اهدای خون ایران هم‌تراز کشورهای پیشرفته

به گزارشافکارنیوز،علی‌اکبر پورفتح‌اله در مراسم افتتاح دفتر همکاری سازمان انتقال خون ایران با سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: براساس آمارها علی‌رغم اینکه تعداد HIV در ایران در حال افزایش است و سیر صعودی پیدا کرده ولی خوشبختانه در بین دهندگان خون سیر نزولی داشته و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مناسبی در اهدای خون در ایران صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در زمینه صنعت پلاسما نیز امروز ما به پلاسمای استاندارد رسیده‌ایم و در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار لیتر پلاسمای استاندارد تهیه کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا ۲ سال آینده تمام داروها و فرآورده‌های مشتق از پلاسما را بتوانیم از طریق پلاسمای ایرانی تهیه کنیم و این آمادگی وجود دارد در این مقوله با بخش‌های خصوصی همکاری کنیم تا صددرصد فرآورده‌های مشتق از پلاسمای کشور با پلاسمای ایرانی تهیه شود.

رئیس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: امروز در اروپا و کشورهای پیشرفته یکی از استانداردها تهیه پلاسمای داخلی است تا با تغییر جغرافیایی با انواع بیماریها مواجه نشویم و امروز هم خوشحال هستیم که به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده‌ایم.

پورفتح‌اله ادامه داد: براساس آخرین آمارها بیش از ۲ میلیون واحد اهدای خون سالانه داریم و آمار اهدای خون در ایران هم‌تراز کشورهای پیشرفته است و در منطقه نیز یک سروگردن بالاتر هستیم زیرا اهدای خون در ایران معادل ۲۷ در هزار نفر است ولی کشورهای منطقه این آمارشان ۱۲ در هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در منطقه فقط ایران و امارات اهدای خونشان داوطلبانه است و مابقی کشورها با چالشهای اهدای خون مواجه هستند و امیدواریم ۴ سال دیگر پس از انجام ارزیابیهای لازم اثر فعالیتهای سازمان انتقال خون ایران در منطقه برای سازمان بهداشت جهانی نمایان شود.