندارد چون مالیت و حقی ندارند.

مشاور رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: به لحاظ حقوقی فیش‌هایی که اولویت آنها اعلام شده است مالیت حقوقی پیدا می‌کنند و تبدیل به حق برای فرد می‌شوند و به همین دلیل قابلیت واگذاری به غیر را پیدا می‌کنند.

شکوه فر تصریح کرد: فیش‌های حج تمتع فقط یکبار در دفاتر حج و زیارت قابل انتقال است و به جهت جلوگیری از دلالی نمی‌توان یک فیش را چند بار نقل و انتقال داد، فقط یکبار نفر اول می‌تواند آن را به نفر دوم منتقل کند و نفر دوم دیگر نمی‌تواند آن را به نفر سوم انتقال دهد.

وی ادامه داد: همه ساله این روال وجود داشته است که فیش حج تمتع سال، برای یکبار قابل انتقال بوده است.

اما نکته‌ای که در این میان از دید بسیاری از منتقدان پنهان مانده است سود سپرده‌هایی است که به این سپرده‌ها تعلق می‌گیرد و سعی شده است تا از این منظر به مشکلات زائران خانه خدا بپردازیم.

افرادی که سال ۸۴ برای حج تمتع ثبت نام کرده اند و امسال می خواهند اعزام شوند. هشت سال در انتظار بوده اند، سال ۸۴ یک میلیون تومان واریز کرده اند ولی اکنون یک میلیون تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان به آنها سود از طرف بانک ملی تعلق می‌گیرد و محاسبه سود سپرده‌های حج ۱۴ درصد و کوتاه مدت است.

رئیس سازمان حج و زیارت طی روزهای اخیر از رایزنی با مسئولان بانک ملی برای تجدیدنظر در روند پرداخت سود سپرده خبر داده بود.

همچنین غلامرضا رضایی در گفت و گو با فارس گفته بود: در سال ۸۴ نام سپرده‌گذاری، سپرده‌گذاری علی‌الحساب برای ثبت نام حج بوده است که همه نیز از این موضوع اطلاع داشتند و این حساب‌ها نیز به نام خود شخص و به نام ذینفع بوده است که و نه در حساب سازمان پولی وارد می‌شد و نه سودی برای سازمان داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در اواخر سال گذشته با انتقاد به عملکرد بانک ملی گفته بود: اگر بانک ملی به تعهدات خود عمل نکند درخصوص روش ثبت نام و سپرده گذاری عمره و تمتع تجدید نظر خواهیم کرد.

حجت الاسلام موسوی این تجدیدنظر را شامل تغییر بانک، نوع سپرده گذاری و تغییر شکل ثبت نام اعلام و اضافه کرد: البته طرحی داریم که بانکی با عنوان بانک حج راه اندازی شود.

وی افزود: ‌ در این طرح سعی بر آن خواهد شد که سپرده ها در راه صحیح و درست استفاده شود که حداقل مابه التفاوت از مردم گرفته نشود یا کمتر گرفته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داده بود: بانک تعهدی داده است که باید آن را عملی کند و در آخرین جلسه‌ای که داشتیم قول دادند که توافقات را عملیاتی کنند و ما منتظریم تا عملیاتی شود.

اگر به قوانین بانکی کشور نگاهی کنیم به سپرده‌های بالای پنج سال قوانین سپرده بلندمدت تعلق می‌گیرد ولی اینجا چند سؤال مطرح می‌شود که امیدواریم سیستم بانکی کشور و مسئولان بانک ملی پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای این سؤالات داشته باشند:

۱ - چرا سود کوتاه مدت به این افراد تعلق می گیرد در حالی که سرمایه گذاری بلندمدت و هشت سال بوده است و طبق قوانین بانکی کشور در بانک ها به بالای ۵ سال بلند مدت گفته می شود و سود سپرده بلند مدت در سیستم بانکی ۲۰ درصد است.

۲. حال که با قوانین سپرده‌های کوتاه مدت و ۱۴ درصد سود می‌دهند، چرا مثل سایر سپرده گذاری‌های کوتاه مدت سود نمی دهند. یعنی به تراکم سود، سود نمی پردازند. به عنوان مثال فردی در سال ۸۴ یک میلیون واریز کرده است و تا سال ۸۵ با احتساب ۱۴ درصد. a مبلغ سود باید بپردازند و در سال بعد یعنی ۸۶ باید به یک میلیون و a مبلغ را به عنوان موجودی محاسبه کنند. در حالی که این کار را نکرده و فقط یک میلیون را محاسبه می کنند.

خلاصه آنکه با محاسبه بانک برای زائران پس از هشت سال فقط یک میلیون محاسبه می گردد در حالیکه بنابر قانون بانک، حتی برای کوتاه مدت دو میلیون سود باید به این سپرده گذاری تعلق می گرفت.

۳. بنابر سود ۲۰ درصد که حق زائران است دقیقا سه میلیون سود به این سپرده گذاری تعلق می گیرد. حال آنکه فقط یک میلیون سود می دهند!

۴. مهم تر از سود بانک این است که سال ۸۴ با یک میلیون فرد می توانست حج برود ولی هم اکنون باید ۸ تا ۱۰ میلیون روی اصل سپرده و سود آن بگذارد تا بتواند حج برود. در سال ۸۴ با این سپرده زائران مشکلات دولت و بانک ها حل شد و حال که مردم با مشکلاتی دچار هستند آیا کسی به فریاد آنان می رسد؟

۵. سیستم ثبت نام های طولانی و از دست رفتن امید حج در مردم روشی غیر کارشناسانه و فقط در ایران به وقوع پیوسته است و مسافران ۱۵ سال آینده عربستان در حج و ۱۰ ساله عمره را برایشان تضمین کردهایم، آیا برای جمع آوری نقدینگی روشی بهتر وجود ندارد؟