بهترین زمان تزریق واکسن " آنفلوآنزا "

به گزارشافکارنیوز،دکتر علیرضا جانبخش با اشاره به شیوع آنفلوآنزا همزمان با آغاز فصل سرما، خاطرنشان کرد: بهتر است قبل از شیوع این بیماری نسبت به تزریق واکسن اقدام شود که زمان مناسب برای این کار اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه است.

وی معتقد است: پیک شیوع بیماری آنفلوآنزا اواخر آبان ماه، آذر، دی و بهمن است.

به گفته این پزشک متخصص، بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال و نارسایی قلبی، بیماران دیابتی، افرادی که بیماری‌های ریوی و حساسیتی مزمن از جمله آسم و برونشیت دارند وغیره از مهمترین گروه‌های در معرض خطر آنفلوآنزا هستند که باید نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند.

جانبخش اظهار داشت: مبتلایان به نقص سیتم ایمنی خصوصا HIV، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که به مواد مخدر و سیگار اعتیاد دارند و همچنین زنان بارداری که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنها در فصل زمستان است نیز باید واکسن آنفلونزا تزریق کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود کودکان زیر شش سال نیز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا ویروس کشته شده و ضعیف شده این بیماری است و منع مصرف خاصی ندارد، یادآوری کرد: افرادی که به دسته بزرگی از آنتی بیوتیک‌ها و همچنین تخم مرغ حساسیت دارند و یا قبلا نسبت به واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده‌اند باید از مصرف این واکسن خودداری کنند.

جانبخش دوران اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا را طولانی مدت دانست و ادامه داد: از آنجایی که ویروس این بیماری مدام تغییر می‌کند، یک واکسن برای مدت یک سال کافی خواهد بود و نیازی به تزریق مجدد نیست.

وی تصریح کرد: تنها برای کودکان زیر شش سال که برای اولین بار واکسن میزنند توصیه می شود به فاصله یک ماه برای بار دوم واکسن آنفلوآنزا را تجدید کنند.