هر روز بر عظمت جمهوری اسلامی افزوده می‌شود

به گزارشافکارنیوز،آیت‌الله محسنی‌گرکانی ضمن تبریک ولادت با سعادت و با برکت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، اظهار کرد: امام رضا(ع) اسوه علمی و عملی برای پیروانش بود. مقام معنوی و عظمت علمی امام علی بن موسی الرضا(ع) بگونه‌ای شفاف و روشن بود که مردم را به سوی خودشان جذب می‌کردند.

وی ادامه داد: ایشان از این فرصت در جهت اعتلای اسلام و گسترش فرهنگ ناب شیعه استفاده می‌کردند و به شیوه‌ای عالمانه و خالصانه نسبت به امر به معروف و نظارت در احکام اسلام و نهی زشتی‌ها و منکرات اقدام و از انحرافات پیشگیری می‌کردند.

رییس دیوان عالی کشور افزود: دشمنان در فرهنگ ائمه طاهرین که صراط مستقیم هستند، اختلافات زیادی را برای تفرقه مردم ایجاد کرده‌اند. صراط مستقیم تنها یک راه است که به سمت سعادت جاودانه انسانی است، منتهی در کنار و حاشیه این صراط، راه‌هایی را درست کرده‌اند و ادعا دارند که راه آن‌ها صحیح است و شاهد این امر روایتی از حضرت رسول اعظم(ص) است که فرمودند آیین و مذهب من بعد از من به ۷۳ فرقه انشعاب پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه در قرآن کریم آیات فراوانی در مورد صراط مستقیم آمده است به خاطر اهمیت شناخت آن راه و مصداق آن و پیروی از آن صراط است. البته همانطور که در قرآن کریم نیز آمده است تنها راه رسیدن به صراط مستقیم راه بندگی خداست.

محسنی‌گرکانی با ذکر آیه " ان اعبدونی هذا صراط مستقیم " و تاکید بر اینکه توحید اولین گام صراط مستقیم است، افزود: در این آیه دین استوار و ثابت و نفی هرگونه شرک به عنوان صراط مستقیم معرفی شده است.

وی تصریح کرد: ائمه(ع) دچار سیاست‌های بسیار خطرناکی از سوی دشمنان برای مغلوب شدن در میان مردم می‌شدند. به ویژه امام رضا(ع) دچار سیاست و دسیسه بسیار پیچیده ای از سوی دشمنان خود شد و آنها حماسه سیاسی بسیار پیچیده و خطرناکی را جلوه دادند تا امام رضا(ع) را مغلوب کنند و این ظاهر فریبنده مردم را جذب کرد.

وی ادامه داد: مامون در ظاهر امام رضا(ع) را به عنوان ولیعهد خود معرفی کرد، اما در باطن به دنبال شکست آن حضرت در افکار عمومی بود. مرحوم شیخ صدوق در این باره می‌گوید مامون هر که را که احتمال می‌داد دانشمند بوده و توانایی مناظره و مباحثه با امام رضا را داشته باشد به مجلس خود دعوت کرد و او را با امام وارد بحثکرد و هدف او این بود که اندیشمندان و نظریه پردازان از گروه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در مباحثه علمی بر حضرت پیروز شوند.

رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه این امر به دلیل کینه باطنی مامون نسبت به حضرت رضا (ع) بود، افزود: امام در تمامی آن جلسات و مناظرات سنگین و پیچیده علمی بر تمام دانشمندان حاضر پیروز شدند و آن حضرت با هر دانشمندی به بحث و مناظره نپرداخت مگر آنکه آن عالم به فضیلت و برتری و دانش سرشار امام (ع) اعتراف کرد و در مقابل استدلالهای محکم آن حضرت سر تعظیم فرود آورد.