تلاش برای آزادی فعالان «صلح سبز»

به گزارشافکارنیوز،مقامات گارد ساحلی روسیه با ورود به یک کشتی یخ‌شکن موسوم به «طلوع قطبی» که حامل ۳۰ فعال سازمان صلح سبز بود، آنها را دستگیر کردند.

چهار تن از فعالان این سازمان روز چهارشنبه گذشته قصد داشتند در اعتراض به فعالیت‌های حفاری و اکتشافی کمپانی نفتی «گازپروم» ‌ وارد کشتی این کمپانی شوند.

دولت روسیه اعضای صلح سبز را به تجاوز به آب‌های ممنوعه اطراف چاه‌های نفتی متهم کرده اما این فعالان اظهار داشتند که کشتی آنها در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، سازمان محافظ محیط زیست صلح سبز ضمن انتشار تصاویری نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی روسیه با استفاده از بالگرد، وارد کشتی یخ‌شکن طلوع قطبی شده‌اند که بر فراز آن پرچم هلند برافراشته شده و سپس با چاقو و اسلحه به مقابله با فعالان صلح سبز پرداخته‌اند.

فعالان صلح سبز معتقدند عملیات حفاری و اکتشافی کمپانی «گازپروم» در دریای «بارنتز» باعثآسیب رساندن به اکوسیستم حساس و منحصر به فرد این ناحیه می‌شود.

«بن آیلیف»، رئیس جنبش بین‌المللی نفتی قطب شمال سازمان صلح سبز اعلام کرد: حفظ امنیت جانی فعالان این سازمان، اولویت اصلی ما است و در تلاش هستیم مطلع شویم فعالان دستگیر شده با چه اتهاماتی روبرو شده‌اند. ما معتقدیم آن‌ها هیچ‌گونه حرکتی مبنی بر عملیات تهاجمی انجام نداده‌اند و تمام فعالیت‌های آن‌ها مسالمت‌آمیز بوده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اخیرا فعالان صلح سبز را به آنچه که رفتار «تهاجمی و تحریک‌آمیز» خوانده می‌شود، متهم کرده است.

دولت روسیه همچنین تاکید کرد که کشتیهای گارد ساحلی این کشور میبایست در اطراف کشتی طلوع قطبی به تیراندازی هشداردهنده اقدام میکردند.