به گزارش افکارنیوز، ‌ اگر می خواهید واقعاً موفق شوید، مراقب باشید که فردی با ویژگی «همه چیز را می دانم» نشوید. آیا توجه کرده اید افرادی که برای هر چیزی پاسخی دارند، تا چه حد ناشناخته اند؟ مهم نیست چه موضوع مطرح شود؛ آنها برای همه چیز پاسخی آماده دارند. برای مثال، در مورد زیر من به راستی شرمنده شدم.

چند سال قبل، زمانی که سمینار اول صبح را برگزار می کردم، با خانم جوانی که نگهبان در پشتی سالن بود، با نشاط و خوشحالی احوالپرسی کردم و گفتم: «صبح به خیر! حال تان چطور است؟» خانم پاسخ داد: «حالم خوب نیست. متنفرم از اینکه اینجا هستم!» من با اطمینان، نشاط و غرور به او گفتم: «خب، با این دید به شغلت نگاه کن که خیلی ها هیچ کاری برای انجام ندارند. وقتی به آن فکر کنی، احساس خوبی خواهی داشت!»

خانم جوان به من نگاه کرد و گفت: «من به هیچ وجه آمادگی قبول تفکر مثبت شما را ندارم؛ شرایط خیلی سختی دارم.» وقتی دور می شدم با خود فکر کردم: «واقعاً که! چه نگرش مسخره ای» در چند دقیقه ای که عمیق فکر کردم، متوجه شدم چیزی که آن خانم نیاز داشت، یک همدردی ساده بود! کسی که بگوید: «آیا می توانم کاری برای شما انجام دهم؟» یا «متاسفم که کارها بر وفق مراد نیست!»

در سریع ترین زمان ممکن بازگشتم تا از آن خانم جوان عذرخواهی کنم؛ اما متاسفانه او رفته بود.

در این مورد خاص، رابطه من با آن خانم جوان تخریب شد و امکان هرگونه تشویقی از بین رفت، زیرا من بیشتر مایل بودم چیزی را بگویم که باید می گفتم و در واقع با مشکل او همدلانه برخورد نکردم.

به یاد داشته باشید که رابطه، با قرار دادن خود در موقعیت دیگران ساخته می شود. باید تصور کنید دیگران چه احساسی دارند؛ در این صورت با اثربخشی بیشتری با آنها برخورد می کنید و بهتر با آنها سازگار و همراه می شوید.

زمانی را به مهربان بودن اختصاص دهید


دو هزار سال قبل، فردی تحصیلکرده نوشت: «با یکدیگر مهربان و رئوف باشید و یکدیگر را ببخشید»

فردی می گفت: «پدرم در رکورد اقتصادی آمریکا، بین دهه های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۹، زمانی که من پنج ساله بودم، از دنیا رفت و به همین دلیل ما بچه ها در خانه، همه کارهای مربوط به خود را انجام می دادیم. ثبات اقتصادی ما وابسته به وجود پنج گاو شیرده و یک باغ بزرگ بود. ما برای امرار معاش، فرآورده های شیر، کره و انواع سبزیجات را می فروختیم.

وقتی هشت ساله بودم، شیر گاو می دوشیدم و می توانم براساس تجربیاتم به شما بگویم که گاوها همیشه شیر نمی دهند؛ باید برای هر قطره آن بجنگید! همچنین می توانم بگویم رفتاری که با گاو دارید، تاثیری مستقیم بر کیفیت شیری دارد که تولید می کند. اگر با عصبانیت با او حرف بزنید و بدرفتاری کنید، دو احتمال وجود دارد؛ یا گاو شیر کمتری می دهد، یا شیرش به درد نمی خورد! زیرا زمانی که گاو ناراحت است، شیری که تولید می کند اغلب تلخ و بی مصرف است؛ حتی شاید تلافی کند و به شما لگد هم بزند! من نمی گویم باید گاو را ببوسید، اما باید با مهربانی با او صحبت کنید. او با یک یا دو بار نوازش، می فهمد که برای کارهای او ارزش قائل می شوید. حتی اگر بگویید چه چشمان زیبایی دارد و تاکنون چشمانی به این زیبایی ندیده اید، چیزی از شما کم نمی شود!

مادرم گاوهای خود را دوست داشت و از فرزندان خود نیز انتظار داشت آنها را دوست بدارند و رفتار خوبی با آنها داشته باشند. در نتیجه، ما از گاوهای خود حداکثر استفاده را کردیم و پول اضافی هم برای ما به همراه داشت. پس از دو یا سه سال نگهداری از گاوها، محصولات لبنی خود را بسیار افزایش دادیم؛ به طوری که بعدها مادر توانست آن گاوها را خیلی بیشتر از قیمتی که خریده بود، ‌ بفروشد. این کار امتیاز بزرگی برای ما بود.» اکنون با خود تامل کنید که وقتی رفتار مهربانانه با یک حیوان، می تواند چنین پیامدهای مثبت و تاثیرگذاری داشته باشد، رفتار ملایم، مهربانانه و سرشار از عطوفت با انسان که اشرف مخلوقات است، تا چه اندازه می تواند موثر باشد!

موفقیت درونی


همیشه با آرامش، احترام و مهربانی با افراد برخورد کنید. آنها پاسخ مناسبی خواهند داد و اگر برحسب اتفاق جزو حقوق بگیران شما باشند، با تلاش بیشتر، بازده کاری بیشتری خواهند داشت. از سوی دیگر، اگر مهربان نباشید و با خشونت صحبت کنید، آنها نمی توانند به بهترین نحو ممکن کار خود را انجام دهند. مهربانی و توجه، مزایای بسیاری دارد؛ فرقی نمی کند که کجا هستید و چه کاری انجام می دهید.

کار را انتقال دهید


برای ایجاد یک رابطه موفق، از دوندگان مسابقه دو امدادی درس بگیرید. دو امدادی از مسابقات مهیج ورزش های دومیدانی است. موفقیت بیشتر به سرعت دوندگان و همچنین مهارت آنها در رد کردن چوب امدادی دو، از یک دونده به دونده دیگر بستگی دارد. در بسیاری از موارد، برنده براساس آرامش و سرعت انتقال تعیین می شود.

این قاعده در زندگی نیز کارساز است. وقتی کسی درباره شما خوب صحبت می کند یا حرف خوبی می زند، احساس خوشایندی دارید و این کار روحیه شما را بالا می برد. اگر این کار با به عادت تبدیل کنید و این حس را با تعریف صادقانه از کاری که دیگران انجام می دهند یا حرفی که می گویند به آنها انتقال دهید، آنها را خشنود می کنید و روابط موفقی ایجاد می شود و یا موجب استحکام روابط قبلی خواهد شد.

راز/ شماره ۳۵/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ نوشته زيگ زيگلار، نويسنده مشهور بين المللي/ صفحه ۱۴