نیمی از موارد جدید ایدز جوانان زیر ۲۴ سال هستند

به گزارشافکارنیوز،آزیتا گشتاسبی امروز در نشست خبری روز جهانی سلامت جنسی با شعار حقوق جنسی برابر که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا برگزار شد به نقش آموزش صحیح رفتارهای جنسی در جوامع اشاره کرد و گفت: بسیاری از سیاستگذاران و والدین آموزش رفتارهای جنسی به نوجوانان را عاملی برای شکسته شدن حرمت‌ها و هنجارهای اخلاقی در جامعه می‌دانند.



وی گفت: اگر بخواهیم به زبان آمار و ارقام حرف بزنیم سالانه ۱۱۱ میلیون مورد جدید از بیماری‌های منتقله به روش جنسی در افراد جوان و زیر ۳۰ سال بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی آمارها در کشورهای غربی نشان می‌دهد بیش از نیمی از موارد جدید ایدز در جوانان زیر ۲۴ سال بروز می‌کند و ۱۰ درصد زایمان‌ها بین سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی اتفاق می‌افتد و کشورهای پیشرفته سالانه شاهد بیش از ۴ میلیون بارداری ناخواسته بین نوجوان‌های خود هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به مطالعاتی که در ۱۹ کشور جهان از جمله آمریکای شمالی، کشورهای آفریقایی و اروپا انجام شده گفت: تقریباً یک سوم نوجوانان این کشورها به شکل‌های مختلف مورد آزارهای جنسی قرار گرفته‌اند که این رقم در بین دخترها بالاتر از پسرها بوده است.

وی ادامه داد: حتی سازمان بهداشت جهانی به طور تخمینی اعلام کرده که هر ۵ دقیقه یک نفر به دلیل رفتارهای جنسی خودکشی می‌کند که این امر ممکن است شکست عاطفی یا سوء استفاده و آزارهای جنسی باشد.

گشتاسبی به این نکته اشاره کرد که همواره برای آموزش رفتارهای جنسی بین والدین، معلمان و سیستم آموزشی تقابل و تضاد وجود دارد و از ابتدا رفتارهای جنسی را به عنوان گناه، تنبیه و کاری نادرست در ذهن فرزندان جا می‌اندازیم و از طرفی دیگر اینترنت و فیلم‌ها اطلاعات دیگری را به فرزندانمان منتقل می‌کند و باعثمی‌شود که آنها دچار تضاد شوند و اگر مشکلی هم پیدا کنند تمایلی برای حل مشکل خود نخواهند داشت. این مسئله الان معضلی است که در گروه جوانان با آن برخورد کرده‌ایم.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا به طرحی که در ایران توسط انجمن آسیب‌شناسی انجام شد اشاره کرد و گفت: این تحقیق در مورد تأثیر روابط جنسی زوجین بر طلاق بوده و روی ۱۶۰۰ زوج و ۸۰۰ زوج در حال طلاق و ۸۰۰ زوج که مشغول زندگی عادی بودند در ۴ استان کشور انجام شده است.

وی در مورد نتایج این تحقیقات گفت: ۷۱ درصد زوجین اعلام کرده‌اند که هیچگاه در مورد مسائل زناشویی آموزشی ندیده‌اند و ۸۶ درصد آن‌ها این موضوع را مطرح کردند که هیچ وقت در این مورد با فرزندانشان صحبت نمی‌کنند همچنن ۵۹ درصد زوجین اعلام کرده‌اند که هیچ مرکزی را برای برطرف کردن مشکلات زناشویی خود نمی‌شناسند.

گرشاسبی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی اگرچه فرآیند مربوط به آموزش رفتارهای جنسی در مقاطع مختلف گنجانده شده اما باید سعی کنیم در کشور ما بر مبنای اعتقاد چارچوب‌های جامعه و باورهای دینی نکات ضروری را از طریق خانواده و به شیوه درست به فرزندان بیاموزیم.

وی بر این نکته تأکید کرد که آموزش‌ها باید مبتنی بر شواهد، متناسب با فرهنگ و حاصل تحقیقات قوی علمی باشد و لزوماً آموزش جامعی که در کشوری مانند آمریکا برگزار می‌شود متناسب با کشور ما نیست و حتی آموزشی که در تهران به عنوان پایتخت ارائه می‌شود باید با یک استان محروم متفاوت باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در مورد چالشهای پیش رو برای آموزش رفتارهای صحیح جنسی گفت: مهمترین نگرانی برای والدین و سیاستگذاران این است که این آموزشها روی رفتارهای جنسی نوجوانان اثرگذاشته و یکسری حرمتها شکسته شود و در پیامد آن هنجارهای اخلاقی در جامعه تضعیف شود.