آلودگی هوا و خواب مصلحتی مسئولان

به گزارشافکارنیوز،آلودگی هوا در نیمه دوم سال در کلان شهر تهران به امر عادی تبدیل شده و مسئولان برای رفع این معضل که با جان مردم در ارتباط مستقیم است راه‌های مقطعی تجویز می کنند ولی تاکنون راه کار اساسی در نظر نگرفته اند.

به نظر می‌رسد موضوع آلودگی هوا در کلان شهر تهران برای مسئولان در اولویت قرار ندارد و آنها ترجیح می دهند به موضوعات دیگر رسیدگی کنند تا به مشکلی که باعثسکته قلبی و در نهایت مرگ شهروندان می شود.

آلودگی هوا و ترافیک از مشکلات اساسی ۱۲ میلیون جمعیت ساکن تهران است و اگر این مشکل برطرف نشود آرامش جسم و روح مردم از بین می‌رود.

رحمت الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: به نظر منآلودگی هوابالاترین اولویت را دارد.

وی ادامه داد: در دوره قبل برخی نمایندگان در مورد تاثیر پارازیت و آلودگی آب تهران هم هشدارهایی داده بودند که باعثتهدید سلامت مردم شده بود؟

به گفته حافظی، این دو موضوع نیاز به بررسی و حضور کارشناسان دارد. اما براساس اطلاعات من به نظرم آلودگی هوا و ترافیک اگر کنترل شود سلامت مرم ارتقا پیدا می کند و مردم آرامش روحی هم دارند.

وی با تاکید بر این اینکه این موضوع نیاز به سیاست گذاری دارد، گفت: باید بپذیریم که انسان محور است. سلامت و تکریم او مهم باشد و برنامه ریزی بر این اساس باشد. قطعا در یک سال انجام نمی شود و نیاز به زمان دارد. در این دوره ما تلاش می کنیم و گام هایی بر می داریم تا در آینده دنبال شود. آلودگی هوا و ترافیک مهمترین اولویت کمیسیون سلامت شورای شهر است.

برخی از مسئولان شهری معتقدند که مدیریتی آلودگی هوا را نباید به باد سپرد و باید برای رفع این معضل برنامه ریزی کرد. محمد باقر قالیباف شهردار تهران در این باره گفت: مهم‌ترین چالش پایتخت آلودگی هواست.

وی با تأکید بر این موضوع که نباید سرنوشت آلودگی هوا را به دست باد سپرد، گفت: آلودگی هوا باعثاثر مخرب بر سلامتی شهروندان از جنین و کودکان گرفته تا افراد سالخورده می‌شود و باید برای آن فکری کرد.

به گفته شهردار تهران امروز سلامت شهروندان در خطر است و خودروها سهم اساسی در آلودگی هوا دارند بنابراین باید عملکرد مدیران به‌گونه‌ای باشد که به صورت ریشه‌ای از آلودگی هوا جلوگیری نکنند.

وی معتقد است که باید ساختار حوزه‌های مدیریتی اصلاح شود آلودگی هوا را ناشی از مشکلات ساختاری، بی توجهی به پژوهش مطالعه و نظر اندیشمندان دانست.

شهردار تهران تأکید کرد این بی‌توجهی‌ها کار را به جایی رساند که بعضی اوقات با هم تعارف می کنیم و یا برخی واقعیات را نمی خواهیم به مردم بگوییم که این خطایی بزرگ است.

به گفته شهردار تهران، خیابان ها تنها متعلق به خودروهای شخصی نیست بلکه به همه شهروندان تعلق دارد. این درست نیست فردی در خودروی مدرن شخصی خود در خیابانی باشد که صدها نفر در وسایل نقلیه عمومی به سختی از همان خیابان عبور کنند و حق تقدمی نداشته باشند و در واقع هردو از یک شرایط برای عبور برخوردار باشند. ما شهر را برای شهروندانش می خواهیم نه مشتی آهن و گچ و سیمان.

بر اساس این گزارش، در روزهای که آلودگی هوا در تهران تشدید می شود تعداد بیماران تنفسی افزایش می‌یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است. برخی از کارشناسان معتقدند که زنگ خطر جدی آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۴ به صدا درآمد.

توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهر تهران می توانند در کاهش آلودگی موثر باشد. در دولت های قبل که به دلیل مشکلات بین مسئولان دولتی و شهری این موضوع تحقق پیدا نکرد و بودجه های مترو به طور کامل محقق نشد.

در صورتی که حمل و نقل عمومی با اولویت مترو گسترش پیدا کند مردم کمتر از وسایل شخصی استفاده کرده و بیشتر برای تردد در شهر از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

همچنین چندی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به قالیباف گفت تا شهردار هستید مشکل آلودگی هوا را حل کنید و نام نیک دیگری از خود برجای بگذارید.

لاریجانی یکی دیگر از مشکلات اصلی تهران را هوای آلوده خواند و گفت: هوای آلوده یک غصه برای کشور شده است، چند تئوری مانند انتقال کارخانه ها و حتی انتقال پایتخت برای رفع این مشکل مطرح بود اما هیچ کدام انجام نشد.

وی دلیل انجام نگرفتن اینگونه طرح ها را نبود یک متولی خاص خواند و اظهار داشت: برای رفع مشکلات شهری همه دستگاه ها باید همکاری کنند و یکی از راهکارهای مهم رفع آلودگی جلوگیری از تولید آلاینده ها است.

بر اساس آمار منتشره سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را ازدست می‌دهند معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: میزان ماده سرطان‌زای بنزن موجود در هوای تهران را ۱۰ برابر استاندارد است.

وی ادامه داد: همچنان با وارونگی هوا درگیر هستیم و به رغم قوانین بسیار جامع و خوبی که در دولت شهرداری وجود دارد این مسئله برای هیچ یک از این دو مسئله‌ای جدی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: طبق آمار وزارت بهداشت سالانه ۴ هزار نفر در کشور در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند علاوه بر این ریزگردها نیز پدیده‌ای بسیار کشنده است ضمن اینکه بنزن طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO) در ردیف اول عوامل سرطان‌زا قرار دارد و میزان وجود این ماده در هوای تهران ده برابر میزان استاندارد است.

آباد گفت: پیشنهاد می‌کنم از سازمان حمل و نقل سوخت گزارشی درباره روند نوسازی خودروهای فرسوده گرفته شود همچنین این سازمان گزارشی از قراردادهایی که با بانک‌ها و خودروسازها برای تعویض این خودروها دارد ارائه دهد. زیرا این کار می‌تواند حدود ۲۰ درصد از آلودگی هوا را کم کند.

این عضو شورای شهر همچنین گفت: از ۸۰ هزار تاکسی فعال در تهران ۱۷ هزار خودرو کاملا فرسوده است و تعداد قابل توجهی نیز بالای ۱۰ سال عمر دارند ضمن اینکه بسیاری از خودروهای با عمر زیر ۱۰ سال نیز قادر به دریافت معاینه فنی نیستند و قابلیت تردد در شهر را ندارند. اما با وجود این ما مدت زمان معافیت خودروها از معاینه فنی را از ۲ سال به ۵ سال افزایش می‌دهیم.

موضوع آلودگی هوا با تبصره و ماده برطرف نمی‌شود. تاکنون فقط مسئولان روش‌های مقطعی برای این معضل که هر سال در نیمه دوم سال رخ می‌دهد در نظر گرفته‌اند.

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: این ریزگردها در شهری مثل تهران همراه با هوای آلوده، محملی بر جابجایی سایر آلاینده‌های گازی و شیمیایی و حرکت و ورود به دستگاه تنفسی و ریه‌های مردم شده و خطر را برای سلامتی انسان‌ها دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: بهره‌مند شدن شهروندان از هوای پاک و سالم به منظور زندگی توأم با سلامتی برای انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی حق مسلم هر شهروند است و همانطور که مردم باید به آب سالم دسترسی داشته باشند باید از هوای سالم نیز برخوردار باشند که متأسفانه امروزه به دلیل بروز ناهنجاری‌های زیست محیطی مردم از هوای پاک و سالم که ابتدایی‌ترین مطالبه حقوق شهروندی است محروم مانده‌اند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: عدم پیگیری جدی دستگاه‌های اجرایی، تعدد دستگاه‌های مسئول رفع آلودگی و فقدان مدیریت واحد شهری و تصمیم‌گیری برای شهر تهران در کارخانجات خودروسازی و بسیاری موارد دیگر این روزها مردم تهران را بر آن داشته که با تمهیدات فردی از جمله استفاده از ماسک در خارج از منازل و تهیه دستگاه‌های تهویه خانگی چشم به رسانه ملی دوخته‌اند تا به جای شنیدن خبرهایی از اقدامات مؤثر مسئولان در بحثآلاینده‌های زیست محیطی منتشر شنیدن تعطیلی‌ها به خاطر آلودگی هوا باشند و تعطیلی پایتخت که ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد تنها تصمیم برای کنترل وضع موجود تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از مطالعات صورت گرفته در دهه ۷۰ نه در شهرداری و نه در دولت قدم جدی به منظور بررسی علمی آلودگی هوا و اجرای راهکارها علیرغم تصویب قوانین مؤثر و مختلف برداشته نشد، بطوریکه از سال ۸۴ تاکنون استاندارد تولید خودروها، ارتقای آنچنانی نداشته است.

برخی از مسئولان شهری معتقدند که آلودگی هوا با سخنرانی حل نمی‌شود. طلایی نایب رئیس شورای اسلامی تهران در این باره گفت: ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم. ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود.

به گفته طلایی، سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی ۷۰ من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است. باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند. گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند. بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و… حل نمی‌شود.

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه ۱۰۰ ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

در بحثآلودگی هوا قوانین زیادی گذاشته شده که تاکنون اجرایی نشده است. سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: متاسفانه در بحثآلودگی هوا قوانین اجرا نشده بسیار زیادی داریم و عملا اقدامات اساسی برای رفع این معضل و معضل ترافیک محقق نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی ما می گوییم خودروهای فرسوده یا به طور مثال خودرویی مانند پیکان که آلایندگی زیادی دارند نباید در شهر تردد کنند عده ای می گویند که از سر شکم سیری حرف می زنید چرا که خیلی از خانواده ها از طریق همین وسایل نقلیه نان خود را در می آورند. اما کسی نمی گوید که این خودروها چه لطمه ها و آسیب های جبران ناپذیری را بر سلامت و زندگی تک تک شهروندان می گذارد.

تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم معضل آلودگی هوا و ترافیک را در کلانشهرهای کشور از بین ببریم نیازمند عزم جدی و ملی هستیم و حرف ما این است که کشور منابعی دارد که باید در اختیار همه مردم قرار گیرد. پس بهتر است به جای آنکه پول کف دست مردم بگذاریم اقدامات زیرساختی و اساسی برای حل معضلات مردم صورت دهیم.

آلودگی هوا در تهران سالانه میلیاردها دلار خسارت در کشور به دنبال دارد. یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد و سبب مرگ ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران می شود. این در حالیست که وضعیت برخی از انواع آلاینده ها در هوای تهران بسیار بغرنج است.

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون نیز در هوای تهران به حدی است که سبب می شود بسیاری از روزها هوای شهر در حد ناسالم و حتی خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: برای رفع معضل آلودگی هوا باید قوانین و مقررات اجرایی شود و همه دستگاه های ذیربط وظیفه خود را برای حل این معضل به درستی انجام دهند.

به گزارش فارس، سالهاست کلان شهر تهران با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و تاکنون برای رفع این مشکل که با جان شهروندان در ارتباط مستقیم است اقدام اساسی انجام نشده است. برای رفع این مشکل باید دستگاههای مسئول با یکدیگر هماهنگ بوده و توپ مسئولیتها را در زمین یکدیگر پاسکاری نکنند.