ثبت نام اجباری دانش آموزان تجدیدی در هنرستانها

به گزارشافکارنیوز،علی اصغر فانی روز گذشته در گفتگویی با خبرنگار مهر خبر از توقف دستورالعمل تحصیل اجباری دانش آموزان در هنرستانها را داده و گفته بود که موضوع رفتن دانش آموزان تجدیدی به هنرستانها نیز دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران بود که به محض اطلاع این موضوع را پیگیری کرده و مانع از اجرای آن شدم. والدین و یا دانش اموزان تجدیدی نگران نباشند و هیچ اجباری برای رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد.

به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، فلسفه توسعه هنرستان ورود دانش آموز به بازار کار است. اگر قرار باشد با اجبار دانش آموزی را به هنرستان بفرستیم، قطعاً تاثیرگذاری لازم را در بازار کار نخواهد داشت.

این در حالی است که تنها ۵ روز مانده به آغاز سال تحصیلی همچنان برخی از مدارس شهر تهران اقدام به صدور برگه هدایت تحصیلی بعد از قبولی دانش آموزان در امتحانات شهریور ماه نکرده و معتقدند که آموزش و پرورش شهر تهران هنوز بخشنامه قبلی را ابطال نکرده است.

مهدی بهلولی یکی از معلمان مدارس شهر تهران در گفتگو با مهر گفت: این دستورالعمل هنوز در مدارس در حال اجراست و روز گذشته بسیاری از والدین از اینکه فرزندانشان نمی توانند به رغم قبولی در امتحانات شهریور ماه رشته مورد دلخواه خود را از بین رشته های نظری انتخاب کنند، بسیار نگران و ناراحت بودند.

به گفته او، مدارسی همچون فیروز بهرام و مدرسه علمیه در خیابان بهارستان همچنان با استناد به بخشنامه گذشته اقدام به ثبت نام کرده و دانش آموز را مجبور به انتخاب رشته در هنرستانها می کنند.

احمد فراهانی معاون مدرسه علمیه در بهارستان درباره ابطال شدن بخشنامه آموزش و پرورش شهر تهران از سوی سرپرست آموزش و پرورش، گفت: هنوز هیچ دستورالعمل جدیدی برای تغییر در ثبت نام دانش آموزان تجدیدی به دست ما نرسیده است.




به گفته او، براساس بخشنامه ۱۷ شهریور ماه آموزش و پرورش شهر تهران، ثبت نام دانش اموازان باید براساس برگه هدایت تحصیلی نمرات آنها در خرداد ماه انجام گیرد و اگر دانش آموزی به عنوان مثال برگه هدایت تحصیلی خود را گم کرده است باید قبل از اعلام نتایج شهریور ماه برگه هدایت تحصیلی شان صادر شود.

عدم صدور برگه هدایت تحصیلی بعد از امتحانات شهریور ماه به این معنی است دانش آموزان تجدیدی که نمره لازم را برای رفتن به رشته های نظری در شهریور ماه می گیرند، امکان انتخاب رشته را نداشته و آنها مجبور به انتخاب رشته در هنرستان ها می شوند.

اما در این میان محمود حسینی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: دستورالعمل لغو بخشنامه تحصیل دانش آموزان تجدیدی در هنرستان از سوی آموزش و پرورش شهر تهران صادر و به ادارات کل مناطق شهر تهران ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هیچکدام از مدارس حق اجرای این بخشنامه را ندارند درباره اینکه تعدادی از مدارس هنوز بخشنامه قبلی را اجرا می کنند، توضیح داد: دستورالعمل لازم برای ادارات ارسال شده و شاید هنوز ادارات این بخشنامه جدید را به مدارس ابلاغ نکرده اند.

به گفته حسینی، دانش آموزان باید در شهریور ماه متناسب با نمره هایشان برگه هدایت تحصیلی را گرفته و براساس برگه هدایت تحصیلی در رشته های مورد دلخواه خود می توانند ثبت نام کنند.