به گزارش افکارنیوز، خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به عملکرد دستگاه قضایی انتقاد داشت که با واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی مواجه شد، اگر امکان دارد در مورد انتقادهایی که به قوه قضاییه وارد شده توضیح دهید، آیا از نظر جنابعالی دستگاه قضایی کار خود را به نحو احسن انجام داده یا خیر؟

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: به هر دستگاهی از جمله دستگاه قضایی امکان دارد انتقادی وارد شود. اگر انتقاد همراه با شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده باشد، سازنده است و قوه قضاییه از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند. آیت‌الله علم‌الهدی یکی از چهره‌های شاخص و امام جمعه یکی از شهرهای بزرگ کشورمان هستند و نظرات ایشان برای ما قابل احترام است، اما آنچه را که آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرده و آنچه را که آیت‌الله آملی لاریجانی گفته مطالب متضاد با هم نیستند.

وی تصریح کرد: آیت‌الله آملی لاریجانی گفته‌اند که مطالب در مورد قوه قضاییه درست بیان شود. در این راستا آیت‌الله علم‌الهدی سه مطلب را مطرح کردند؛ یکی در مورد پرونده فساد بزرگ بانکی بود که فرمودند چرا این پرونده را آنقدر بزرگ می‌کنید، چرا از این دادسرا به آن دادسرا و از این دادگاه به آن دادگاه رفته است که بنده باید پاسخ دهم پرونده فساد بانکی در دادسرای اهواز تشکیل شد و پس از اینکه متوجه شدیم این پرونده فراتر از آنچه هست که در اهواز تشکیل شده، درخواست احاله شده و پرونده به تهران آمد و از آن زمان تاکنون در یک دادسرا و در یک شعبه بود و زمانی هم که رسیدگی به پرونده تمام شد به یک دادگاه رفت و متهمان اصلی این پرونده در یک دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفتند و حکم صادر شد و به یک شعبه دیوان ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی یکی از افتخارات بزرگ قوه قضاییه است، اظهار کرد: افرادی که با حقوق آشنا هستند از همان ابتدا متوجه شدند که متهمان اصلی این پرونده یک کلمه هم حرف نمی‌زدند و مطالب کامپیوترهای خود را پاک کرده بودند. همچنین متهمان این پرونده پول‌هایی را به شکل‌های مختلف در حساب‌های مختلف به نام افراد مختلف چرخانده بودند که تمامی این اقدامات با کار تحقیقاتی روشن شد. باید تمامی این اقدامات به صورت موردی پیگیری می‌شد، ‌ کار فوق‌العاده سنگینی را می‌طلبید.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم حاشیه‌ای پرونده فساد بزرگ مالی این بود که افراد این پرونده برخی از کارخانجات را از دولت گرفته بودند و باید آنها ظرف پنج سال تمامی نیروهای خود را حفظ می‌کردند که متاسفانه این کار را انجام ندادند و تعدادی از نیروها را اخراج کرده بودند. ما بعد از دستگیری رییس شرکت‌های مرتبط با پرونده فساد مالی و دستگیری اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها، تلاش کردیم نه تنها کارخانجات و شرکت‌های مرتبط در این پرونده ورشکسته نشوند بلکه کارمندان آنها نیز بیکار نشوند و حتی توانستیم کارخانه‌های این پرونده را به سوددهی بیشتری برسانیم و بدهی خود را تسویه کنند.

وی ادامه داد: در مورد این اقدامات باید تاکید کنم که نقدی وارد نبود بلکه اطلاعات ناقصی بود که به دست ما رسیده بود و ما آنها را بزرگ نکرده بودیم، بلکه مبلغ بسیار بزرگی بود که در رسانه‌ها مطرح شد و حتی اولین کسی که در اهواز در مورد این پرونده صحبت کرد بنده بودم و گفتم که این پرونده فساد است و اختلاس نیست.

سخنگوی قوه قضاییه با یادآوری اینکه موضوع مواد مخدر مورد انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی بود، ادامه داد: مواد مخدر معضل بسیار بزرگی برای بسیای از کشورهاست و کشور همسایه ما ده‌ها برابر تولید موادمخدرش زیاد شده و بخش زیادی از مواد مخدر از طریق کشور ما به کشورهای دیگر ارسال می‌شود؛ لذا توزیع مواد مخدر علاوه بر تجارت و سود مالی، مساله سیاسی را دنبال می‌کند و دشمنان تلاش دارند که جوانان ما را به مواد مخدر آلوده کنند.

دادستان کل کشور افزود: در سال‌های اخیر ما به عوامل اصلی قاچاق موادمخدر نزدیک شده‌ایم و بسیاری از عوامل اصلی موادمخدر را دستگیر کرده‌ایم. آنچه که آیت‌الله علم‌الهدی گفته‌اند که فقط دستگاه قضایی می‌تواند جلوی موادمخدر را بگیرد باید بگویم که قوه قضاییه به تنهایی قادر نیست همه مسائل موادمخدر را جلوگیری کند و باید دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا به دستگاه قضایی کمک کنند.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: در سال ۷۶ طبق قانون، دولت موظف بود اردوگاه‌هایی را تاسیس کند تا معتادین مواد مخدر به این اردوگاه‌ها منتقل شوند ولی از آن زمان تاکنون این اردوگاه‌ها تاسیس نشده، البته در سال‌های ۹۰،۹۱ و حتی امسال دولت کمک کرد تعدادی از اردوگاه‌ها ساخته و تشکیل شود. همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در قانون پیش‌بینی شده که در این ستاد، وزارتخانه‌های مختلفی عضو هستند و یک عضو آن قوه قضاییه است که دستگاه قضایی موظف به مجازات مجرمین است. دستگاه قضایی در خصوص مجازات مجرمین در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را انجام داده است ولی مبارزه، درمان، پیشگیری و اصلاح این افراد از قدرت دستگاه قضایی خارج است.

سخنگوی قوه قضاییه با یادآوری اینکه موضوع دیگر مطرح شده از سوی آیتالله علمالهدی، مسائل فرهنگی و بیحجابی بود، گفت: همه ما موظف هستیم که امر به معروف و نهی از منکر کنیم و دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی این وظیفه را بر عهده دارند، حتما باید با بیحجابی مبارزه شود. اگر دستگاه قضایی در این زمینه کوتاهی انجام داده باشد حتما آن را اصلاح میکنیم ولی باز هم تاکید میکنم که مساله بیحجابی با زندان انداختن و بازداشت افراد از سوی قوه قضاییه تمام نمیشود و باید دستگاههای فرهنگی کشور نیز به دستگاه قضایی کمک کنند.