به گزارشافکارنیوز،احمد قشمی در مورد شرایط تغییر نام خانوادگی افزود: نام خانوادگی نامناسب مانند(پالانی، بیچاره، گدا و …)، بیش از دو کلمه مانند(خنجری برار عزیزی، فلاح ناگزیر لنگرودی و …)، استفاده از واژه های خارجی مانند(علی اف، چارلتون، جانسون و …)، مغایرت با ارزشهای اسلامی مانند(بی دین، شیطان پرست و …) از جمله مواردی است که می توان نام خانوادگی را تغییر داد.

وی به حذف پسوند و یا پیشوند نام خانوادگی نیز اشاره کرد و گفت: براساس بند ۱۴ اشخاص می توانند در مواردی که نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه یا محل باشد مانند افتخاری علی آبادی و تبریزی رادمنش و یا اینکه نام ایل و یا طایفه، شغل باشد نسبت به حذف این موارد اقدام کنند.

مدیر ثبت احوال استان تهران تاکید کرد: همچنین هرگاه پیشوند و یا پسوند نام خانوادگی حرف، عدد و یا کلمه زائد باشد نیز می توانند آن را حذف کنند.

به گفته قشمی در ۶ ماهه اول سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۴۳۸ مورد حذف پسوند و پیشوند از نام خانوادگی و ۱۴۲۵ مورد نیز تغییرات و حذف موارد دیگر از نام خانوادگی انجام شده است.

وی به چندین مورد از تغییرات انجام شده در نام خانوادگی نامناسب و قابل تغییر اشاره کرد و گفت: حسین زاده روزگذران خوش قلب به حسین زاده، ترمه بافت ساکن شیراز به ترمه بافت، قصابزاده چرندابی به اهرامی منش، خرکچی به غریبی امجد، حقیر به طاها نیا، فلفلی به فرهنگ اصیل، زیغ به یزدانی گهر، سبزی خشک به راد عارف، زاید به زاهدی نژاد، مزدور اول به شریفی فاضل، جمعه به رادکریمی، حمامی به کیانی سمیع، آج به محرابی مقدم تغییر یافته است.

مدیر ثبت احوال استان تهران گفت: تغییر نام خانوادگی در مراکز و دفاتر ثبت احوال انجام می شوند و متقاضیان می توانند به این دفاتر مراجعه کنند.