شیوع بیماری گوارشی " سلیاک "

به گزارشافکارنیوز،دکتر هانیه مرادی به تشریح بیماری سلیاک پرداخت و گفت: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است که به پرزهای روده کوچک آسیب می زند.

وی با اعلام اینکه سلیاک یک بیماری ژنتیکی است، افزود: افرادی که از موادغذایی دارای " گلوتن " استفاده می کنند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مرادی ادامه داد: ماده گلوتن، پروتئینی است که در گندم، جو و جو دوسر وجود دارد و افراد دچار حساسیت به این ماده پروتئینی، نباید از غذاهایی استفاده کنند که این ترکیبات را داشته باشد.

دبیر انجمن حمایت از بیماران سلیاکی ایران، علائم این بیماری را نفخ، دردشکم و اسهال های مزمن عنوان کرد و گفت: خستگی و ضعف زودرس و کاهش وزن، از دیگر علائم بیماری سلیاک است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن هستند حتما باید این بیماری در آنها بررسی شود، تصریح کرد: درمان این بیماری دارو ندارد و تنها راهکار آن رژیم غذایی فاقد گلوتن است.

مرادی گفت: اگر رژیم غذایی رعایت شود، درمان بیماری نزدیک به صد درصد امکان پذیر است اما اگر توجهی به آن نشود، امکان دارد فرد در معرض ابتلا به سرطانهای روده باریک و لنفاوی قرار بگیرد و همچنین ممکن است دچار نازایی شود.

وی با اعلام اینکه بیماری سلیاک از شیوع بالایی برخوردار است، افزود: یک دهم جمعیت کشور دچار حساسیت به ماده گلوتن هستند و یک صدم جمعیت نیز مبتلا به سلیکا هستند.

دبیر انجمن حمایت از بیماران سلیاکی ایران با اشاره به ناشناخته بودن این بیماری در نزد مردم و برخی از پزشکان، گفت: سعی ما بر این است که این بیماری را در کشور بشناسانیم. زیرا، سلیاک می تواند یک بیماری خاموش باشد که سالهای سال علامتی نداشته باشد اما عوارض دارد.