يك متخصص تغذيه گفت: نان هاي حجيم فانتزي بيش از ساير نان هاي تنوري در چاقي افراد موثر است.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید غیور مبرهن عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب گفت: نان‌های حجیم فانتزی نسبت به سایر نان‌های سنتی موجود، زمینه‌ساز افزایش قندخون افراد می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس مطالعات صورت گرفته با مصرف نان‌های باگت قند خون افراد به میزان دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که نان‌های پخت شده به روش سنتی نسبت به نان‌های حجیم کمتر در افزایش قندخون افراد مؤثر است، افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته نان‌های نازک و تنوری نظیر نان سنگک کمتر از سایر نان‌ها در افزایش قند خون و در نهایت اضافه وزن افراد مؤثر است که با توجه به افزایش مصرف نان‌های حجیم در این رابطه باید اقدامات اساسی به منظور استفاده از نان‌های سنتی به جای این‌گونه نان‌ها انجام داد.

دکتر غیور مبرهن در رابطه با صنعتی شدن پخت نان و در مقابل آن افزایش نان‌های حجیم که در داخل فر و غیر تنوری طبخ می‌شود، گفت: با توجه به رشد روز افزون جمعیت شهرنشینی و در این راستا افزایش تقاضا برای مصرف نان، حرکت به سمت پخت نان‌ها به روش صنعتی امری ضروری است.

این متخصص تغذیه ایجاد نان به روش صنعتی را عاملی برای بررسی متمرکز در پخت نان دانست و اظهار داشت: با افزایش مجتمع‌های صنعتی پخت نان امکان بررسی و نظارت بر نان‌های تولید شده افزایش پیدا می‌کند که در صورت بهره‌گیری از روش‌های مناسب برای پخت نان می‌توان علاوه بر تولید نان با کیفیت از بروز مشکلات ناشی از استفاده از این‌گونه نان‌ها جلوگیری کرد.

استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطرنشان كرد: توجه به نانهاي سنتي موجود با توجه به ارزشهاي غذايي بالاي آنها در كنار توسعه نانهاي صنعتي به منظور پاسخگويي نياز تمام افراد با سلايق متفاوت ضروري است.