افکارنیوز: کارشناسان سازمان وظيفه عمومي ناجا در پرسش و پاسخ با شهروندان به سؤالاتي در ارتباط با شرايط دريافت مجوز خروج از کشور براي مشمولان، پاسخ داده اند كه جزئيات آن را در ذيل ميخوانيم.

۱ - میزان ودیعه برای مجوز خروج از کشور چه مبلغ و نوع وثیقه چه می‌باشد؟

۱. ودیعه سفرهای زیارتی حج تمتع و عمره و عتبات عالیات: مبلغ ۱۵میلیون تومان چک و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد۲. ودیعه سفر سوریه و سایر کشورها: مبلغ ۱۵میلیون تومان پرداخت وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی۳. خروج از کشور برای فرصتهای مطالعاتی، ارائه مقالات و سایر سفرهای علمی با تائید وزارت علوم و بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سپردن ودیعه به مبلغ ۵ میلیون تومان بصورت نقد و یا ضمانت بانکی۴. پذیرش در دانشگاه خارج از کشور برای ادامه تحصیل با سپردن ودیعه به مبلغ ۱۵میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی و یا وثیقه ملکی

۲ - اخذ ودیعه بصورت ضمانتنامه بانکی چگونه است و چه بانکی معتبر می‌باشد؟

ضمانت نامه همه بانکها با هماهنگی امورمالی سازمان وظیفه عمومی ناجا معتبر می‌باشد.


۳ - نحوه خروج از کشور دانشجویان از طریق ستاد عمره دانشجویی چگونه است؟

۱. دانشجویان با شرایط ذیل می‌توانند از طریق ستاد عمره دانشجویی، برای عمره از کشور خارج شوند. ۲. درخواست ستاد عمره دانشجویی و تعهد آن ستاد۳. سقف مجاز سنوات تحصیلی دانشجو به اتمام نرسیده باشد و وارد غیبت نشده باشد.


۴ - آیا به مشمولان غایب مجوز خروج تعلق میگیرد؟
مشمولان غایب مجاز به خروج از کشور نیستند مگر مشمولانی که بدلیل درمان خود لازم است به خارج از کشور مسافرت نمایند که این امر منوط به تایید شورای پزشکی وزارت بهداشت یا شورای عالی پزشکی وظیفه عمومی است.


۵ - مجوز خروج به مقصد چه کشورهایی و به چه منظور صادر میشود؟
۱. تمامی کشورها به منظور سفر علمی به جز فلسطین اشغالی۲. کشورهای زیارتی(عراق، سوریه و عربستان)


۶ - خروج موقت دانشجویان از کشور به چه صورت میباشد؟
۱. به منظور سفر علمی و فرصت مطالعاتی و زیارت با درخواست و تائید دانشگاه و سپردن ودیعه مورد نظر، مجوز خروج برای دانشجویان صادر میشود.


۷ - مدت خروج از کشور به منظور فرصت مطالعاتی در دوره‌های فوق لیسانس و دکتری به چه صورت میباشد؟
در مقطع کارشناسی ارشد ۴ماه و در مقطع دکتری ۹ماه می‌باشد که در مواقع ضروری و با درخواست وزارت علوم مدت مذکور برای فوق لیسانس حداکثر تا ۶ماه و دکتری حداکثر تا یکسال قابل افزایش است.


۸ - نحوه خروج از کشور متعهدین خدمت به سازمانها(نفتکش، کشتیرانی، هواپیمایی، آموزش و پرورش، قوه قضائیه و …) چگونه میباشد؟
با درخواست سازمان مربوط پس از طی دوره آموزش نظامی و تعهد سازمان مربوط به مبلغ ۱۵میلیون تومان، خروج این افراد ممکن میباشد.


۹ - نحوه خروج از کشور ورزشکاران اعم از دانش آموز و دانشجو چگونه می‌باشد؟
۱. درخواست دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در سازمان تربیت بدنی و ارایه تضمین لازم. ۲. سقف مجاز سنوات تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان به اتمام نرسیده باشد و وارد غیبت نشده باشند. ۳. سن دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای نباید بیشتر از ۲۲سال باشد.


۱۰ - نحوه خروج از کشور فرزندان مامور ثابت دولت در خارج از کشور چگونه است؟
با تائید ماموریت از طرف وزارت امور خارجه و به شرط نداشتن غیبت و سپردن تضمین از سوی سازمان مربوطه، همراهی فرزندان مامورین ثابت دولت در خارج از کشور تا پایان ماموریت والدین امکان پذیر می‌باشد.