بیماران نگران افزایش قیمت داروها نباشند

به گزارش افکارنیوز،اسدالله عباسی در حاشیه مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار سازمان تامین اجتماعی که به مناسبت‌ شصتمین سالگرد این سازمان برگزار شد، در مورد اینکه چندی است تهیه داروهای بیماران ام اس دچار مشکل شده گفت: بعضی از داروها به دلیل وارداتی بودن، تعیین قیمت‌شان توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و پس از آن به شورای عالی بیمه آمده و تایید و مصوب می‌شود، در نهایت نیز قیمت‌های افزایش یافته به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ می‌شود.

وی علت بعضی خلاءهای ایجاد شده در زمینه تحت پوشش قرار گرفتن مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها اشاره و خاطر نشان کرد: علت این است که تحت پوشش قرار گرفتن داروها هنوز ابلاغ نشده و داروخانه‌ها با توجه به گرانی و ابلاغ نشدن به سازمان‌های بیمه‌گر، قیمت‌های بیشتر را اعمال می‌کنند.

وزیر رفاه تاکید کرد سازمان‌های بیمه‌گر متعهدند مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروهایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین و شورای عالی بیمه نیز آنان را تایید کرده است، به بیماران پرداخت کنند.

عباسی با اشاره به اینکه ممکن است در کوتاه مدت در زمینه پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها مشکلاتی به وجود آید، بیان کرد: در طولانی مدت سازمان‌های بیمه‌گر متعهد به تحت پوشش قرار دادن افزایش قیمت داروهای بیماران به ویژه بیماران خاص هستند.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی مشکل نظام بیمه‌ای کشور به صورت جدی حل می‌شود، نیز گفت: بعضی از داروها وارداتی هستند و به علت تغییرات نرخ ارز، ‌ دچار افزایش قیمت می‌شوند. همچنین فاصله زمانی ایجاد شده تا زمان ابلاغ افزایش قیمت داروها باعثنارضایتی داروخانه‌ها و نگرانی در بین مردم می‌شود. اما به بیماران اعلام می‌کنیم به هیچ وجه نگران افزایش قیمت داروها نباشند، چرا که سازمان‌های بیمه‌گر موظفند مابه‌التفاوت قیمت تمام داروهایی را که تحت پوشش بیمه قرار دارند و قیمتشان تغییر می‌یابد را پرداخت کنند.

وی در مورد توزیع نشدن بن‌های ماه رمضان بین مددجویان تحت پوشش کمیته امداد افزود: کمیته امداد نیز بسته‌های ماه رمضان را تهیه کرده است. این بسته حق مددجویان این نهاد بوده و باید بین آنها توزیع شود وبا توجه به اینکه ۱۰۰ درصد اعتبار این بسته حمایتی تامین شده است، قطعا این طی روزهای آینده این اتفاق رخ می دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد مخالفت سازمان تامین اجتماعی با ادغام در سازمان بیمه سلامت و نیز ادغام نشدن صندوقهای بیمه‌گر دیگر با گذشت دو ماه از تاریخ ابلاغ اظهار داشت: تامین اجتماعی با ادغام در سازمان بیمه سلامت مخالف نیست و اگر هم یکی از کارشناسان نظر مخالفی در این زمینه داشته است، نباید آن را به سازمان تامین اجتماعی تعمیم دهیم.

وی با اشاره به تشکیل سازمان بیمه سلامت طی یک سال گذشته گفت: امیدواریم بتوانیم با تفاهم نامه‌ای که از اردیبهشت ماه سال جاری به سازمان‌های بیمه‌گر سراسر کشور ابلاغ شده است، به جایگاه درستی در ارتباط با نظام بیمه‌های درمانی کشور دست یابیم.

عباسی ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت را امری قانونی دانست و گفت: این قانون باید حتما اجرا شود. هر کسی چه در این دولت و چه در دولت آینده که به عنوان دولتمرد فعالیت خواهد کرد، باید پیگیر موضوع باشد تا یکپارچه‌سازی و یکسان‌سازی در امر بیمه‌ای کشور رخ دهد.

وی افزود: با ایجاد یکپارچهسازی و یکسانسازی در نظام بیمهای کشور، اختلاف سلیقه در زمینه عمل به قانون در مباحث درمانی کشور برطرف شده و رضایتمندی و ایجاد عدالت، ماحصل آن خواهد بود.