زالی: استقلال دانشگاه‌ها ضروریست

به گزارشافکارنیوز،علیرضا زالی در مراسم تودیع و معارفه‌ روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه افزایش اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها براساس ماده ۴۹ و ۲۰ قانون برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه ضروریست، اظهار داشت: خوشبختانه نشاط علمی و اجتماعی در حال بازگشت به دانشگاه‌هاست.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های پیش غراول در مجموعه‌های مدیریتی بهداشت، درمان و آموزش و پژوهش کشور است. مراکز تحقیقاتی دانشکده‌های مختلف، کارمندان خدوم و اعضای هیات علمی اثرگذار و همچنین دانشجویان قوی این دانشگاه زیرساخت‌های ارزنده‌ای را برای مسولان دانشگاه فراهم کرده‌اند. همچنین مسئولان جدید در زمانی مستقر می‌شوند که سکاندار نظام سلامت، فردی فاضل و مشرف به مجموعه‌ سلامت کشور است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آغاز هفته‌ دفاع مقدس یاد رشادت‌های ایثارگران دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت: دانشگاه‌ها باید همچنان در این مسیر پیشتازی خود را حفظ کنند.

زالی به ماده ۴۹ قانون برنامه‌ چهارم توسعه مبنی بر افزایش اختیارات دانشگاه‌ها و همچنین استقلال دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی در ماده ۲۰ برنامه پنجم توسعه نیز تکرار شد. بر این اساس امروز شرایط مطلوبی برای بالندگی عرصه‌های دانشگاهی کشور وجود دارد که با نگاه بلند وزیر بهداشت بی‌تردید این بالندگی در مجموعه‌ دانشگاهی کشور محقق خواهد شد. در مجموع نشاط علمی و اجتماعی در حال بازگشت به دانشگاه‌هاست و امید می‌رود امروز نخبگان در فضای جدید مبتنی بر تدبیر و امید بر پیشتازی خود بیافزایند.

وی با اشاره به ابوالقاسمی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و توصیف وی به عنوان یکی از مدیران کارآمد و موفق سلامت کشور گفت: در زمان مدیریتی ابوالقاسمی چندین تکانه مدیریتی در بخش ارشد وزارت بهداشت اتفاق افتاد اما این موضوع سبب نشد که مجموعه‌ مدیریتی دانشگاه توقفی داشته باشد.

زالی با اشاره به سبقه‌ اجرایی و مدیریتی دکتر پیوندی رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: دکتر پیوندی علاوه بر آنکه شخصیتی علمی و استاد تمام هستند، مورد قبول و وصوق جامعه‌ پزشکی تهران بزرگ نیز هستند به طوری که در انتخابات اخیر نظام پزشکی از سوی جامعه‌ پزشکی تهران به عنوان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ انتخاب شدند. این همزمانی مسئولیت‌ها را سرمنشاء تحولی بزرگ در دانشگاه‌ها و سازمان نظام پزشکی کشور تلقی می‌کنیم.

در مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، مسئولان متعدد حوزه سلامت و اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاهها حضور یافته بودند که در این مراسم از تلاشهای حسن ابوالقاسمی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقدیر به عمل آمد.