چه نهادی متولی ساماندهی وضعیت ازدواج جوانان است؟

به گزارشافکارنیوز،هفته‌ای که در آن قرار داریم به میمنت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) با عنوان هفته ازدواج نامگذاری شده است و عناوین روزهای مختلف این هفته متناسب با بحثازدواج جوانان انتخاب شده است به عنوان مثال روز گذشته روز اول ذی‌الحجه با عنوان ازدواج آسان، آگاهانه، به‌هنگام و پایدار نامگذاری شد و امروز به عنوان دومین روز از هفته ازدواج با عنوان خیرین، خادمین و ازدواج آسان نامگذاری شده است.

شعار ازدواج آسان، به‌هنگام، آگاهانه و پایدار شعاری است که مدت‌ها است از سوی مسئولان مطرح می‌شود اما هنوز تغییری در وضعیت ازدواج جوانان در کشور رخ نداده است و بر طبق نتایج پژوهش‌های انجام شده در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان مشخص شده است هم اکنون ازدواج در اولویت‌های جوانان قرار ندارد.

بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده در وزارت ورزش و جوانان که بر روی ۸۰۰ نفر از جوانان تهرانی در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال انجام شد مشخص شده است که بیش از ۳۵ درصد از جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند ازدواج و تشکیل زندگی را امری ضروری می‌دانند اما در شرایط کنونی امکانات تشکیل زندگی را ندارند.

از جامعه آماری پژوهش انجام شده ۲۹ درصد دختران و ۳۱.۲ درصد پسران موافق ضروری بودن ازدواج و تشکیل زندگی بودند اما همین جوانان موافق نظر داده‌اند که در حال حاضر شرایط برای ازدواج و تشکیل خانواده آنها فراهم نیست و همین مسئله موجب بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان می‌شود.

۲۸،۸ درصد ازدواج را مرحله تکامل زن و مرد، ۱۵،۳ درصد ازدواج را رسیدن زن و مرد و آغاز زندگی مشترک، ۱۲،۶ درصد ازدواج را نوعی استقلال و تنها ۶.۲ درصد ازدواج را قبول مسئولیت و تعهد برای زندگی عنوان کرده‌اند.

همچنین از ۸۰۰ جوان تهرانی، سن مطلوب ازدواج از نظر دختران ۲۴ سال و از نظر پسران ۲۹ سال است و ۳۷،۴ درصد دختران ادامه تحصیل و ۳۲،۴ درصد پسران مشکلات اقتصادی را دلیلی برای ازدواج نکردن عنوان کرده‌اند.

بر اساس یافته ‌های این پژوهش بیشترین دلیل دختران مجرد برای ازدواج نکردن ادامه تحصیل و در پسران مشکلات اقتصادی و کمبود درآمد است.

سید باقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان معتقد است باید علت افزایش طلاق و عدم تمایل جوانان به ازدواج ریشه یابی شود و پس از آن درمان ارائه شود در غیراینصورت راه‌حل‌ها و درمان‌های ارائه شده مؤثر نخواهد بود.

وی معتقد است که علل فرهنگی بیشتر از علل اقتصادی باعثشده است تا سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کند.

پیشنمازی به عنوان یک متولی در امر ازدواج در پاسخ به اینکه چرا اقدامات فرهنگی در حوزه ازدواج کمرنگ است و این اقدامات نتوانسته شرایط فرهنگی کشور را برای ازدواج جوانان فراهم کند گفت: جوان‌ها در انتخاب مسیر خود مختار هستند و اگر جوانی مسیر نادرست را انتخاب می‌کند باید عواقب آن را هم بپذیرد.

وی افزود: ما به عنوان مسئولان فرهنگی حوزه ازدواج مانند افرادی هستیم که مسیرهای مشکوک به مین را علامت‌گذاری می‌کنند اما اگر فردی وارد میدان مین شد باید عواقبش را بپذیرد.

صحبت از ریشه یابی علت افزایش سن ازدواج در کشور درحالی مطرح می‌شود که چند سال است این معضل گریبانگیر جوانان شده است و معلوم نیست تا کی باید این شرایط ادامه پیدا کند تا مسئولان به فکر ریشه یابی مشکلات ازدواج جوانان باشند.

دفتر تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان پس از دوسال از آغاز به کار خود هنوز نتوانسته است اقدامی مؤثر در زمینه ازدواج جوانان انجام دهد و برگزاری نمایشگاه و جشنواره پیوند آسمانی یکی از اقدامات این مرکز بوده است که برگزاری این جشنواره نیز با اما و اگرهایی مواجه بوده است.

شاید این جشنواره‌ها در دوران برپایی خود با استقبال خوبی مواجه شده باشد اما نباید فراموش کرد که مشکل ازدواج جوانان با برگزاری چند نمایشگاه مرتفع نمی‌شود.

مشکلات اقتصادی و معیشتی را نباید در مشکل ازدواج جوانان نادیده گرفت همزمان با قرار گرفتن در هفته ازدواج انتظار می‌رفت مسئولان خبر خوشی را برای جوانان داشته باشند و حداقل مشکل وام ازدواج جوانان را حل کنند.

در حالیکه از یک میلیون متقاضی وام ازدواج هنوز ۵۰۰ هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند مشکلات دریافت وام و سامانه رسیدگی به مشکلات وام ازدواج جوانان هر روز مشکلاتی را برای زوج‌های جوان ایجاد می‌کند.

افزایش مبلغ وام ازدواج جوانان یکی دیگر از موضوعاتی است که با توجه به افزایش تورم در کشور از مسئولان انتظار می‌رود.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان معتقد است با توجه به تورم موجود در کشور ۳ میلیون تومان برای هریک از زوجین نمی‌تواند مشکلی را حل کند و حتی اگر وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کند بازهم مشکل حل نمی‌شود.

مسئولان وزارت ورزش و جوانان معتقد هستند که چون بودجه تصدی گری امور جوانان به آنها داده نمی‌شود پس نباید از آنها انتظار داشت تا بتوانند تمام مشکلات جوانان را حل کنند اما آیا در حد وظایف تعریف شده، اقدامی انجام شده است که بتوان با قاطعیت گفت در ازدواج جوانان تأثیر مثبتی داشته است.

«قانون تسهیل ازدواج جوانان» قرار بود با اعطای تسهیلات و ارائه مشوق‌ها به جوانان در شرف ازدواج مسیر ازدواج آنها را هموار کند اما این قانون نیز به سرانجام نرسید و حتی آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین نشد.

«ساماندهی مراکز مشاوره و تحکیم خانواده» طرح دیگری بود که مانور خبری زیادی در مورد آن داده شد و تعداد زیادی از متقاضیان دریافت مجوز مراکز مشاوره ازدواج با مراجعه به سامانه صدور مجوز وزارت ورزش و جوانان مراحل ثبت نام خود را انجام داده بودند که این طرح نیز به سرانجام نرسید و مشکل قانونی ایجاد شده در مسیر اجرایی شدن آن هم اکنون در حال بررسی است.

محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که تازگی به این سمت منصوب شده است در اولین اظهار نظرهای خود در مورد ازدواج جوانان گفت: بعد از ازدواج، خانواده ها در ۳ مسیر آشفتگی، گسستگی و بالندگی قرار می‌گیرند و تنها ۳۰ درصد ازدواج‌ها به عنوان خانواده بالنده محسوب می‌شوند که این آمار در خصوص تحکیم خانواده نگران کننده است.

وی در ادامه به آثار و برکات ازدواج در زندگی مشترک اشاره و خاطر نشان کرد: در ازدواج های سالم، سلامتی روان، افزایش طول عمر و پیشگیری از بیماری ها می‌تواند موثر واقع شود.

معاون امور ساماندهی جوانان، شادی، امید و خوش بینی را از ویژگی‌های هیجان مثبت عنوان کرد و گفت: خانواده سالمی که خوب مدیریت شود هیجانات مثبت در آن بسیار مشهود است.

وی همچنین از پدر و مادر، زوج‌ها و مشاور به عنوان ارکان ازدواج نام برد و با مهم خواندن امر مشاوره گفت: دقت در بهره گیری از مشاوران مجرب و متخصص باید توسط خانواده‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد.

گلزاری در ادامه با بیان اینکه در ارتباط با ازدواج جوانان، وظیفه‌ای سنگین بر عهده همگان است، تاکید کرد: باید از ازدواج به مانند یک کودک مراقبت شود و این مراقبت در صورت بحران، نیازمند مراکز تخصصی مشاوره است.

به این ترتیب هنوز مشخص نیست که متصدی و متولی موضوع جوانان در کشور چه نهاد و ارگانی است؟ و جوانان باید مطالبات خود را از کدام دستگاه بخواهند؟

امیدواریم در دولت یازدهم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه جوانان باشیم و بتوانیم روزی مژده حل مشکل اشتغال و ازدواج را به مردم نوید دهیم.