پورمحمدی: توسعه و عدالت بدون امنیت میسر نیست

به گزارشافکارنیوز،حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در اولین گردهمایی فرماندهان و کارکنان یگان حفاظت سازمان‌های دولتی، پلیس راه‌آهن و پلیس فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: نهاد انتظامی کشور قوام و سامان بسزا و شایسته‌ای پیدا کرده و امروز نیروی انتظامی از جایگاه ممتاز و برجسته‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: امنیت اجتماعی مسئول مقتدر و پرتلاشی پیدا کرده و نیروی انتظامی امروز مسلط به ابزار و ادبیات روز و ساختار متناسب با نیازهای جامعه شده است.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ایران خوشبختانه در یک جایگاه امنیت و استوار قرار دارد، که این جایگاه به راحتی به دست نیامده است. امنیت جزء نعمت‌هایی هست که خداوند برای آن بر جامعه منت می‌گذارد.

پورمحمدی با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید: سه شاخصه هست که همه به آن احتیاج دارند و هیچ‌کس از آن ناگزیر نیست، گفت: اولین شاخصه امنیت است که جامعه بدون امنیت معنای زندگی و جایگاه انسانی را نمی‌فهمد. انسانی که در آشوب زندگی می‌کند نمی‌تواند راحت به زندگی و اشتغال بپردازد. اساس بهره‌وری جامعه با امنیت است.

وی دومین شاخصه موردنظر امام صادق را عدالت نامید و گفت: بدون نظام عادلانه باز هم زندگی بی‌معنی است و انسان به خواسته‌های خود دست نخواهد یافت. عدالت زمانی محقق و جاری می‌شود که امنیت هم محقق شده باشد. حضرت علی(ع) فرمودند: مردم قبل از عدالت امنیت می‌خواهند. سومین شاخصه نیز فراوانی، تمتع و امکانات است. امروز جامعه خوب و کامل بر پایه دو اصل پیشرفت و توسعه و عدالت استوار است و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند دهه فعلی دهه پیشرفت و عدالت است اما همه اهل فن اشاره می‌کنند که عدالت و فراوانی متکی بر امنیت است و بدون امنیت به عدالت و پیشرفت نمی‌رسیم.

وزیر دادگستری اظهار داشت: برای اینکه جامعه به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کند باید دارای امنیت باشیم و نقش تولیدکنندگان امنیت در این زمینه کاملا مشخص است.

پورمحمدی با بیان اینکه امنیت زبان سخت و خشنی دارد، خاطرنشان کرد: اما اگر روابط اجتماعی، اداری و مناسبات امنیتی براساس محبت دوسویی تنظیم شود این حرکت ماندگار و کم‌هزینه می‌شود و حتی مقاومت‌ها و حساسیت‌های مقابل از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه به فرموده امام جواد(ع) انصاف در روابط، دلسوزی در سختی‌ها، پرهیز در تکبر در رفتار سه راه جلب محبت است، گفت: برای موفقیت در ماموریت‌ها باید با محبت رفتار کنیم، یگان‌های حفاظت با حجم بالای ارتباطات مردمی روبه‌رو هستند که باید با همه مخاطبان حتی با کسانی که بعضا در حوزه‌هایی مثل محیط زیست آسیب وارد می‌کنند با محبت و نرمی برخورد کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه نگاه دولت در این عرصه اهمیت دارد، افزود: کشور باید در فضای مطلوب اداره شود، ما دوستان و دشمنان فراوانی داریم. دوستان فدایی، جان‌نثار و همراه در سختی‌ها که با ما آرمان‌های متعالی و مشترکی دارند. دوستانی داریم که با ما پیمان بر خون دارند و تا بی‌نهایت با ما ماندگار هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیروی راه اهل‌بیت و امیر المومنین(ع) در جایگاه والایی قرار گرفته و در کنار دوستان فراوانی که داریم، دشمنان سرسختی هم مقابل ما قرار دارند. رسالت بزرگی داریم و برای دفاع از حق در برابر دشمنان اسلام باید رسالت خود را انجام دهیم. ما باید از حقوق بشر واقعی دفاع کنیم نه حقوق بشری که عده‌ای به دروغ مدعی آن هستند.

پورمحمدی با تاکید بر بهره‌وری از نیروها با بهترین شکل ممکن و کاهش آسیب‌ها خاطرنشان کرد: در برخی مسائل نیازمند بازنگری هستیم، دولت جدید فصل جدیدی را هم در مدیریت کشور آغاز کرده و در این زمینه نگاه تخصصی دارد. باید توجه کرد که با نگاه سطحی نمی‌توانیم مدیریت کرد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند کشور را مدیریت کند، گفت: باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرده و مسئولیت‌ها را به مردم واگذار کرد. برخی از مولفه‌های امنیت در حال واگذاری است.

پورمحمدی ادامه داد: در حال حاضر دولت پرهزینه اداره می‌شود و با منابع موجود اداره کشور ممکن نیست و هزینه‌ها باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه باید از فضای شعار و تظاهر و ماجراجویی در اداره کشور پرهیز کرد، گفت: حتما باید اصول انقلاب و آرمان‌ها مورد توجه قرار گیرد و حفاظت شود، رویکرد آرمانگرایانه، واقع‌گرا و اخلاق‌مدارانه از اصول ماست و باید انجام شود.

پورمحمدی افزود: خوشبختانه این فصل نوین در مناسبات بین‌المللی هم دیده می‌شود و دولت با این نگاه پا در عرصه سخت بین‌المللی گذاشته است. دشمنان قطعا به راحتی دست از دشمنی بر نمی‌دارند زیرا از منافع خود دست برنمی‌دارند. یک رژیم نامشروع غیرمردمی را حدود یک قرن پیش در منطقه کاشته‌اند و حدود ۸۰ سال قبل از آن هم برایش زمینه‌سازی کرده‌اند و به این راحتی دست برنمی‌دارند. چند روز پیش یکی از مسئولان آمریکایی گفت: اگر اسرائیل هم نبود ما برای حفظ منافع خود باید اسرائیل را ایجاد می‌کردیم.

وزیر دادگستری گفت: اما این حرکت آگاهانه، جسورانه و مبتکرانه در روابط بین‌الملل عملا کار را به جایی رساند که یک رسانه بزرگ غربی رئیس این رژیم را به گرگ تنها تعبیر کرد، اگر هوشمندانه عمل کنیم خدا هم عنایت خود را شامل حال ما می‌کند و ما را از مشکلات عبور می‌دهد. البته این مسیر سنگلاخ هم دارد و ممکن است زمین بخوریم. همانطور که دیروز هم رهبر معظم انقلاب در بیانات مبسوط خود جهت‌گیری کلی را مورد حمایت قرار دادند.

پورمحمدی در پایان گفت: امیدوارم با این رویکردی که به تازگی اتفاق افتاد کشور و ملت ما به اهداف بلند و والای خود نایل شوند.