امید به زندگی در زنان ایرانی بیشتر از مردان

به گزارشافکارنیوز،دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته ملی سلامت زنان ایرانی، گفت: سلامت حقی است همگانی و همه آحاد مردم باید از آن برخوردار باشند. نظام سلامت باید پاسخگوی نیاز و تقاضاهای مردم باشد. در نظام سلامت باید عدالت و کیفیت رعایت شود.

وی گفت: در مبحثعدالت در سلامت، دسترسی فیزیکی و تامین منابع مالی بسیار مهم است. اگر تامین مالی بر اساس نیازها نباشد، این امر به بی‌عدالتی منجر می‌شود. به طور مثال در دنیا سالانه ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل پرداخت هزینه‌های درمان دچار فقر می‌شوند. بر این اساس در همه جای دنیا فقرا و نیازمندان زودتر بیمار و به دنبال آن فقیر می‌شوند.

امید به زندگی زنان ایرانی بیشتر از مردان


سیاری افزود: نظام سلامت در ایران دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است، به دنبال اقدامات انجام شده، امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. امید به زندگی در زنان بیشتر از زنان است و به ۷۳ سال رسیده است. همچنین زنان از پوشش بیمه برخوردارند، به طوری که ۸۵ درصد زنان از پوشش بیمه‌ای و همچنین ۸۱ درصد مردان از پوشش بیمه‌ای برخوردارند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: میانگین سنی ازدواج زنان اکنون ۲۱.۸ سال است و در این باره این سوال مطرح می‌شود که آیا این یک علامت خوب است یا نه؟ یکی از مشکلات آن است که برخی از زنان ممکن است شوهر خود را از دست بدهند و به این ترتیب زن سرپرست خانوار شوند. این افراد باید حمایت شوند؛ به طوری که بیشتر از ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار بیش از ۵۰ سال سن دارند که باید پوشش‌های حمایتی لازم داشته باشند.

سیاری، سرطان‌ها را یکی از خطرات جسمی برای زنان خواند و گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. مادران باید با علائم این بیماری آشنا باشند و در صورت مشاهده آن سریع به پزشک مراجعه کنند. در صورت انجام چنین اقداماتی از عوارض بعدی این بیماری جلوگیری خواهد شد.

۸۱ هزار مورد از مرگ‌های کشور به علت فشار خون است


معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به عوامل خطر بیماری‌های مختلف در زنان، گفت: فشار خون یکی از عوامل خطر بیماری‌هاست. طبق برآوردهای انجام شده، سالانه ۸۱ هزار مورد مرگ‌های کشور با فشار خون در ارتباط است. فشار خون ایده‌آل آن است که ماکزیمم آن کمتر از ۱۴ و مینیمم آن کمتر از ۹ باشد. در مجموع ۳۳.۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال کشور دچار فشار خون هستند.

زنان ایرانی چاق بیشتر از مردان


سیاری، کم‌تحرکی را از دیگر عوامل خطر بروز بیماری‌ها در زنان خواند و گفت: این امر همت خود فرد را می‌طلبد. میزان کم تحرکی و به دنبال آن افزایش وزن و چاقی در زنان بیشتر از مردان است که این موارد افزایش قند خون و سندروم متابولیک را به دنبال خواهد داشت. همچنین چربی خون بالا نیز از دیگر عوامل بروز خطر بیماری‌هاست که ۳۱ هزار مرگ سالانه کشور با چربی‌ خون بالا در ارتباط است.

وی در توضیح چگونگی محاسبه وزن ایده‌آل برای افراد مختلف، گفت: به این منظور باید وزن(به کیلوگرم) را بر قد(به متر) تقسیم کرده و حاصل به دست آمده را به توان ۲ رساند. اگر عدد به دست آمده بین ۱۹ تا ۲۵ باشد، وزن فرد طبیعی است، عدد ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن، ۳۰ تا ۳۵ چاق خفیف، ۳۵ تا ۴۰ چاق متوسط و بالای ۴۰ چاقی شدید است که در این مورد حتما نیازمند جراحی است. سالانه ۳۳ هزار مرگ کشور به BMI بالا مرتبط می‌شود، چرا که این افراد در معرض سکته‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها قرار دارند. کم تحرکی سبب بروز چنین مسائلی می‌شود.

سیاری، قند خون را از دیگر عوامل مرتبط با بروز بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: کم تحرکی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. سالانه ۳۵ هزار مرگ کشور به افزایش قند خون نسبت داده شده است. از طرف دیگر سیگار و دخانیات از عوامل بروز بیماری‌ها به حساب می‌آیند. البته خوشبختانه مصرف دخانیات و سیگار میان زنان ایرانی زیاد نیست. اما در مجموع این موضوع می‌تواند به مرگ منجر شود به طوری که سالانه ۱۱ هزار مرگ در کشور را به سیگار و استعمال دخانیات نسبت می‌دهند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به کمبود برخی ریز مغذی‌ها به ویژه در زنان کشور، افزود: زنان شیرده روزانه به ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند، اگر این میزان تامین نشود، به ناچار کلسیم مربوطه از بدن مادر برای شیرخوار تامین خواهد شد تا به این ترتیب بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان که پدیده خاموش و نهفته است، بروز می‌کند. برای افراد معمولی نیز روزانه حداقل دو لیوان شیر لازم است. این در حالی است که سرانه مصرف شیر در کشور پایین است.

کمبود کلسیم در کشور جدی است


وی با جدی خواندن کمبود کلسیم در کشور، گفت: همچنین کمبود ویتامین D۳ در جامعه زیاد است، راه‌حل آن است که این ویتامین به شیر مصرفی اضافه شود. این اتفاق حتما باید بیفتد. از طرف دیگر با تحرک کافی می‌توان از بروز پوکی استخوان، استئوپروز، سرطان سینه، سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش چربی، دیابت و … جلوگیری کرد.

سیاری گفت: تحرک در افراد باید سه ویژگی داشته باشد؛ ابتدا آنکه باید آنقدر سریع باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلبش تند شود. همچنین موقع تند راه رفتن باید فرد بتواند حرف بزند، در غیر این صورت دچار عارضه قلبی خواهد شد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه کمبود ویتامین B۲ را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صورتی که نور به شیرهای مصرفی بتابد، شیرها این ویتامین را از دست می‌دهند.

ایدز؛ خطری که در جامعه ایرانی وجود دارد


وی همچنین بیماری ایدز در زنان کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه میزان بروز ایدز در زنان کمتر از مردان است. در مجموع اکنون ۲۶ هزار مورد ایدز در کشور داریم که البته میزان واقعی آن را چهار تا پنج برابر این رقم تخمین زده‌اند. اکنون ۶۸.۴ درصد موارد ایدز در کشور به دلیل اعتیاد تزریقی است. البته نسبت به سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زمینه پیشگیری از این مبحثدر کشور انجام شده است. اما باید گفت که ایدز هنوز هم خطر بزرگی است و وضع زندان‌ها هنوز بد است.

به گفته سیاری، ۱۲.۳ درصد ابتلا به ایدز در کشور به دلیل موارد آمیزشی است که تقریبا ۶۰ درصد آن به زنان و ۴۰ درصد به مردان مربوط می‌شود.

وی در این باره افزود: در مورد ایدز ناشی از موارد آمیزشی، تمام علمای علم، اخلاق، دین و طب به سه جمله رسیدهاند؛ ابتدا خویشتنداری، تشکیل خانواده و نهایتا استفاده از وسیلههای ایمن است. در ایران هم باید همین راه را رفت. ایدز خطر است و در جامعه ما وجود دارد باید نسبت به آن هشدار داد و همه باید از آن بترسند.