قرص برنج پادزهر ندارد

به گزارش افکارنیوز،صفورا محبی مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا درباره خطرات مسمومیت با قرص برنج گفت: فسفید آلومینیوم یا قرص برنج ترکیب خطرناکی است که برای جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده مصرف می شود. به دنبال تماس این ماده با رطوبت یا اسید معده، گاز خطرناک فسفین آزاد می شود که علت اصلی اثرات سمی این ماده است.

وی افزود: به علت نبود پادزهر اختصاصی، درمانهای انجام شده کمتر موثر واقع می شود.

محبی با اشاره به اینکه امروزه گزارشهای متعددی در ارتباط با مرگ و میر انسانها بر اثر مصرف تصادفی یا عمدی با آن ذکر می شود، اظهار داشت: از ۳۴۹ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با عوامل شیمیایی، ۶/۲ درصد از آنها ناشی از مسمومیت با قرص برنج بوده است.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: مسمومیت ناشی از خوردن این ماده با میزان مرگ و میر ۵۰ تا ۹۰ درصد همراه است که بسیار بالاست. طبق مطالعات انجام شده در ۹۲ مورد مصرف کننده قرص برنج، ۶۶ مورد مرگ یعنی ۷۲ درصد مشاهده شد که ۶۰ نفر در ساعات اولیه بعد از مصرف این ماده فوت شده اند.

محبی در خصوص علائم مسمومیت با قرص برنج بیان داشت: از لحاظ بالینی بلع قرص برنج توسط انسان باعثتحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی، افت فشار خون، شوک، ادم ریوی، اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، افت تعداد پلاکت ها، تشنج، نهایتاً کما و مرگ تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف می شود.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا پیشنهاد کرد: با عنایت به اینکه مسمومیت با قرص برنج بسیار کشنده است و هیچ پادزهری در این خصوص وجود ندارد بهترین اقدام پیشگیری از ضایعه از طریق آگاهی مردم و عدم دسترسی آسان به این ماده است.ا