به گزارشافکارنیوز،بهناز ذال با اشاره به اینکه همسان گزینی در ازدواج با پی بردن به تفاوت زیاد بین زوجین مشکل دار مطرح شد، گفت: همسان‌گزینی در ازدواج به معنی وجود تفاوت‌­ها و شباهت­‌های لازم بین زوجین است.

ذال گفت: زوج‌­های دارای شباهت بیشتر، از همسانی بالاتری برخوردار هستند و سوال­‌های زمان خواستگاری را دلیلی برای کشف شباهت­‌های طرفین دانست.

وی با اشاره به اینکه همسانی در ازدواج به معنی شباهت در افکار، باورها، موقعیات و سطح اطلاعات زوجین است، گفت: تفاوت­‌های زوجین باید مکمل هم باشد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی کشمکش‌­های زوجین را دلیلی برناهمسانی اعلام کرد و گفت: انتخاب همسر براساس احساسات از جمله دلایل ناهمسانی است.

ذال با اشاره به اینکه ناهمسانی فرهنگی و طبقاتی زوجین را نمی‌توان از بین برد، افزود: ناهمسانی رفتاری زوجین ‌ در زمانی که زوجین به این ناهمسانی واقف باشند را می‌توان با کسب مهارت­‌های رفتاری ‌کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه همسانی باید در ابعاد جسمانی، اجتماعی، فرهنگی و شناختی وجود داشته باشد، افزود: ناهمسانی فرهنگی بیشترین میزان مشکل را در زوجین به وجود می­‌آورد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی گفت: ناهمسانی فرهنگی شامل تفاوت در آداب و رسوم، ارزش‌­ها و باورها درباره ازدواج و نحوه زندگی است.

ذال با اشاره به اینکه ازدواج­‌هایی که بر اساس هیجانات زوجین باشد، مشکل ساز است، گفت: ازدواج سنتی و مدرن با توجه به نگاه افراد متفاوت است.

وی اظهار کرد: در ازدواج سنتی، دختر و پسر به خواسته خانواده تن می­‌دهند و یک سری مبانی سنتی مربوط به اجداد در آن حفظ می­‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی یکی ازمشکلات ازدواج سنتی را تقسیم نقش­‌ها بین زوجین و طرز تفکر زوجین از نقش­‌های یکدیگر دانست.

ذال لازمه ازدواج مدرن را توانایی برقراری ارتباط موثر زوجین با یکدیگر دانست و مهارت ارتباطی، عشق، اعتماد و تناسب زوجین با یکدیگررا شرط استحکام این نوع ازدواج اعلام کرد.

وی ازدواجی را که در آن زوجین بیشترین رضایت را از یکدیگر داشته باشند را ازدواج موفقی دانست.