نگرانی معلمان پایه ششم ابتدایی از حجم زیاد کتاب ریاضی
گروه اجتماعی- عاطفه رنجبر -

از‌‌ همان زمان که طرح تغییر ساختار نظام آموزشی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رو به اجرا رفت متخصصانی در مخالفت با این طرح به ویژه ضربتی بودن آن قد برافراشتند، اما وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به مخالفت‌ها بر این اعتقاد بود که نتایج خوب و برون داد اجتماعی و خانوادگی آن در آینده کاملا احساس خواهد شد، قرار شد پس از استقرار ساختارجدید نظام آموزشی کشور در سال گذشته تا پایان سال تحصیلی ۹۱تمامی کتب درسی تغییر کرده و به روز شوند، که بخشی از این تغییرات در سال گذشته و از پایه اول ابتدایی آغاز شد وبا تغییر کتب درسی پایه دوم و استقرار پایه ششم ابتدایی این روند ادامه پیدا کرد و در سال ۹۲ با تغییر کتب پایه سوم دبستان و اول راهنمایی ادامه یافت.

پس از آنکه زمزمه‌های اجرای این طرح در سال گذشته به گوش رسید و سخن از تغییر محتوای کتابهای درسی به میان آمد نخستین دغدغه به سراغ معلمانی رفت که قرار بود طی دو تا سه ماه با محتوای تازه دروس آشنا شوند. در این میان هم معلمانی بودند که از قافله آموزش بازماندند.

به گزارشافکارنیوز؛حالا بیش از یک سال از اجرای نظام تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذرد. تکیه نظام آموزشی جدید بر کار کار‌شناسی مانع از آن شده است که انتقاد‌ها چندان تاثیری در ادامه روند داشته باشد.

ورود به دوره ششم ابتدایی و تغییر کتابهای درسی این پایه به معنای دو تحول همزمان برای معلمان و دانش آموزان بود. این نخستین بار نیست که دانش آموزان با تغییر نظام آموزشی مواجه می‌شوند این تجربه را متولدین سا لهای ۵۶ و ۵۷ هم با نام تغییر نظام قدیم به نظام جدید داشته‌اند.

آن زمان هم مخالفان و موافقان این طرح به ارایه نظر پرداختند اما یکی از دلایلی که به گفته کار‌شناسان آموزش موجب موفقیت این طرح شد اجرای آن به شکل پایلوت در مناطق مختلف و بررسی بازخوردهای آن بود. با اجرای طرح تحول بنیادین در نظام آموزشی تغییراتی در برخی از کتب درسی به ویژه در پایه ششم ابتدایی رخ داد که از این میان کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی از جمله دغدغه‌هایی است که از سال گذشته ذهن معلمان و خانواده‌ها را به خود مشغول ساخته و تا امروز ادامه داشته است.

غلط زیاد در کتاب‌های درسی
یکی از معلمان پایه ششم ابتدایی در انتقاد به ضربتی بودن اجرای این طرح بهافکارنیوزمی‌گوید: معلمان با تغییر محتوای کتاب‌ها مخالفتی ندارند و حتی به خوبی از آن استقبال کرده‌اند اما آنچه ما را نگران می‌کند نحوه تالیف کتاب‌های درسی است که در پایه ششم ابتدایی غلط املایی و محتوایی زیادی دیده می‌شود که بخش زیادی از زمان کلاس به رفع این غلط‌ها می‌گذرد.

او می‌افزاید: تغییرات اخیر نظام و کتاب‌ها چندان مطلوب نیست. این معلم پایه ششم ابتدایی با بیان اینکه کتاب ریاضی ششم ابتدایی بسیار پر حجم است می‌گوید: با اینکه بیش از دو ماه از سال تحصیلی گذشته معلمان تنها توانسته‌اند بخش کمی از این کتاب را تدریس کنند که این موضوع در اکثر معلمان مشترک است.

او با انتقاد از تالیف کنندگان این کتاب می‌افزاید: لزومی به گنجاندن این تعداد عظیم تمرین پس از هر درس نبود و حل این تمرینات آنقدر اهمیت دارد که بیش از نیمی از زمان کلاس را به خود می‌گیرد و کند شدن تدریس این کتاب یکی از نگرانی‌های معلمان است که البته وجود غلط را باید به همه موارد افزود.

بازنگری در دستور کار
محمد دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه به افکارنیوز گفت: نه تنها در کتب درسی بلکه بر نحوه اجرای نظام آموزشی جدید انتقاداتی وارد است که با اجرای برنامه مراقبت درسی در پی حل این مشکلات خواهیم بود.

او با اشاره به نحوه اجرای نظام آموزشی ۳-۳ - ۶ گفت: با اجرای این طرح هیچ مخالفتی نداریم و در پس اجرای آن مسلما کارهای کار‌شناسی بسیاری وجود داشته است اما آنچه امروز دیده می‌شود لازم به تجدید نظر بر اجرای برخی از بخش‌های این نظام آموزشی است. به ویژه آنکه در پایه ششم ابتدایی خیلی شتابزده عمل شده است.

دیمه ور افزود: اصل طرح خوب است اما لازم بود زمینههایی در برخی از مقاطع برای تحولات بنیادی در نظر گرفته شود که امیدواریم طی سالهای آینده این کمبودها را به حداقل ممکن برسانیم. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: نه تنها وزارتخانه بلکه سازمان پژوهشها و تدوین کتب درسی هم به طور مرتب در حال رصد وضعیت و بازخورد تغییرات است و مشکلات موجود از چشم ما پنهان نیست که امیدواریم در سال آینده نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.