به گزارشافکارنیوز،اگر وقت برای نامنویسی در باشگاه ندارید یا اینکه به طور کل از ورزش کردن خوشتان نمی آید، با انجام کارهای روزمره همه می توانید کل کالری بسوزانید. ما به شما کمک می کنیم؛ روش های ساده زیر را انجام دهید تا با خیال راحت ۲۰۰ کالری بسوزانید. عددها نشان دهنده ساعتی است که باید آن کار را انجام دهید.

یک ساعت خانه را تمیز کنید

بدون شک دسته جاروبرقی را گرفتن و از این اتاق به آن اتاق رفتن چندان کار هیجان انگیزی نیست اما به این فکر کنید که با همین کار ساده کلی کالری می سوزانید. لطفاً ماشین وار این کار را انجام ندهید و انعطاف بدنتان را بیشتر کنید. مدام دسته جاروبرقی را این دست به آن دست دهید. حتماً زیر مبل ها را هم جارو کنید. نتیجه اینکه خانه را مثل دسته گل تمیز می کنید و اولین گام های تناسب اندام را هم بر می دارید.

۲۰ دقیقه از پله ها استفاده کنید
اگر مشکل زانو ندارید آسانسور را فراموش کنید و پله ها را دریابید. این کار یکی از بهترین و کم هزینه ترین شیوه ها برای کالری سوزی است. وقتی از پله ها بالا می روید یا پایین می آیید، ماهیچه های شکم را منقبض کرده، فرم بدنتان را درست کنید و بدون توقف به کارتان ادامه دهید.

یک ساعت هنگام حرف زدن با تلفن قدم بزنید
راه رفتن یک ورزش کامل است و نیازی هم به امکانات خاص ندارد. وقتی در منزل یا محل کارتان با تلفن حرف می زنید روی مبل یا صندلی لم ندهید و راه بروید. با این کار با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم حرف تان را می زنید و هم ورزش می کنید. البته از آنجا که گرفتن گوشی تلفن کنار گوش و راه رفتن ممکن است در دراز مدت باعثکمردرد شود، از هندزفری استفاده کنید.

۴ ساعت دست به قلم شوید، کتاب بخوانید و فکر کنید

چه کسی گفته برای کالری سوزاندن، مدام باید بالا و پایین پرید؟ همین الان که وقت تان را به خواندن این مقابله اختصاص داده اید، در حال کالری سوزی هستید. مغز ما هنگام خواندن، نوشتن و اندیشیدن فعال می شود؛ به همین دلیل هم نیاز به انرژی دارد. مغز با وجود اینکه فقط دو درصد کل حجم بدن را اشغال کرده است اما یک تنه ۲۰ درصد کل کالری های دریافتی روزانه را مصرف می کند. فقط حواس تان باشد موقع مطالعه، نوشتن و یا کار با رایانه به وضعیت نشستن دقت کنید و به اصطلاح صاف بنشینید.

یک ساعت و بیست دقیقه ظرف بشویید
این روزها هم که در هر آشپزخانه ای یک ماشین ظرفشویی خودنمایی می کند اما اگر از این امکانات ندارید و شب قبل هم کلی مهمان داشته اید، نیمه پر لیوان را ببینید و از شستن ظروف برای کالری سوزی استفاده کنید. دستکش ها را دست کنید، ماهیچه های شکم را منقبض کنید، زیر لب شعری بخوانید و همه ظرف ها را یک تنه بشویید فقط حواس تان باشد قوز نکنید.

یک ساعت و بیست دقیقه آشپزی کنید
آستین را بالا بزنید و آشپزی کنید. بشویید، پوست بکنید، خرد کنید، رنده کنید و مواد غذایی را با هم مخلوط کنید. با این کار هم یک غذای خوشمزه آماده کرده اید و هم اینکه قدمی برای تناسب اندام خود برداشته اید. البته حواس تان باشد غذایی که آماده می کنید چرب و پر کالری نباشد که همه زحمت هایتان بر باد برود.

چهل و پنج دقیقه پشت فرمان نشینی را ترک کنید
این روزها خیلی هم برای رفتن تا سر کوچه هم ماشین سوار می شوند اما شما برای مسیرهای کوتاه و همچنین هواخوری از دوچرخه استفاده کنید. این کار برای سلامت و تناسب اندام فوق العاده است. پا بزنید، چربی بسوزانید و خدمتی هم به هوای شهرتان کنید. اگر قصد دارید مسیری طولانی را دوچرخه سواری کنید، حتماً با خودتان آب بردارید، کلاه ایمنی هم یادتان نرود و خلاصه احتیاط کنید.

یک و نیم ساعت لباس هایتان را اتو کنید
به احتمال زیاد از اتو کشیدن هم چندان خوشتان نمی آید اما به زحمتش می ارزد. از ما می شنوید نه تنها لباس های خودتان بلکه لباس های بقیه اعضای خانواده را هم اتو کنید. توصیه می کنیم این بار که پرده ها یا ملحفه ها شسته شدند، خودتان مسئولیت اتو کردن شان را به عهده بگیرید. برای اینکه کالری بیشتری بسوزانید یک جا ثابت نایستید. دور میز جابجا شوید و پاهایتان را به آرامی خم و راست کنید. هیچ وقت به کمرتان فشار نیاورید. اتو را با احتیاط دست به دست کنید و خلاصه اینکه از این کار ساده نهایت استفاده را ببرید.

یک ساعت با بچه ها بازی کنید

نمی دانید این کار چه انرژی ای از آدم می گیرد و در نهایت چقدر روحیه تان را بهتر می کند. برای اینکه غم هایتان را فراموش کنید و کالری بسوزانید، با بچه های خود یا فامیل تان بازی کنید. اگر در منزل هستید، بازی های پرهیجان رایانه ای را که نیاز به تحرک واقعی دارند، امتحان کنید. بیرون از منزل بدوید، تاب و سرسره سوار شوید، توپ بازی کنید و خلاصه هر بازی ای را که به فکرتان می رسد انجام دهید. در این صورت هم به بچه ها خوش می گذرد و هم به خودتان و در عین حال بدون اینکه متوجه شوید کالری زیادی هم می سوزانید.

۴۰ دقیقه ماشین تان را بشویید

این هم یکی دیگر از آن کارهای بی مزد و مواجب است که کمک زیادی به تناسب اندام می کند. البته آقایان با عشق و علاقه خاصی ماشین شان را می شویند اما اگر جزو افرادی هستید که کارواش را ترجیح می دهند بهتر است تجدید نظر کنید. وقتی شروع به شستن ماشین می کنید، تمام ماهیچه های دست ها و همچنین پاها درگیر می شوند. برای اینکه ضربان قلب تان را هم بالا ببرید، بهتر است کمی حرکت هایتان را تندتر کنید. اگر ماشین شخصی ندارید، با دوچرخه یا اسکوتر شروع کنید.

یک ساعت به خرید بروید
همین الان با چند نفر از دوستان تان برنامه یک خرید را ترتیب دهید، حتی اگر چیزی نمی خرید. برای اینکه از این مغازه به آن مغازه رفتن و گردش در پاساژها به کالری سوزی کمک می کند. با راه رفتن، حمل سبد خرید و صحبت در مورد قیمت کالاها و انجام خریدهای روزانه کالری خوبی می سوزانید. البته توجه داشته باشید نباید دست تان خیلی سنگین باشد. اگر دو سبد پر دارید بهتر است وزن آن را بین دستان تان تنظیم کنید تا فشار زیادی به کمرتان نیاید.

نیم ساعت اسباب و اساس منزل را جابجا کنید

تغییر دکور منزل و جابجا کردن اسباب و مبلمان کمک زیادی به کالری سوزی و تناسب اندام می کند. این کار ماهیچه های بازوها و پاها را به کار می گیرد. از این گذشته تغییر دکوراسیون باعثایجاد تنوع شده و برای روحیه تان هم خوب است. اگر تعمیرات جزئی منزل را هم انجام دهید که دیگر عالی است. البته توجه داشته باشید هدف آسیب رساندن به کمرتان نیست، برای همین هم به تنهایی وسایل سنگین را جابجا نکنید.

یک ساعت فرزند کالسکه سوارتان را به گردش ببرید

این کار به خصوص برای خانم هایی که تازه مادر شده اند، فوق العاده است. احتمالاً بعد از زایمان بعضی از ورزش ها را برای شما قدغن کرده اند اما این کار یک ورزش بی خطر و ساده است. وقتی کالسکه را هل می دهید و به جلو می روید، ماهیچه های بازوها، پاها و ران ها را به کار می گیرید و همه این کارها به تناسب اندام تان کمک می کند. البته مسافت و مدت زمان گردش، به توان بدنی و نیازتان بستگی دارد.

یک ساعت شیشه ها را پاک کنید
شیشه ها را پاک کنید تا هم منظره بیرون را بهتر ببینید و هم اینکه ماهیچه های دست هایتان قوی تر شوند. لطفاً این کار را با بی حوصلگی انجام ندهید و با انرژی تمام به جنگ کثیفی های روی شیشه ها بروید. گرم و کشیده شدن ماهیچه های بازوها علامت بسیار خوبی است. وقفه ایجاد نکنید. هدف این است که ضربان قلب تان را نیز بالا ببرید؛ بنابراین بهتر است دست تان را نیز عوض کنید تا ماهیچه های دو دست را به کار بیندازید.

بیست دقیقه طناب بزنید
طناب بزنید. این کار یکی از کم هزینه ترین ورزش ها برای بالا بردن ضربان قلب و حفظ تناسب اندام است. اول آرام آرام شروع کنید و بعد که آمادگی لازم را کسب کردید، ریتم تان را تندتر کنید.

یک ساعت باغبانی کنید
اگر عاشق طبیعت و گل و گیاه هستید، معطل نکنید. همین کار مورد علاقه شما خدمت زیادی به تناسب اندام تان می کند. فعالیت در هوای آزاد مانند باغبانی و کوتاه کردن چمن ها فوق العاده است. این کارها برای روحیه تان هم خوب است. البته حواس تان باشد به کمرتان فشار نیاورید و حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

تندرستي/ شماره ۱۱۰/ ۲۳ خرداد ماه ۹۲/ فاطمه مهدي پور