به گزارش افکارنیوز، همه پدر و مادرها دلشان می خواهد بچه «نابغه» داشته باشند. بعضی وقت ها هم فکر می کنند که هر چقدر فرزندشان بیشتر درس بخواند و در مدرسه نمرات و رتبه های بیشتر کسب کند، موفق می شود و می توانند به «باهوش» بودن او افتخار کنند. اما همیشه درس خواندن راهی برای پول در آوردن و مشهور شدن نیست. خیلی ها هستند که درس نخوانده و ترک تحصیل کرده اند اما راه شهرت را پیدا کرده اند که تعدادشان هم کم نیست. خیلی ها هم هستند که تحصیلات شان در یک سری رشته هاست اما در نهایت دست سرنوشت آنها را وارد حوزه دیگری کرده است و در آنها به موفقیت های چشمگیر دست یافته اند. در این مقاله چند نشانه را به شما نشان می دهیم که با کمک آنها می توانید هوش و استعداد فرزندتان را در زمینه های مختلف کشف کنید و برای تقویت این استعداد و هدایت فرزندتان، انگیزه مطمئن تری داشته باشید.

کدام بچه ها استعداد مدیر شدن دارند؟

برخی از کودکان از ۴،۵ سالگی دوست دارند در کارهای گروهی شرکت کنند و سردسته گروه باشند. این قبیل بچه ها «هوش میان فردی» خوبی دارند. استعداد آنها اگر خوب مدیریت شود در آینده می توانند مدیریت یک موسسه بزرگ را برعهده بگیرند یا مشاور و معلم خوبی شوند. این هوش هم نشانه های خاص خودش را دارد.

اگر می بینید که فرزند شما به طور ذاتی با غریبه ها رابطه گرمی دارد، حس همدلی او بالاست، در مدرسه به راحتی دوست پیدا می کند و از موضوعات اجتماعی بین کودکان محل باخبر است، به طور حتم هوش میان فردی او نسبت به سایر زمینه های ذاتی اش پررنگ تر است.

داشتن این استعداد سبب می شود که سایر دوستان فرزندتان برای حل مشاجرات از فرزند شما کمک بگیرند.

ویژگی دیگر کودکانی باهوش میان فردی بالا این است که در مدرسه به بازی ها و سرگرمی های گروهی می پیوندند، دوستان صمیمی زیادی دارند، در میان جمع خیال شان راحت است و آرامش دارند و در مجموع حضور در جمع را به انزوا و گوشه نشینی ترجیح می دهند.

کدام بچه ها استعداد ریاضی دارند؟

دسته ای از کودکان از همان دبستان و البته به طور واضح تر در دبیرستان از نظر هوش منطقی و ریاضی، نسبت به سایر همسن و سالان شان در سطح بالاتری قرار می گیرند. شاید در دوران بچگی کمی بازیگوش باشند اما آنها دانشمند، حسابدار یا برنامه نویسان موفق آینده هستند. این استعداد در دوران مدرسه خودش را نشان می دهد اما شما هم به عنوان پدر و مادر یک بچه باهوش با مشاهده چند علامت می توانید به هوش ریاضی فرزندتان پی ببرید.
بچه هایی که هوش منطقی و ریاضی خوبی دارند توانایی استدلال شان بالاست و درباره مفاهیم علت و معلول و همین طور خلق اشیا کنجکاو هستند.
هر وقت متوجه شدید فرزند شما از سرگرم شدن با موضوعات علمی خوشحال می شود، در محاسبات اعداد مشکلی ندارد و مفاهیم ریاضی را به سادگی درک می کند باید به این موضوع فکر کنید که شاید در آینده به مهندس موفقی تبدیل شود.

این کودکان در سنین بالاتر اعداد را به راحتی در ذهن شان محاسبه می کنند و کمتر سراغ ماشین حساب می روند، دروس مورد علاقه شان ریاضی و علوم است و پیشرفت های جدید علمی را با اشتیاق دنبال می کنند. مجلات علمی را دوست دارند و شاید از ستاره شناسی و نجوم هم خوششان بیاید.
شطرنج بازی که حقوق می خواند

احسان قائم مقامی اولین استاد بزرگ شطرنج ایران است. رشته تحصیلی احسان اما حقوق است.

منظم بودن ذهن و حرکت به موقع علاوه بر شطرنج باید در زندگی او هم انعکاس داشته باشد. فکر می کنید حقوق انتخاب مناسبی برای ذهن ریاضی احسان قائم مقامی بوده؟

کدام بچه ها استعداد ورزشی دارند؟

کودکانی که به وسایل ورزشی علاقه نشان می دهند شاید قهرمانان ورزش آینده باشند. این بچه ها هوش جسمی حرکتی خوبی دارند. یعنی بهتر از سایر کودکان می توانند حرکات بدن شان را کنترل کرده و اشیا را با مهارت بیشتری در دست می گیرند. در نتیجه از فعالیت های حرکتی لذت می برند و می توانند در آینده افتخار آفرین شوند.

اگر می بینید که کودک زودتر از معمول چهار دست و پا به راه افتاده، به اجرای نمایش های شاد و کوتاه یا شرکت در رشته های ورزشی و سایر حرکات فیزیکی با موزون علاقمند است، هوش و استعداد ورزشی اش بالاست.

در صورتی که کودک شما دوست دارد با سرعت بدود یا با توپ بازی کند، هوش جسمی حرکتی خوبی دارد. اگر استعداد او به خوبی پرورش یابد، ممکن است در آینده فوتبالیست یا ورزشکار خوبی شود.

این دسته از بچه ها از فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا هم لذت می برند. عمل گرا هستند و حس لامسه خوبی دارند. حتی ممکن است هنگام صحبت کردن از دست هایشان زیاد استفاده کنند. برای پرورش این هوش سعی کنید برای فرزندتان وسایل ورزشی و بازی های حرکتی متنوعی فراهم کنید و البته او را در ورزش های تیمی شرکت دهید.

جادوگرها درس نمی خوانند

گویا علی کریمی، مرد درجه یک فوتبال ایران، هیچ وقت علاقه چندانی به درس خواندن نداشته است. این بوده که کم کم از درس کناره می گیرد و وارد دنیای فوتبال می شود. کریمی برای چهره شدن به مدرک دیپلم اکتفا کرد اما استعداد بی نظیرش در زمینه فوتبال از او یک اسطوره ساخت.

کدام بچه ها استعداد نویسندگی دارند؟

بچه هایی که از دوران کودکی هوش زبان شناختی خوبی دارند در آینده نویسنده، داستان سرا یا حتی خبرنگار خوبی می شوند. تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که جایی در نیمکره چپ مغز مسئول هماهنگی این هوش و استعداد است که به تدریج خودش را نشان می دهد. این استعداد هم برای خودش نشانه هایی دارد که بهتر است برخی از آنها را بدانید:

کودکانی که خواندن را زودتر از معمول یاد می گیرند و کتاب های جالب زیادی دارند از نظر هوش زبان شناختی در سطح بالاتری قرار می گیرند. این قبیل کودکان گاهی هم خیلی پرحرف می شوند و زودتر از معمول شروع به صحبت می کنند.

برای این قبیل کودکان کتاب ارزش زیادی دارد. از کتاب هایشان به خوبی مراقبت می کنند و ممکن است در قرض دادن کتاب به شدت خسیس باشند.
به نوشتن خاطرات روزانه علاقه دارند، با خانواده یا دوستان جلسات مشاعره برگزار می کنند و دایره واژگان شان وسیع است.

آنها در دبستان و مخصوصاً دبیرستان دروسی مانند ادبیات، تاریخ و اجتماعی نمرات بهتری به دست می آورند.

آنها با حرف زدن دیگران را متقاعد می کنند و حتی ممکن است در آینده در سایر مشاغلی که به صحبت کردن ربط دارد، موفق تر ظاهر می شوند.

کدام بچه ها استعداد دانشمند شدن دارند؟

گروهی از بچه ها از حیوانات می ترسند و گروهی دیگر عاشق حیوانات هستند. به طور کلی کودکان که به طبیعت و حیوانات علاقمندند «هوش طبیعت گرایانه» بالاتری دارند. این هوش توانایی درک طبیعت و دنیای طبیعی را بالا می برد. این جور کودکان می توانند پدیده های طبیعی را بهتر بشناسند و آنها را طبقه بندی کنند. چنین کودکانی ممکن است در بزرگسالی به سمت مشاغل مرتبط با زیست شناسی، اکولوژی یا گیاه شناسی جذب شوند و به طور کلی در علوم تجربی موفق ترند.

کودکی که هوش طبیعت گرایانه بالایی دارد دلش می خواهد در پارک ها یا سایر محیط های طبیعی آزادانه حرکت کند و در جستجوی اجزای طبیعی مانند سنگ، خاک، پر یا برگ گیاهان باشد. گاهی حیوانات کوچک مانند حلزون، کفشدوزک، جیرجیرک و قورباغه توجهش را به شدت جلب می کند. نگران کثیفی لباس های او نباشید و اگر این علاقه را می بینید، به فرزندتان اجازه دهید تا با خیال راحت به پرورش استعداد و کشف طبیعت بپردازد.

کاشت گیاهان، خشک کردن برگ ها و گل ها و همین طور بازی با ماسه از جمله علایق دیگر چنین کودکانی است.

کدام بچه ها استعداد بازیگری دارند؟

کودکانی که لباس های شخصیت های کارتونی را می پوشند و دلشان می خواهد در خانه نمایشنامه اجرا کنند استعداد هنرپیشگی دارند و حتی ممکن است در آینده مجری تلویزیونی موفقی شوند.

اگر می بینید که فرزند شما زیاد جوک تعریف می کند یا تقلید حرکات و صدای هنرپیشگان برای او کار ساده ای است، همان طور که مادر محمدرضا شیرخانلو در صفحات قبل گفت در این زمینه هوش و استعداد خوبی دارد. حتی ممکن است در مهمانی های خانگی مجری شود و با سایر کودکان لباس های مبدل بپوشد و نمایش هایی را اجرا کند. یکی از بهترین اقدامات برای پرورش این استعداد کودک شما این است که اعتماد به نفس او را پرورش دهید و حرکات نمایشی او را تشویق کنید.

وقتی که گلزار معلم بود

شنیده ها حاکی از آن است که آقای سوپراستار سینمای ایران قبل از بازیگری معلم در یکی از آموزشگاه ها بوده و شنیده های دیگر حاکی از آن است که تدریس اسکی همه می کرده.

دست سرنوشت اما در مشتش کلی شهرت را برای آقای سوپراستار پنهان کرده بود که با ورودش به گروه آریان و بعد از آن دنیای سینما باز شد. در حال حاضر او کلوپی ویژه آقایان دارد.

آقای دکتر پورسرخ

کمتر کسی می داند که ژوبین سریال وفا که خیلی زود جایش را در دل مردم باز کرد دارای دکترای فیزیولوژی گیاهی است. پوریا در این رشته فعالیت های خاص خودش را هم دارد. او طراحی فضای سبز می کند و برای بعضی مجلات علمی به ترجمه مقالات می پردازد. به نظر شما رشته خوبی را انتخاب کرده؟

کدام بچه ها استعداد موسیقی دارند؟

بعضی از پدر و مادرها فکر می کنند تا وقتی که ساز موسیقی را به دست فرزندشان ندهند، استعداد موسیقایی او معلوم نمی شود اما راه های دیگری هم هست که این هوش را نمایان می کند. برخی از کودکان هوش موسیقایی خوبی دارند و با کمی تمرین و پشتکار می توانند در آینده به موسیقیدان مشهوری تبدیل شوند. اگر پدر و مادرها به موقع این هوش را تشخیص داده و فرزندشان را در مسیر درستی هدایت کنند، این استعداد هم شکوفا می شود. با دانستن چند علامت کلیدی می توانید به وجود این نبوغ فرزندتان پی ببرید:

این کودکان عاشق شنیدن موسیقی هستند. با صدای آوازی از رادیو و تلویزیون حواس شان جمع می شود و دوست دارند آواز بخوانند. کمی که بزرگتر شوند به شما اصرار می کنند که برای آنها سی دی های مختلفی تهیه کنید و زندگی بدون موسیقی برایشان جذاب نیست.

وقتی این کودکان را در کلاس موسیقی ثبت نام می کنید به سرعت پیشرفت می کنند آنها گوش خوبی دارند و می توانند آهنگ ها را خوب تقلید کنند و در واقع نت گیری خوبی دارند و می توانند تشخیص دهند نت اشتباه کجاست.

کودکانی با هوش موسیقایی بالا شعر را دوست دارند و بعضی وقت ها دل شان می خواهد همراه با سایر دوستان شان شعرها را با صدای بلند بخوانند یا با کمک اسباب بازی های کودکانه یا حتی چند لیوان آب و یک قاشق سروصداهای موزونی ایجاد می کنند.

از مهندسی صنایع تا خوانندگی

مازیار مهندسی صنایع خوانده اما عشقش کاری است که این روزها در آن می درخشد. علاوه بر اینها گفته می شود مازیار در دهه هفتاد دوره های کارگردانی را گذرانده و در این زمینه هم تجربیاتی دارد. به نظر شما او استعدادش را خوب تشخیص داده بود؟

کدام بچه ها استعداد نقاشی دارند؟

استعداد هنری از جمله توانایی هایی است که در کودکان کم سن و سال به سادگی کشف می شود. اگر می بینید که فرزند شما این نشانه ها را دارد یعنی این قابلیت را دارد که در آینده به یک نقاش یا هنرمند بزرگی تبدیل شود. پس این علائم را جستجو کنید:

وقتی که کودک نوپای شما از خط خطی کاغذ لذت می برد یا از رنگ آمیزی به وجد می آید، می توانید نسبت به استعداد هنری و خلاقیت شگفت انگیز او مشکوک شوید. شاید روزی نقاش ماهر و معروفی شود یا در زمینه های عکاسی، خیاطی، مجسمه سازی و هنرهایی از این دست موفقیت چشمگیری به دست آورد.

کودکانی که استعداد هنری دارند انجام کارهای خلاقانه مانند نقاشی، ساخت کار دستی، طراحی یا بازی با خمیر را نسبت به سایر سرگرمی ها ترجیح می دهند.

بچه هایی که به رنگ ها حساس ترند، به جزئیات دقت می کنند و نوشته ها یا کتاب های تصویردار را دوست دارند؛ هوش تصویری شان بهتر بوده و نیمکره راست مغزشان فعال تر است. در نتیجه افکار آنها در آینده هم در قالب تصاویر و تجسم شکل می گیرد و بدین ترتیب در هنرهای تجسمی موفق تر ظاهر می شوند.

اگر می خواهید به پرورش استعداد هنری فرزندتان کمک کنید بهتر است برای او اشیای خلاقانه و بازی های هنری بخرید. یادتان باشد بازی ها و سرگرمی هایی را انتخاب کنید که متناسب با سن کودک باشد. ثبت نام در کلاس های هنری هم به این استعدادها جهت می دهد. درست که بچه ها استعداد دارند اما دقیقاً همین بچه ها حساس ترند و اگر مثلاً از آنها بخواهید بیش از ظرفیت شان نقاشی بکشند یا خلاق باشند، شاید از آن سمت بام بیفتند و دیگر اصلاً سراغ کارهای هنری نروند. در این صورت استعداد آنها متروک می ماند و رشد نمی کند.

تندرستي/ شماره ۱۲۰/ ۳۱ مرداد ماه ۹۲/ آناهيتا دروديان/ صفحه ۱۷