هیچ دارویی در گمرک نمانده است

به گزارشافکارنیوز،شمس علی رضازاده افزود: با اختصاص ارز با نرخ جدید برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی، تمام داروها و مواد اولیه دارویی که از قبل در گمرک مانده بودند، ترخیص شدند و دیگر چیزی به عنوان داروی مانده در گمرک نداریم یا کاملاً ترخیص شده و وارد بازار شده‌اند یا مراحل حمل آنها در حال آنجام است.

وی ادامه داد: ‌ در مورد کمبود دارو در بازار نیز اکنون دیگری موضوعی به عنوان داروی نایاب در کشور نداریم و تعداد داروهایی که ممکن است به عنوان نایاب مطرح باشند کمتر از ۱۰ قلم است که بیشتر هم داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی کشور و جزو داروهای تک نسخه‌ای هستند.

رضازاده گفت: تعداد داروهایی که اکنون کمیاب هستند نیز اکنون به زیر ۵۰ قلم رسیده است در حالی که اوایل امسال به حدود ۲۰۰ قلم رسیده بود. از این تعداد حدود ۷ یا ۸ قلم داروهای تولید داخل هستند که با ورود مواد اولیه آ‌نها به زودی تولید و وارد بازار می‌شوند. ‌

معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: در مورد داروهای ساخته شده خارجی و وارداتی نیز با ترخیص داروها از گمرک هفته جاری این داروها نیز وارد بازار می‌شوند و تا یک هفته آینده موضوعی به عنوان کمبود حاد دارویی در کشور نخواهیم داشت.

وی گفت: ‌ البته هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که کمبود دارو در کشور صفر می‌شود و در هیچ برهه زمانی نیز چنین وضعی نداشته‌ایم اما به طور کلی استرسی که مردم برای تهیه دارو طی یکسال گذشته و در ماههای گذشته داشته‌اند دیگر نخواهیم داشت.

رضا زاده افزود: در مورد داروهای بیماران خاص به خصوص تالاسمی و هموفیلی نیز کمبود دارو نداریم. یک نوع داروی بیماران قلبی به نام وارفالین کمبود داشت که اکنون وارد بازار و توزیع شده است و دیگر کمبودی ندارد.

معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: ‌ داروهای بیماران سرطانی نیز در محموله‌های ترخیص شده از گمرک هستند و به زودی وارد بازار می‌شود. یک نوع داروی مربوط به بیماری روده تحرک پذیر به نام آساتور کمبود داشت که این دارو نیز از گمرک ترخیص و وارد بازار شده است.

وی گفت: داروی دوپادور برای بیماران پارکینسون نیز که طی ماههای گذشته کمبود داشت، اکنون وارد شده و دیگر مشکل حادی در تأمین آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مردم در هر زمان که برای پیدا کردن یک دارو با مشکل مواجه شدند، میتوانند با تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرند و از محل توزیع داروی مورد نظر خود مطلع شوند، البته طی روزهای گذشته برخی داروخانههای متصل به این شبکه اطلاعات داروهای موجودیشان را به روز نکرده بودند که از آنها خواستیم اطلاعاتشان را در شبکه اطلاعات دارویی به روز کنند تا امکان پیدا کردن سریع داروهای مورد نظر مردم فراهم شود و مردم مشکلی نداشته باشند.