جوانان از هزینه‌های ازدواج می‌ترسند

به گزارشافکارنیوز،محمدرضا محمدجواهری در جشنواره پیوند آسمانی اظهار کرد: به موجب حکم ۴۱ و ۴۳ قانون پنجم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و ۲۳ دستگاه اجرایی در استان اصفهان متولی امور مربوط جوانان هستند و اداره کل ورزش و جوانان سیاست گذار، برنامه‌ریز و راهبر امور اجرایی این فعالیت‌ها است.

وی با بیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان در سال گذشته در استان اصفهان تشکیل شد و متاسفانه اصفهان آخرین استانی بود که این ستاد را تشکیل داد، خاطر نشان کرد: در این مدت کوتاه در ستاد ورزش و جوانان استان ۲ محور از ۱۵ برنامه‌ محوری سازمان ورزش و جوانان، شامل ازدواج و هویت جوانان در اصفهان پیگیری شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان ادامه داد: ۳۰ درصد از جمعیت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان اصفهان را جوانان تشکیل می‌دهد و این نشان دهنده جامعه جوان اصفهان است.

محمدجواهری گفت: در میان دستگاه‌ها تفاهمی در خصوص ازدواج وجود ندارد و در محافل مختلف تعابیر متفاوتی از ازدواج می‌شود و متاسفانه یکی از مراکز سن مناسب ازدواج را ۲۴ سال معرفی کرده در حالی که سن بلوغ برای دختران ۱۱ تا ۱۲ سال و برای پسران ۱۵ سال می‌باشد و باید جوانان در این سن رشد کنند و به عقیده شخصی من مناسب‌ترین سن برای ازدواج ۱۸ سال است.

وی با بیان اینکه دین اسلام تاکید به ازدواج به موقع دارد، گفت: جوانان در زمینه‌های مختلف هزینه می‌کنند اما از هزینه‌های ازدواج ترس دارند، در صورتی که ازدواج باعثتکامل جوانان می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان ادامه داد: والدین فرزندانشان را از کودکی و خردسالی موظف به رفتن کلاس‌های گوناگون می‌کنند، اما هیچ مشاوره‌ای به جوان در سن بلوغ داده نمی‌شود در صورتی که جوان به این مشاوره‌ها نیازمند است زیرا هنگام ازدواج قصد وارد شدن به دنیای جدیدی را دارد و باید آگاهی‌های لازم را از مسائل زندگی داشته باشد.

محمدجواهری با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها با فرزندانشان مانند کالا برخورد می‌کنند، اظهار کرد: این نحوه برخورد موجب از دست دادن فرصت‌ها می‌شود و خانواده‌ها باید تلاش کنند ازدواج برای جوانان آسان گرفته شود تا جوانان بتوانند راهشان را پیدا کنند.

وی انتقال تجربه والدین به فرزندان را یکی از وظایف خانواده‌ها دانست و افزود: زندگی، بازی، تفریح و ورزش نیست و جوان باید قبل از ازدواج از برخی مسائل آگاهی داشته باشد و حمایت والدین از فرزندان پس از ازدواج نیز باید ادامه داشته باشد زیرا زوج‌ها جوان دارای شخصیت و فرهنگ متفاوت هستند بدون حمایت و راهنمایی زندگی پایداری نخواهند داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به جمعیت ۱۵ میلیونی مجردها کشور گفت: این تعداد جوان مجرد برای کشور ایران با ۷۲ میلیون جمعیت که کشوری اسلامی بوده خوشایند نیست و لازم است تمام دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل این معضل اجتماعی تلاش کنند.

محمدجواهری با بیان اینکه جشنواره پیوند آسمانی به پاس قدردانی از فعالان و خیران عرصه ازدواج صورت گرفته است، تصریح کرد: ۲۰۳ خیریه در اصفهان فعال هستند که از این تعداد ۱۵ مرکز در زمینه ازدواج جوانان فعالیت دارند و چهار مرکز مشاوره و رویکرد دینی در امر ازدواج فعالیت می‌کنند هم‌چنین سایت ورزش و جوانان انواع اطلاعات از قبیل ازدواج، اشتغال، هویت و … در اختیار گذاشته است.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان تنها برنامه‌ریزی، سیاست گذاری و راهبری در امور جوانان را به عهده دارد، گفت: نباید به اشتباه تصور شود سازمان ورزش و جوانان متولی تمام امور مربوط به جوانان است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان موج آفرینی و انسجام ملی در امر ازدواج جوانان، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی والدین برای ازدواج فرزندانشان، هم افزایی دستگاهی در حمایت از ازدواج و معرفی مراکز و دستگاههای فعال برای تولیدات فرهنگی، خانوادهها و دستگاههای مرجع در مورد ازدواج را از اهداف این جشنواره بیان کرد.