پروژه صدر یکی از افتخارات ایران اسلامی

به گزارش افکارنیوز، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در برنامه گفت وگوی خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هر اتفاق مبارکی که مورد رضایتمندی مردم عزیز کشور باشد که طبیعتا مورد رضای خداوند هم خواهد بود حتما همه از این اتفاقات خوشحال خواهند بود.

بنده چون توفیق خدمتگزاری در شهرداری تهران را دارم. مردم از موضوعاتی رنج می برند مانند آلودگی هوا که امیدوارم که کشور به جایی برسد که همه مسئولان دست به دست هم بدهند که مشکلات رفع شود.

وی با اشاره به ضرورت های اجرای پروژه صدر گفت که این پروژه در شرایطی اجرا شد که بتوان بار ترافیکی شهر تهران را کاهش داد. این پروژه توانست تاثیرات جدی را برای ترافیک شرق و غرب و برخی از گره های ترافیکی مانند قیطریه داشته باشد.

قالیباف از مهمترین ویژگی های این پروژه را در حوزه فنی آن دانست و گفت این پل تک پایه است. عمدتا بزرگراه ها یی که با عرض ۲۴ متر ساخته می شود دو پایه دارد اما به جهت اقتصادی و فنی نمی توانستیم ظرفیت پایین را به خاطر احداثطبقه دوم از دست دهیم و این یک ویژگی مهم است که نمونه ای نداریم. طراحی جدیدی بود که به دست مهندسان جوان اتفاق افتاد.

وی ویژگی دوم این پل را طراحی و اجرای موثر و سودمند آن دانست و دوام و مقاومت آن را مورد تاکید قرار داد.

قالیباف یادآور شد که بتون به کارگرفته شده تا یکصد سال مقاوم خواهد بود و از نوع بتون خودمتراکم به کار گرفته شد.

شهردار تهران از دیگر ویژگی این پل را نحوه اجرای آن دانست و افزود: بسیاری از پل ها زمانی که ساخته می شود بحثتردد در آن تعطیل می شود اما در این پروژه طی ۲۶ ماه هیچ گاه ترافیک صدر قطع نشده است و سرعت اجرای این پروژه و دقت در اجرای آن از دیگر ویژگی های آن بود. حدود ۷ هزارقطعه در این بزرگراه به کار رفته است. در حالی که هیچ یک از قطعات شکل هم نبوده و کارگاه ساخت این قطعات خود در حد یک شهر بوده است.

وی کنترل اجرای این پروژه را از دیگر ویژگی های آن دانست و افزود: تمام مدت اجرای این پروژه را با برنامه ریزی دنبال می کردیم. کوچکترین اشکال در زمان بندی در نحوه اجرا در کیفیت را رصد می کردیم و رفع می شد. این کار یک حرکت عظیمی را درعرصه مهندسی کشور رقم زده و کشورمان را در اجرای این پروژه در رده کشورهای بزرگ دنیا مانند آمریکا، فرانسه، چین و … قرار داده است.

شهردار تهران افزود: در طول اجرای این پروژه در حوزه قالب با هر شیبی و هر قوسی حاضریم آن را در داخل کشور بسازیم.

قالیباف ویژگی های ین پروژه را منحصر به فرد دانست و افزود: میانگین سن مهندسانی که این کار را اتمام رساندند ۳۵ سال بوده است و این نشان می دهد که این پروژه با روحیه جهادی اجرا شده است.

شهردار تهران با اشاره به این که اجرای این پروژه در شرایط تحریم بوده است گفت: بسیاری از افراد از ما به هنگام آغاز این پروژه از ما می خواستند که ریسک نکنیم. اما در زمان بحران این کار را انجام دادیم که یکی از ویژگی های این پروژه بود. تحریم به هر حال مشکلات خود را دارد و حتما تاثیراتی را داشته است. اما تحریم نمی تواند مانع از حرکت ما باشد به شرط وجود یک برنامه ریزی دقیق و با برنامه می توان از گردنه تحریم گذر کرد.

وی یادآور شد که راه نهایی عبور از تحریم ها تکیه بر مردم است این را از انقلاب اسلامی درس گرفته ایم. مشکلات را با تکیه به پتانسیل داخل می توان حل کرد و این پروژه را با این نگاه آغاز کردیم و یکی از شرکت های بزرگ خارجی از اراده و اجرای این پروژه متعجب و متحیر بود.

قالیباف در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد که فنآوری اجرای این گونه پل ها بومی شده و دیگر نیازی به خارج از کشور نیست.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت هوای ناپاک و آلوده کلان شهر تهران گفت: همه دستگاه ها باید توجه کنند که این مهمترین دغدغه عمومی کشور است. آلودگی هوا مختص شهر تهران نیست و به جز ۸ کلان شهر ایران، شهرهایی در جنوب و غرب کشور دچار آلودگی هوا هستند البته جنس آلودگی هوا در شهرها متفاوت است.

وی تاکید کرد که سلامت انسان ها مهمترین موضوعی است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

قالیباف گفت که تجربه ای که من داشته ام اولین مشکل ما در این زمینه ، ساختار درستی را درباره این کار نداریم. اشکالات ساختاری وجود دارد. هر فردی که به این حرف من انتقاد دارد این موضوع را به بحث بگذارد. چه کسی مسئول مقابله با آلودگی هواست؟ هر یک از دستگاه ها دستگاه های دیگر را مسئول معرفی می کنند. موضوع آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است ولی حتما یک مجموعه و یک دستگاه باید محوریت و مسئولیت این کار را داشته باشد و من مطمئنم این مشکل در مقابل اراده مدیر متعهد قابل حل است. البته بحث های دقیق علمی شده است . اصلاح ساختار و مدیریت و اعتبارات موضوعاتی است که اگر دو موضوع اول را درست کنیم حتما موضوع سوم قابل حل است و آلودگی هوا یک معضل ملی است و باید به آن توجه کرد.