مهمترین خواسته مردم از مسوولان

به گزارشافکارنیوز،دین ‏پرست در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان گفت: ایران، همسایه کشوری مانند افغانستان است که بزرگترین تولیدکننده تریاک و حشیش به شمار می‏‌رود و باید در مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از آن بسیار مراقب جوانان‏مان باشیم.

دین‏ پرست ادامه داد: موادمخدر بعد از فقر و نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‏‌ای از بحران‏های دنیا محسوب می‏‌شود و امروز زحمات زیادی برای مبازره با آن در کشور صورت می‏‌گیرد.

وی گفت: طبق آمار سازمان ملل ۱۰ میلیون نفر در دنیا در چرخه موادمخدر فعالیت دارند و قاچاقچیان موادمخدر درآمدهای میلیارد دلاری از این راه کسب می‏کنند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات مواد مخدر در کشور ما این است که با مواد صنعتی دست به گریبان شده‌‏ایم، گفت: ۴۵ درصد زندانیان کشور مربوط به بخش موادمخدر هستند.

دین پرست تصریح کرد: برای مردم آمار کشفیات مواد و یا مجازات مهم نیست بلکه تقاضای مردم این است که دسترسی آسان به موادمخدر و جولان معتادان در مکان‏های عمومی شهر از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه‌‏ها را نسبت به مواد مخدر تغییر دهیم، گفت: آسیب‏های ناشی از اعتیاد نظیر ایدز به ما ضربه‏‌های زیادی می‏‌زند.

وی با اشاره به اینکه اولین دلیل شیوع ایدز در ایران استفاده از سرنگ‏های مشترک است، اضافه کرد: هم اکنون ۵ هزار و ۲۳۳ مرکز ترک اعتیاد در حوزه ماده ۱۵ در کشور وجود دارد که ۸۹ درصد آنها غیردولتی هستند.

دین پرست با بیان اینکه برای ایجاد مراکز ماده ۱۶در استان گیلان مشکلی وجود ندارد از مسئولین استانی خواست تا برای جمع‏‌آورری و نگهداری زنان معتاد که در حال حاضر فقط یک مرکز در شهر رشت وجود دارد ۲ مرکز دیگر در شرق و غرب گیلان ایجاد شود.

وی گفت: در سفری که به یکی از کشورهای اروپایی داشتم و از مرکز نگهداری از زنان معتاد بازدید داشتیم، رییس مرکز آن مر کز گفت زنان هرگز برای پول خودکشی نمی‏‌کنند و ما نیز بدانیم که زنان خیابانی در صورت حمایت و درمان زودتر نجات پیدا می‏‌کنند.

دین‏ پرست با تاکید بر تعیین تکلیف موسسه آرامش دو گیتی در گیلان، تصریح کرد: هرچه زودتر مراکزی که غیرمجاز هستند را ببینید و اگر دنبال مجوز هستند و مورد تاکید دستگاه‏‌های مربوطه است هر چه زودتر مجوز داده شود.

وی افزود: از سوء‏استفاده افرادی که مراکز ترک اعتیاد دارند جلوگیری کنید که این امر با نظار‏ت‏های مستقیم و مستمر ایجاد می‏‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‏های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به استفاده از داروهای ان. پی. اس که به مواد غذایی گیاهی و یا شادی بخش‏ها مشهورند هشدار داد و گفت: جلوگیری از استفاده این مواد در اجلاس بین‏‌المللی سازمان ملل، در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون بسیار از کشورها با آن دست و پنجه نرم می‏‌کنند.

دین پرست با بیان اینکه طبق آمارهای سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ حداقل ۲۳۰ میلیون نفر در دنیا برای یک بار هم که شده مواد مخدر مصرف کرده‏‌اند، ادامه داد: در ایران نیز این آمار به یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر می‏‌رسد که ۱۰ درصد این جمعیت را زنان تشکیل می‏‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: گیلان رتبه چهاردهم از نظر اعتیاد در کشور داراست و هنوز پس از تصادفات رانندگی، مرگ و میر ناشی از مرگ غیرطبیعی به بخش موادمخدر اختصاص دارد.