پشت‌پرده تحقیق و تفحص از بنیادشهید

به گزارش افکارنیوز،کیومرثیزدان‌پناه با بیان اینکه از شکل‌گیری مجلس نهم تا به امروز نزدیک به ۳۰ تحقیق و تفحص در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: حدود ۲۳ تحقیق و تفحص به صحن علنی ورود پیدا کرده که این امر شدت کار مجلس را به عنوان تنها راه فرایند بررسی مسائل دستگاه‌ها نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید توسط امیر خجسته - نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از تیرماه سال گذشته کلید خورد، عنوان کرد: وی خواستار برکناری معاون اداری مالی بنیاد و نیز رییس حراست بنیاد استان همدان بود.

یزدان‌پناه ادامه داد: این فرد، فشارهای متعددی را به بنیاد وارد و مکاتباتی را انجام داد تا این امر محقق شود. همچنین خواستار در اختیار گذاشتن یک راننده به همراه خودرو از طرف بنیاد بود که حقوق و مزایای آن را نیز بنیاد شهید در اختیارش قرار دهد، اما بنیاد نمی‌توانست این امور را تمکین کند.

به گفته سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی پیش از این مدیر بنیاد شهید استان همدان بوده و در واقع خودش در جریان امور کار بوده‌ و به دلیل داشتن اختلاف نظرهایی با زریبافان رییس بنیاد شهید کشور این موضوع را مصداق و مبنا قرار داده است.

وی افزود: آقای خجسته حتی مدعی شدند که مدیران ارشد بنیاد گروه انحرافی هستند و این در حالی است که اتهام‌های اینچنینی هیچ ربطی به موضوع تحقیق و تفحص ندارد.

یزدان‌پناه همچنین به مطرح شدن مباحثکلی از جمله ناکارآمدی مدیران بنیاد و نیز اینکه این مدیران دارای رفتارهای غیر انسانی هستند از سوی این فرد، اشاره کرد.

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین پیگیری نکردن مطالبات ایثارگران را از دیگر دلایل نمایندگان برای تحقیق و تفحص مطرح کرد.

یزدان‌پناه این موضوع را کذب محض دانست و مدعی شد مطالبات گروه هدف بنیاد شهید در عالی‌ترین سطح ممکن پیگیری شده، این در حالی است که دولت نهم و دهم بیشترین توجه را به ایثارگران داشته است.

وی با بیان اینکه تبصره یک ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس اعلام می‌کند که پیش از تحقیق و تفحص، باید موارد تخطی دستگاه مورد نظر اعلام شود، دستگاه حضور پیدا کرده و پاسخ شفاهی یا مکتوب دهد، گفت: پس از طی این مراحل اگر نمایندگان امضا کننده قانع نشدند آن موقع موضوع تحقیق و تفحص به کمیسیون ارجاع رفته و رای گیری می‌شود و سپس به صحن علنی مجلس می‌رود.

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در مورد بنیاد شهید هیچکدام از این موارد رعایت نشد و عملا خارج از چارچوب و مواد قانونی موضوع تحقیق و تفحص پیگیری شد و هر آنچه برای رایزنی لازم بود توسط بنیاد انجام گرفت تا این موضوع منتفی شود، اما تا اواخر خردادماه امسال به طول انجامید تا به تصویب برسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید و پافشاری داشتند که رییس حراست و مدیرکل بنیاد شهید استان برکنار شود، اظهار کرد: چون این افراد برکنار نشدند نماینده شیراز نیز یک تنه به دنبال امضا برای تصویب تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.

یزدان‌پناه ادامه داد: جوی که در مجلس علیه بنیاد صورت گرفته بود تا جایی پیش رفت که از ۲۰۳ نماینده‌ای که در مجلس حضور داشتند، ۱۲۰ نفر به تحقیق و تفحص به گونه‌ای شتاب زده رای دادند.

به گفته وی، همچنین برخی مسائل دیگر نیز به بنیاد شهید منتسب می‌شود که به این سازمان ربطی ندارد، از جمله موضوع بانک دی که بنیاد تنها سهام دار آن است و نظارت بر آن باید توسط بانک مرکزی انجام شود.

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به اینکه در زمان انجام تحقیق و تفحص آیا هر آنچه که لازم است در اختیار نمایندگان بازدید کننده قرار می‌گیرد؟ گفت: ‌ هر آنچه که لازم باشد در اختیار این افراد بر اساس چارچوب‌های قانونی قرار می‌گیرد، اما بنیاد تمامی مجاری قانونی را برای اتهام وارده پیگیری می‌کند.

یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه مجلس نگاه خاصی به موضوع تحقیق و تفحص دارد، عنوان کرد: راه‌های دیگری نیز برای پیگیری موضوع‌های نظارتی وجود دارد بنابراین مجلس و نمایندگان آن باید تلاش کنند قدرت تعامل و ارتباط‌شان را با دستگاه‌ها تقویت کنند تا در واقع به آخرین مرحله که تحقیق و تفحص است برسند.

وی بنیاد شهید و امورایثارگران را نهادی مقدس دانست که بالغ بر ۹۰ درصد کارکنانش از خانواده شهدا و ایثارگرانند و نباید اینگونه بی‌رحمانه زیر سوال بروند و افرادی که این موضوع را مطرح کردند باید در محضر خدا پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در بنیاد مدعی نیستیم که همه اقداماتمان عالی است اظهار کرد: به هر حال بنیاد یک دستگاه است و ممکن است ضریب خطا در آن وجود داشته باشد، اما نباید به واسطه اتهامات وارده مورد تحقیق و تفحص مطرح شود.

یزدان پناه با بیان اینکه بیانیه آقای خجسته در صحن علنی مجلس کاملا تهمت، افترا و مصادیق مجرمانهای بود که به مدیران بنیاد شهید نسبت داده شده بود، خاطر نشان کرد: در حالی این اتفاق رخ داده که هنوز تحقیق و تفحص انجام نشده است و تشخیص اتهام باید توسط دادگاه و مراجع صالحه قضایی انجام شود.