تغییر نحوه محاسبه مستمری بازنشستگان پیش از موعد

به گزارشافکارنیوز،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح استفساریه تبصره ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند و کلیات و جزئیات این طرح را به تصویب رساندند.

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته با تغییر دستور جاری مجلس موافقت کردند و طرح فوق را در دستور کار قرار دادند.

در جلسه علنی امروز نیز وکلای ملت با ۱۲۲ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

وکلای ملت با تصویب جزئیات این طرح مقرر کردند: با اینکه حقوق و حق بیمه سنوات ارفاقی بازنشستگان پیش از موعد مذکور به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است، مستمری بازنشستگان مذکور(موضوع ذیل ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی) براساس میانگین بیمه‌پردازی دو سال آخر(سال ۲۹ و ۳۰) محاسبه می‌گردد.

نمایندگان مجلس این استفساریه را با ۱۴۰ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

طراحان طرح استفساریه تبصره ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در دلایل توجیهی خود برای این طرح آورده‌اند که، " اخیراً سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ۵۳/۳ مورخ ۲ اسفند ۱۳۹۱ با استناد به رای هیئت عمومی شماره ۶۷۴ مورخ ۴ دی ۱۳۹۱ به دنبال اصلاح احکام بازنشستگان مذکور بر مبنای ۲ سال آخر سنوات خدمت واقعی بازنشستگان می‌باشد که موجب نگرانی بازنشستگان پیش از موعد را فراهم کرده‌اند. حدود ۴۰ هزار نفر بازنشسته پیش از موعد دستگاه‌های اجرایی که ۲۵۰۰ نفر آنان از کارکنان بنیادشهید و امور ایثارگران می‌باشند، ذینفع بوده‌اند. "

حدود ۵ هزار رای از شعب مختلف دیوان عدالت اداری در تایید خواسته بازنشستگان پیش از موعد مبنی بر محاسبه سنوات ارفاقی در حقوق مستمری بازنشستگان(میانگین سال ۲۹ و ۳۰) صادر شده است.

همچنین در ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی آمده است: میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌‌وپنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر آن که از ۱۰۰ درصد متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید.

همچنین در تبصره این ماده تصریح شده است که متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمهشده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده، ظرف آخرین ۲ سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۲۴.