پادشهای نجومی در تامین اجتماعی

به گزارشافکارنیوز،در حالی که مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه سازمان را رقمی حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده، طبق اسناد موجودی که در اختیار خبرگزاری خانه ملت قرار دارد، کمترین دریافتی مدیران کل این سازمان رقمی بالغ بر ۳۸ میلیون تومان است.

در همین زمینه ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد و دوره، به خانه ملت می‌گوید: نوع پرداخت حقوق در اکثر سازمانها و نهادها مانند تامین اجتماعی نجومی است و بسیاری ارقامها که به برخی مدیران و معاونان داده می‌شود بر مبنای پاداش و مزایا صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: امروزه آنچه که برخی مدیران یا حتی کارکنان نهادها و سازمانها زندگی خود را با آن می‌چرخانند، مبالغی است که در قالب پاداش، کارانه، حق‌الزحمه یا تشویقی به آنها پرداخت می‌شود.

عبدی مشکل اساسی را خلا قانونی در واریز پاداشهای ملیونی به حساب برخی مدیران و معاونان نهادهای دولتی خواند و می‌افزاید: قانون به شیوه ای است که اجازه می‌دهد پاداش ۱۲۰ میلیونی پرداخت شود درحالی که حقوق یک بیستم یا یک دهم پاداش نیست.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: برخی از مدیران از گره کور قانونی استفاده می‌کنند و پاداشهای نجومی را برای معاونان و کارکنان خود در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال هیئت مدیره که تعیین کننده پاداشها برای کارکنان است تصمیم به پاداش ۱۲۰ میلیون تومانی برای کارکنان خود می‌گیرد و معتقد است که قانون به وی نگفته که تا چه اندازه می‌تواند مبلغی را به عنوان پاداش در اختیار کارکنان قرار دهد.

عبدی تاکید می‌کند: یکی از ضعفهای ما این است که مبنای حقوقی در کشور بر اساس روزمزد است بدون‌شک اگر این بحثبرای همه کارکنان دولت به کارمزدی تغییر یابد توانسته‌ایم منبع درستی در پرداختها ایجاد کنیم که در این صورت هم کارآمدی بالا می‌رود هم تلاشها برای ارایه کار بهتر فزونی می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بر این باور است که شاید بتوان از این تحقیق و تفحص انجام شده از سازمان تامین اجتماعی استفاده کرد و قانونی نوشت که بر اساس آن در بحثپرداختی حقوق به کارکنان دولت عدالتی ایجاد شود.

عبدی تصریح می‌کند: اکنون جزئیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به پایان رسیده است و با اسناد ۲،۳ هزار صفحه‌ای از این سازمان، قرار است هفته‌ آینده گزارش آن را به مجلس ارایه دهیم به طور حتم اگر مجلس به آن رای دهد دادگاه به این تخلفات رسیدگی خواهد کرد.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم به این مبالغ میلیونی برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی معترض است و می‌گوید: متاسفانه در لیست حقوق و مزایای سازمان تامین اجتماعی مواردی مشاهده می شود مبنی بر آنکه مدیران کل حداقل ۶ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت می کنند.

وی بر این باور است که اخذ حقوق ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تومانی و ۱۴ میلیون تومانی برخی از این افراد که معادل حقوق یک و نیم سال یک معلم است از مواردی است که ابهام زیادی را در اذهان به جا گذاشته است.

این نماینده مجلس تصریح میکند: باید با ارایه راه حل، از حق و حقوق کارگران دفاع شود، زیرا هر زمان طرحی برای حمایت از کارگران میآوریم، تامین اجتماعی میگوید که اعتبار نداریم در حالی که اعتبارات را برای خودشان بر میدارند.