به گزارش افکارنیوز، با خوردن یک موز به راحتی خودتان را شاد کنید و یک لبخند بر روی صورت تان بنشانید.

قارچ گوش

اگر یک قارچ را از وسط برش دهید، می بینید که شباهت زیادی به شکل گوش انسان دارد و جالب است بدانید که اضافه کردن قارچ به غذایتان، می تواند شنوایی شما را بهبود ببخشد؛ به دلیل اینکه قارچ ها، یکی از معدود غذاهای رژیم غذایی ما هستند که ویتامین D دارند. این ویتامین خاص، برای داشتن استخوان های سالم ضروری است؛ حتی برای استخوان های کوچکی که در گوش، صدا را به مغز منتقل می کنند.

موز افسردگی

با خوردن یک موز به راحتی خودتان را شاد کنید و یک لبخند بر روی صورت تان بنشانید. این میوه مشهور، دربردارنده یک پروتئین به نام تریپتوفان است که وقتی هضم می شود، به نوعی نوروترانسمیتر(انتقال دهنده عصبی)، به نام سروتونین تبدیل می شود.

سروتونین، یکی از مهمترین مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خو در مغز است و بیشتر داروهای ضد افسردگی نیز، با تنظیم سطح سروتونین به بیماران افسرده کمک می کنند. مقادیر بالاتر این ماده، حالات بهتری در فرد ایجاد می کند.

کلم بروکلی سرطان

برجستگی های سبز و کوچکی که روی سر کلم بروکلی قرار دارند، از نزدیک شبیه صدها سلول سرطانی هستند.

امروزه دانشمندان می دانند که این سبزی «متلاشی کننده بیماری»، می تواند نقشی حیاتی در پیشگیری از بیماری ها بازی کند.

در چند سال گذشته، گروهی از محققان در موسسه ملی سرطان، دریافتند که استفاده هفتگی از کلم بروکلی، برای کاهش ۴۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات کافی است.

فقط در بریتانیا، سرطان پروستات در هر یک ساعت، یک مرد را می کشد.

زنجبیل معده

ریشه زنجبیل در بیشتر سوپرمارکت ها به فروش می رسد و معمولاً شبیه معده است و جالب است که یکی از بزرگترین فواید آن، کمک به هضم غذا است. چینی ها از بیش از دو هزار سال پیش، از زنجبیل برای آرام کردن معده و درمان تهوع استفاده می کردند؛ این در حالیست که زنجبیل همچنان یک درمان شناخته شده برای بیماری های حرکتی است و فواید بی شماری دارد.

نتایج آزمایش هایی که در دانشگاه مینه سوتا بر روی موش ها انجام گرفت، نشان داد که تزریق همان ماده شیمیایی ای که به زنجبیل مزه می دهد، می تواند سرعت رشد تومورهای روده را کاهش دهد.

پنیر استخوان ها

یک پنیر زیبای سوراخ دار، مانند پنیر اِمِنتال، علاوه بر اینکه برای استخوان های شما مفید است، از نظر ظاهری نیز شبیه ساختار درونی آنهاست و همانند سایر پنیرها، یک منبع غنی از کلسیم است. کلسیم یک ماده تقویت کننده حیاتی و سازنده برای استخوان ها است و موجب کاهش خطر ابتلا به استئوپروزیس(پوکی استخوان) در طول زندگی می شود. کلسیم به همراه یک ماده معدنی دیگر به نام فسفات، قدرت پایه را در استخوان ها تامین می کند و همچنین به افزایش نیروی عضلات نیز کمک می کند.

دریافت کلسیم به میزان کافی در رژیم غذایی در طول دوران کودکی، برای داشتن استخوان بندی قوی و مستحکم، بسیار حیاتی است.

نتایج مطالعه ای که در دانشگاه کلمبیا انجام شد، نشان می دهد که در نوجوانانی که دریافت کلسیم آنها از ۸۰۰ میلی گرم در روز به ۱۲۰۰ میلی گرم افزایش یافته است(که معادل است با دو برش اضافی پنیر چدار)، تراکم استخوان تا شش درصد بیشتر شده است.

انگور ریه ها

ریه های ما از انشعابات راه های هوایی کوچکی ساخته شده اند که به خوشه های کوچک بافتی به نام آلوئول منتهی می شود.

این ساختارها که شبیه خوشه های انگور هستند، اکسیژن را از ریه ها به جریان خون منتقل می کنند.

یکی از دلایل اینکه خیلی از نوزادان نارس، برای زنده ماندن می جنگند، این است که آلوئول ها، تا هفته بیست و سوم یا بیست و چهارم حاملگی، شروع به شکل گرفتن نمی کنند. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم سرشار از میوه های تازه مانند انگور، خطر ابتلا به سرطان ریه و اِمفیزِما را کاهش می دهد. همچنین هسته انگور نیز نوعی ماده شیمیایی به نام پروآنتوسیانیدین دارد که به نظر می رسد در کاهش شدت آسم ناشی از آلرژی، موثر است.

گردو مغز

پیچ و تاب ها و چین های گردو، دقیقاً شبیه به مغز انسان است و سر نخی برای رسیدن به فواید آن در اختیار ما قرار می دهد. گردو تنها مغز آجیلی است که مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا۳ دارد و همچنین ممکن است به توقف زوال عقل کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که عصاره گردو، پلاک هایی با پایه پروتئینی را که در ارتباط با بیماری آلزایمر است، درهم می شکند.

محققان دانشگاه تافتس در بوستون، دریافتند که گردو، بعضی از علائم سالخوردگی مغز را در موش ها کاهش می دهد.

گوجه فرنگی قلب

گوجه فرنگی نیز درست مانند قلب انسان، قرمز است و معمولاً چهار حفره دارد. گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است؛ ماده شیمیایی گیاهی که خطر بروز بیماری های قلبی و بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد.

یک برنامه تحقیقاتی مطالعه سلامت زنان که سلامت چهل هزار زن را بررسی می کرد، دریافت که زنانی که بالاترین سطح لیکوپن را در خون شان دارند، سی درصد کمتر از زنانی که مقدار بسیار کمی لیکوپن در خون آنها موجود است، به بیماری قلبی دچار می شوند.

تست های آزمایشگاهی نشان می دهد که لیکوپن حتی به مقابله با اثرات ناسالم کلسترول(LDL) نیز کمک می کند. براساس یک مقاله کانادایی که در روزنامه زیست شناسی تجربی و پزشکی چاپ شده بود، لیکوپن می تواند از بیماری قلبی کرونری نیز پیشگیری کند.

راز/ شماره ۳۲/ نيمه دوم شهريور ماه ۹۲/ مترجم: ناديا محيط/ صفحه ۷۰