به گزارش افکارنیوز، نخودفرنگی از خانواده نخود سبز است که زیستگاه اولیه اش دشت های آسیای مرکزی و خاورمیانه می باشد و تاریخچه مصرف آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. از این رو آن را جزو اولین گیاهانی می دانند که انسان کاشت. اما در قرن شانزدهم میلادی، اروپاییان تغییراتی را روی تکنیک های کاشت آن ایجاد کردند که ماحصل آن نخودفرنگی امروزی است. البته بسیاری آن را به اشتباه در دسته سبزیجات قرار می دهند؛ ولی در اصل لیف یا پوسته نخودفرنگی، میوه به شما می آید و دانه های آن مورد مصرف خوراکی قرار می گیرد.

ارزش غذایی نخودفرنگی(در ۱۰۰ گرم نخودفرنگی تازه پخته)

ویتامین C: ۱۶ میلی گرم
ویتامین B۱:۷/۰ میلی گرم
آهن: ۶/۱ میلی گرم
پروتئین: ۶ گرم
فیبر: ۲۷ میلی گرم
اسید فولیک: ۲۷ میلی گرم

خواص درمانی نخودفرنگی

۱. کمک به کنترل وزن: از آنجا که میزان چربی نخودفرنگی بسیار پایین است و در عوض ویتامین های ضروری، فیبر و املاح معدنی مفید فراوانی دارد، می توان جهت جلوگیری از افزایش وزن، آن را با دیگر مواد غذایی پرکالری در وعده های غذایی جایگزین کرد.

۲. پیشگیری از سرطان معده: در نخودفرنگی نوعی پلی فنول به نام کومسترول وجود دارد که بنابر پژوهش ها تنها با مصرف روزانه ۲ میلی گرم از این ماده می توان به طور جدی از بروز سرطان معده جلوگیری کرد. از این رو بهتر است بدانید تنها در یک فنجان نخودفرنگی دست کم ۱۰ میلی گرم از این ماده شفابخش یافت می شود.

۳. پیشگیری از چین و چروک، آلزایمر، آرتریت، برونشیت و پوکی استخوان: نخودفرنگی حاوی مواد ضد التهاب است و همچنین منبع غنی امگا۳ به شکل ALA، ویتامین C و ویتامین E به شمار می آید که همگی به واسطه ترکیبات شان در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری های نامبرده موثرند.

۴. تنظیم قند خون: نخودفرنگی میزان فراوانی فیبر و پروتئین دارد. یکی از ویژگی های این دو ماده، تنظیم سرعت هضم و گوارش غذا است. علاوه بر این نخودفرنگی سرعت شکسته شدن مولکول های نشاسته به مواد قندی و سرعت عبور کربوهیدرات ها از مجرای گوارشی را تنظیم می کند که این امر موجب کنترل و تنظیم قند خون می شود.

۵. حفظ سلامت قلب و عروق: انواع آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی که در سلامت قلب موثر است، در نخودفرنگی به وفور یافت می شود. این مواد با جلوگیری از تشکیل پلاک های بین دیواره های رگ های خونی قلب، به سلامت این عضو کمک می کند.

۶. نخودفرنگی سرشار از ویتامین B۱ است: جالب است بدانید میزان ویتامین B۱ این ماده غذایی حتی از جگر بیشتر است. این ویتامین در تنظیم خواب، اشتها و احساس شادابی نقشی بسیار مهم دارد. افراد مسن و کسانی که به اضطراب مزمن دچارند یا عادت به خوردن غذاهای آماده دارند، در مقایسه با سایرین از فقر این ویتامین ضروری بیشتر رنج می برند و در پی آن به بسیاری از ناراحتی ها دچار می شوند. متخصصان تغذیه مصرف نخودفرنگی را به جای استفاده از داروهای شیمیایی جهت رفع این گونه ناراحتی ها توصیه می کنند.

۷. نخودفرنگی ضد یبوست است: فیبر فراوان در نخودفرنگی موجب افزایش حرکات دودی لوله گوارش و نیز سلامت روده می شود و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می کند.

روزانه چه میزان نخودفرنگی بخوریم تا از خواص آن بهره ببریم؟

مصرف روزانه ۱۵۰ گرم نخودفرنگی پخته، نیاز افراد بزرگسال را به تیامین(یکی از ویتامین های ب کمپلکس) تامین می کند. در ضمن بهتر است بدانید نخودفرنگی منجمد پخته شده فقط ۴۰ درصد از نیاز بدن به این ماده را تامین می کند. مصرف ۱۰۰ گرم نخودسبز تازه یا منجمد پخته شده ۵۰ گرم از فیبر مورد نیاز روزانه، ۱۶ درصد از نیاز روزانه زنان به آهن و ۲۵ درصد از نیاز مردان به آهن را جبران می کند. مصرف نخودفرنگی کنسروشده را اصلاً پیشنهاد نمی کنیم؛ زیرا در این صورت بیشتر مواد غذایی با ارزش آن از بین می رود و از سوی دیگر نمک زیادی دارد. نخودفرنگی منجمند فقط تا مدت سه ماه، ارزش غذایی خود را حفظ می کند و نگهداری آن بیشتر از این دوره زمانی بیهوده است.

در اینجا دستور پخت یک خوراک ساده و مفید را که در ۱۵ دقیقه آماده می شود، آموزش می دهیم. امید است از خوردن آن لذت ببرید.

خوراک مدیترانه ای سبزیجات

مواد لازم:

آب سبزیجات یا مرغ: نصف فنجان
فلفل دلمه ای قرمز و زرد: از هر کدام یک فنجان
پیاز: یک فنجان
نخودفرنگی پخته: دو فنجان
بادام هندی: یک چهارم فنجان
مواد لازم برای تهیه سس:
روغن زیتون: ۳ قاشق سوپ خوری
آب لیموترش تازه: ۲ قاشق سوپ خوری
پودر سیر یا سیر رنده شده: ۲ حبه
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱. پیاز و هر دو نوع فلفل را به صورت خلال های باریک می بریم. آب سبزیجات یا مرغ را در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم. پس از به جوش آمدن، خلال های فلفل و پیاز را اضافه می کنیم. در ظرف را می بندیم و اجازه می دهیم سبزیجات فوق به مدت ۵ دقیقه یا کمی بیشتر در حرارت ملایم بپزد تا کمی نرم شود.

۲. نخودفرنگی را اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه دیگر حرارت می دهیم؛ سپس خوراک را در ظرف مناسب ریخته، و بادام هندی و سس را اضافه می کنیم.

راز/ شماره ۲۵/ نيمه دوم ارديبهشت ماه ۹۲/ كيانوش بختياري/ صفحه ۶۰