گروهی از دانشمندان به سرپرستی "جورج توماس" از دانشگاه کالیفرنیا و "عادل اعلم" از مدرسه پزشکی الازهر در قاهره تحقیقاتی را درخصوص تصلب شریانی و بیماریهای قلبی عروقی انجام دادند.

به گزارش مهر، درحقیقت تاکنون اعتقاد بر این بود که سبک زندگی مدرن، رژیم غذایی نامناسب و استرسهای زندگیهای روزمره سبب حملات قلبی و سکته می شود. این درحالی است که این دانشمندان با بررسی ۵۲ نمونه مومیایی مربوط به مصر باستان دریافتند که حتی انسانهای دنیای قدیم نیز باوجود سبک زندگی سالم از این بیماری رنج می بردند.

این دانشمندان اعلام کردند که اولین نمونه تصلب شریانی را در یک مومیایی مربوط به یک شاهزاده مصری که ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل در ۱۵۰۰ پیش از میلاد می زیست کشف کردند. این شاهزاده حدود ۲۰۰ سال قبل از " توتان خامون " زندگی می کرده است.

در مراحل بعدی آزمایشات از ۵۲ مومیایی که با استفاده از تکنیک " سیتی اسکن " بررسی شدند مشخص شد که شریانها و یا بافت قلب ۴۴ مورد قابل شناسایی است. بر روی دیواره رگهای ۴۵ درصد از این موارد رسوبات کلسیم انباشته شده بود و نشان می داد که این افراد به شدت از این بیماری رنج می بردند.

این افراد مومیایی شده عموماً در دربار فرعون و یا به عنوان کاهن مشغول به کار بوده اند. رژیم غذایی این مومیاییها قابل تعیین نیست اما به طور کلی رژیم غذایی افراد طبقه مرفه مصر شامل گوشت گاو، اردک و غاز بوده است.

همچنین مصریان باستان پیش از ساخت سیگار می زیسته اند و بنابراین از عوارض مخرب ناشی از این ماده مخرب رنج نمی برده اند.

براساس گزارش دیلی میل، عادل اعلم در این خصوص توضیح داد: " مطالعات اخیر نشان می دهند که با نکشیدن سیگار، داشتن فشار خون و کلسترول پایین، کلسیم دار شدن عروق انسان به تاخیر می افتد. از سوی دیگر، نتایج سایر تحقیقات حاکی از آن است که برخی از انسانها می توانند به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به تصلب شریانی باشند، بنابراین شایسته است تا آنجا که می توانیم بروز گرفتگی عروق را به تاخیر بیندازیم. "

" جورج توماس " نیز اظهار داشت: " هرچند ما نمی دانیم که این مومیاییها در اثر تصلب شریانی مرده اند یا خیر، باوجود این تائید می کنیم که این بیماری از گذشته های دور وجود داشته و ویژه زندگی مدرن امروزی نیست. "

به گزارش مهر، دو سال قبل نیز گروهی از محققان موسسه قلب " مید آمریکا " با بررسی ۲۰ مومیایی مربوط به مصر باستان که قدمت آنها بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۳۶۴ قبل از میلاد است و در موزه قاهره نگهداری می شوند به نتایج مشابهی دست یافته بودند.

در این تحقیقات که با دستگاه پرتونگاری با پرتوهای ایکس انجام شده بود مشاهده شد که در ۱۳ مومیایی رد و اثری از رگهای خونی و قلب وجود دارد و از میان این ۱۳ مومیایی در ۶ مورد حضور پلاکهای تصلب شریانی در رگهای خونی تایید شد.

این پلاکها در اثر کلسیم سازی و تجمع کلسترول و دیگر موادی که امروز نیز در رگهای افراد با مشکلات تصلب شریانی وجود دارند ایجاد شده بودند.



استراحتگاه - یک تابوت چوبی گشوده در یک سایت حفاری شده در جنوب قاهره در سال ۲۰۰۵



سبک زندگی سالم؟ از ۴۴ مومیایی مصری که قلب و شریانهای آنها قابل تشخیص بود ۴۵ درصد از تصلب شریانی رنج می بردند




سی. تی اسکن- دانشمندان آمریکایی و مصری اعلام کردند که اولین مورد تصلب شریانی را در یک شاهزاده خانم مصری که در ۱۵۰۰ پیش از میلاد می زیسته است کشف کرده اند