سرعت عمل آتشنشانان و واكنش به موقع آنان از رخداد حادثه و خطر احتمالي ناشي از نشت گاز آمونياك و افزايش خسارت جلوگيري كرد.

کارگران کارخانه تولید مواد لبنی در بزرگراه آیت اله سعیدی، نرسیده به خیابان زرند روز پنجشنبه نشت شدید گاز آمونیک را در سردخانه کارخانه به سامانه ۱۲۵ اطلاع دادند که بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه ۷۰ با هماهنگی ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران همراه با آتش‌نشانان ایستگاه ۳۸ به عنوان نیروی کمکی روانه محل حادثه شدند.
' رحیم عیسی وند ' فرمانده آتش‌نشانان گفت: با نشت گاز شماری از کارگران که از سوزش چشم و تنگی نفس خود را به فضای باز رسانده بودند و آتش‌نشانان با اطلاع از نوع گاز بی‌درنگ عملیات ایمن‌سازی را آغاز کردند.

وی افزود: گروهی از آتش‌نشانان با بکارگیری تجهیزات ایمنی و خاموش کننده اقدامات اولیه را تا بر طرف ساختن نشت گازانجام دادند و گروه دیگر کارکنان کارخانه را به محیط امن منتقل کردند.

' رضا یادگاری ' معاون منطقه پنج عملیات آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه حاضر بود، گفت: نشت گاز آمونیاک از قسمت اتصالات کمپرسور خنک کننده بود که پس از راهیابی به سالن تولید کارخانه، مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده بود.
وی افزود: اطلاع رسانی به موقع و سرعت عمل آتش‌نشانان در اجرای عملیات ایمن‌سازی از افزایش نشت گاز و آسیب‌های احتمالی به کارکنان و تجهیزات کارخانه جلوگیری کرد.
وی گفت: در این حادثه ۶ نفر از کارکنان کارخانه دچار آسیب شدند که امدادگران اورژانس دو نفر آنها را برای مداوا به مرکز درمانی منتقل و چهار نفر دیگر با استفاده از اکسیژن در محل حادثه درمان شدند.
كارشناسان سازمان آتش نشاني توصيه مي كنند : هنگام رخداد چنين حوادثي از محيط بسته خارج شويد زيرا تنفس در فضاي آلوده به گازآمونياك بسيار خطرناك است و تنفس در چنين محيطي در زمان طولاني باعث مرگ ميشود.