به گزارش افکارنیوز، متخصص گوش و حلق و بینی گفت: گوش‌پاک‌کن، سوئیچ ماشین، سنجاق یا چوب کبریت باعثتحریک گوش می‌شوند و می‌توانند جرم‌هایی را که در نیمه خارجی مجرای گوش به وجود می‌آیند به قسمت داخلی‌تر گوش برده و باعثخارش و سنگینی بیشتر گوش شوند.

رضا چایچیان اظهار داشت: جرم گوش به ترشحات طبیعی گفته می‌شود که برای اسیدی نگهداشتن محیط گوش وجودشان ضروری است چرا که از رشد قارچ و باکتری در محیط درونی گوش جلوگیری می‌کنند.

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در بعضی از افراد که پوستشان چرب‌تر است یا گوششان جرم‌سازتر است این جرم بیش از حد ترشح می شود. به حدی که باعثبسته شدن مجرای شنوایی گوش خارجی شود و فرد احساس سنگینی گوش می‌کند.

چایچیان ادامه داد: این دسته از افراد بعد از استحمام و نفوذ آب به گوش احساس می‌کنند سنگینی گوششان بیشتر شده است که بعد از خشک شدن و کم شدن رطوبت این احساس سنگینی کاذب کمتر می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: بعضی از افراد عادت دارند با هر وسیله‌ای اعم از گوش‌پاک‌کن، سوئیچ ماشین، سنجاق یا چوب کبریت گوش خود را پاک کنند که این عمل باعثمی‌شود که در درجه اول گوش تحریک شود و در ثانی جرم‌هایی که در نیمه خارجی مجرای گوش به وجود می‌آیند به قسمت داخلی‌تر گوش رفته و باعثخارش و سنگینی بیشتر گوش شوند.

چایچیان با بیان این مطلب که افراد نباید با هیچ وسیله‌ای گوش خود را دستکاری کنند گفت: نفوذ هر چه بیشتر جرم در قسمت‌های انتهایی و دستکاری‌های مکرر به علت خارش بیشتر گوش می‌تواند در نهایت به پارگی پرده گوش منجر شود.

متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: وجود جرم گوش به طور طبیعی لازم است چرا که محیط گوش باید چرب باشد. وی ادامه داد: این دسته از افراد نیازی به تمیز کردن مجرای داخلی گوش ندارند حتی در موقع استحمام نیز نباید به مجرای گوش دست بزنند بلکه باید فقط لاله و پشت گوش را بشویند.

وی ادامه داد: شستن گوش با شامپو یا صابون باعثمی‌شود که محیط گوش قلیایی شده و برای رشد انواع باکتری‌ها مناسب شود پس بهتر است حالت طبیعی گوش رعایت شود.

متخصص گوش و حلق و بینی به افرادی که دچار جرم گوش می‌شوند پیشنهاد داد: برای خارج ساختن جرم گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا آن متخصصان ابتدا با قطره، جرم را نرم کرده و سپس با دستگاه، گرفتگی موجود را برطرف سازند.