به گزارش افکارنیوز، زمانی، الویت کارها با انجام تکالیف مدرسه بود و تمام مشغولیت ها در مراحل بعدی قرار می گرفت. در حالی که امروزه بچه ها فقط موقعی به درس هایشان می پردازند که برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شان پخش نمی شود. تلویزیون بر خواب، سطح تحصیلی و تغذیه و سلامتی بچه ها تاثیر می گذارد. اگر شما هم از اینکه فرزندتان مرتب پای تلویزیون نشسته و برنامه های آن را تماشا می کند، خسته شده اید، می توانید با برنامه هایی به حل این مشکل بپردازید.

تصمیم خانوادگی بگیرید


اگر به فرزندتان بگویید که بعد از ساعت ۹:۳۰ شب دیگر اجازه ندارد تلویزیون تماشا کند، به حرف تان پایبند بمانید و آن را به عنوان یکی از قوانین خانوادگی، رعایت کنید. در این تصمیم گری حتماً بچه ها را هم سهیم کنید. یک جلسه خانوادگی بگذارید و به آنها بگویید: «ما یک مشکل داریم. ببینیم چطور می توانیم آن را حل کنیم؟»

به فرزندتان حق انتخاب بدهید


بگذارید فرزندتان برنامه های تلویزیون و زمان تماشای آن را انتخاب کند. وقتی او می خواهد برای درس خواندن خود برنامه ریزی کند، کنارش بنشینید و به او بگویید که باید از آن برنامه تبعیت کند. اجازه بدهید خودش زمان مطالعه و تماشای تلویزیون را تعیین کند. شما هم برنامه ریزی او را رعایت کنید تا او بهتر به آنها پایبند بماند

تماشای برنامه های کم محتوا


شاید بچه ها به تماشای برنامه های خشونت آمیز یا ترسناک تمایل بیابند. اگر شما این برنامه ها را ناشایست می دانید، با بحثکردن با آنها نیز راه به جایی نمی برید، در عوض می توانید کنار آنها بنشینید و پس از اتمام برنامه، درباره آن برنامه با هم به تبادل نظر بپردازید.

بگذارید بچه ها خود به فکر خودشان باشند


عقاید و نظرات خود را به بچه ها تحمیل نکنید، بلکه کمک کنید تا نظر خودشان را بیان کنند. از آنها بپرسید که نظرشان درباره «شخصیت بد» کارتون یا فیلمی که تماشا کرده چیست و دلیلش را بپرسید. در بسیاری از برنامه های تلویزیونی کودکان یک درس اخلاقی نهفته است و «شخصیت های بد» هرگز برنده نمی شوند. پس از اتمام برنامه، بپرسید آیا «کتک زدن کار جالبی است؟» یا «رفتارهای درست یا غلط در آن برنامه چه بود؟»

پرورش نگاه نقادانه در بچه ها


هنگام تماشای یک فیلم سینمایی، می توانید نظرات تان را با هم در میان بگذارید. برای مثال بگویید که این قسمت از داستان چقدر غیر واقعی و باور نکردنی بود. با این کار به فرزندتان کمک می کنید نگاهی نقادانه به برنامه ها داشته باشد و موضوعات پوچ را از واقعیت باز بشناسد.

تماشای برنامه های آموزشی


بچه ها را تشویق کنید تا به تماشای برنامه های آموزشی تلویزیون بنشینند. آنها فقط به تماشای این برنامه ها علاقمند می شوند که در شما هم چنین اشتیاقی بیابند. وقتی فرزندتان برنامه علمی یا موضوع زنبورها تماشا می کند، در این رابطه کتاب یا مقالاتی در اختیارش قرار بدهید و واقعیت های جذابی را برایش بازگو کنید. با این کار علاقه و اشتیاق آنها را برانگیخته می کنیم.

استفاده خلاق از شخصیت کارتونی


کتاب نقاشی کارتون های مورد علاقه فرزندتان را خریده و در اختیارش بگذارید. او را تشویق کنید و شخصیت مورد علاقه اش را طراحی و نقاشی کنید. استعدادهای خلاقیت آمیز فراوانی پشت شخصیت های کارتونی نهفته است.

مجله خانواده/ شماره ۴۹۶/ نيمه دوم آبان ماه ۹۲/ ترجمه: كارولين سحاكيان/ صفحه ۲۶