به گزارش افکارنیوز، دکتر طاهره کرمانی، رنجبر روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص آثار روزه بر سلامت روان گفت: قطعاً روزه داری در کاهش اضطراب نقش مهمی خواهد داشت.

این نقش در امید به آینده و اعتقاد به عادلانه و هدفمند بودن نظام خلقت، در جلوگیری از بسیاری بدبینی‏ها و ناامیدی‏های شدید که گریبانگیر افراد و جوامع غیر دینی است، انکار ناپذیر است. مفاهیم و آموزه‏های دینی، همچون توکل، تقدیر الهی و… فرد دیندار را در دو راهی‏ها و تصمیم‏گیری‏هایمشکل، از استرس‏ها و اضطراب‏های بیماری‏زا دور نگه می‏دارد.

وی به آثار روزه بر روزه داری اشاره و اظهار داشت: قرائن و شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد، روزه‏داری در تسریع امر بهبود بیماران مبتلا به اختلال افسردگی‏اساسی، نقش کلیدی دارد. روزه با تغییر برنامه خواب و محرومیت از خواب برای انجام فرایض عبادی در سحرگاهان میتواند بر مبنای تغییر خواب در طول یک ماه تأثیرات ضد افسردگی خود را اعمال کند.

کرمانی در ادامه با بیان این که روزه بر حافظه نیز اثر مثبتی دارد تاکید کرد:روان شناسان عصر حاضر دستوراتی برای تقویت حافظه می دهند؛ اما كسانی كه روزه می گیرند نیازی به تمرینات تقویت حافظه ندارند؛ زیرا یكی از فواید روزه، تقویت حافظه است. از قول حضرت امیرالمؤمنین (ع) آمده است سه چیز حافظه را تقویت می كن؛ مسواككردن دندانها، روزه داشتن وخواندن قرآن. اثر روزه در ازدیاد حافظه یك تأثیر فیزیولوژیك است كه در نتیجهِ رسیدن غذای پاك به سلولهای مغز بعد از چند ساعت بی غذایی رخ می دهد.