قالیباف: شهرداری مسئول آلودگی هوا نیست

به گزارشافکارنیوز،محمدباقر قالیباف شهردار تهران شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: در کنار کارهای خوبی که انجام می‌شود موضوعات دیگری وجود دارد که باعثمی‌شود کام مردم و مسئولان از آن شیرین نشود. مردم از ٱلودگی هوا رنج می‌برند بنابراین ما نیز از این موضوع ناراحت هستیم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مسئولان دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود، درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: پروژه صدر یکی از بزرگ‌ترین افتخارات مهندسی کشور است. یکی از برنامه‌هایی که در طرح جامع شهر تهران در شورای شهر دوره سوم تصویب شد، تکمیل شبکه‌های بزرگراهی تهران بود.

قالیباف ادامه داد: کمربندی آزادگان مسیرهای پرتردد شرق و غرب کشور را به هم متصل می‌کرد و باید بزرگراه‌ها را مانند بزگراه شهید باکری، ‌شهید همت، شهید زین‌الدین و امام علی تکمیل می‌کردیم در حالی که بزگراه شهید بابایی از شرق تهران به بزرگراه صدر وصل و در تقاطع شهید مدرس قطع می‌شد. بزرگراه نیایش نیز ازغرب تهران ادامه مسیر می‌داد ولی قبل از خیابان ولیعصر قطع می‌شد.

شهردار تهران در ادامه گفت: طبیعتا یکی از ضرورت‌های جدی این بود که بزرگراه شهید صدر و نیایش به یکدیگر وصل شوند اما به دلیل تراکم ساختمان‌‌ها چنین امکانی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه ابتدا تونل نیایش احداثو به بزرگراه صدر وصل شد، اظهار داشت: همواره در بزرگراه صدر ترافیک وجود داشت و زمانی که در شورای دوره سوم احداثتونل نیایش به تصویب رسید این مسئله پیش آمد که احداثاین تونل ترافیک بیشتری به بزرگراه صدر منتقل می‌کند.

قالیباف ادامه داد: با بررسی‌‌های کارشناسی و مطالعات دقیقی که صورت گرفت بین سه گزینه، دو طبقه کردن صدر تأیید و اجرا شد. این پروژه تأثیرات جدی بر ترافیک شرق، غرب و گره‌های ترافیکی مانند محدوده قیطریه می‌گذارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: این بزرگراه طبقاتی هم ظرفیت بزرگراه صدر را دو برابر و هم حرکت‌های شرقی و غربی را برای شهروندان آسان کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه چیست، گفت: نخستین ویژگی در حوزه فنی آن قرار دارد چرا که پل به صورت تک پایه است. بزرگراهی که با عرض ۲۴ متر ساخته می‌شود به دو پایه نیاز دارد اما اگر چنین کاری می‌کردیم از نظر اقتصادی و فنی درست نبود و از ظرفیت بزرگراه صدر در قسمت پایین کم می‌کرد.

قالیباف با بیان اینکه دومین ویژگی این پروژه اجرای آن به صورت صندوقچه‌ای است، افزود: در حالت عادی وقتی یک پل قرار است ساخته شود چند سال زمان می‌برد اما ۱۱ کیلومتر پل در طول ۲ سال با این طراحی، کیفیت و اجرا در شهر تهران احداثشد.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه به دلیل اینکه موضوع دوام آن حائز اهمیت بود، نوع بتن نیز مورد توجه قرارداشت، تصریح کرد: در این پروژه از بتن خودمتراکم عملا به صورت صنعتی استفاده شد و ۸ پایه دروازه‌ای مانند یک پل بزرگ و با یک قالب یک تکه ساخته شد.

قالیباف سومین ویژگی این پروژه را در نحوه اجرای آن عنوان کرد و گفت: بسیاری از پل‌ها و بزرگراه‌ها خارج از محیط‌های شهری ساخته می‌شود که تردد در آن محدوده وجود ندارد اما بیش از ۵ هزار نفر در این پروژه در حالی کار کردند که تردد شبانه‌روزی مردم قطع نشد. بنابراین سرعت اجرای پروژه نیز از دیر ویژگی‌های مهم آن است.

شهردار تهران ادامه داد: حدود ۷ هزار قطعه به دست مهندسان داخلی ساخته شد در حالی که هیچ‌یک از آنها به دلیل شیب‌ها و قوس‌های متعدد پروژه، شبیه یکدیگر نیستند و این امکان وجود نداشت که قطعه‌ای به جای قطعه دیگر استفاده شود.

وی با اشاره به کنترل پروه گفت: انصافا این پروژه بسیار دقیق کنترل شده و هیچ چهارشنبه‌ای نبود که شخصا از این پروژه بازدید نکرده باشم.

قالیباف خاطرنشان کرد: زمانی که احداثپروژه را آغاز کردیم مصادف با نام‌گذاری سال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود و توانست حرکت عظیمی در عرصه مهندسی کشور رقم زده و ایران را در ردیف کشورهای بزرگ دنیا قرار دهد.

وی ادامه داد: امروز این ظرفیت برای مهندسی کشور در طراحی و اجرا فراهم شده که در شعاع ۱۵۰ کیلومتری شهر تهران قادر هستیم به ازای هر ۴۵ تا ۵۰ روز یک کیلومتر از چنین بزرگراهی را احداثکنیم. چنین ظرفیت فنی نیز یک افتخار برای کشور به شمار می‌آید.

شهردار تهران به ویژگی‌ دیگر این پروژه اشاره و تصریح کرد: میانگین سن مهندسانی که این کار را با حماسه‌ای بزرگ، فرهنگ جهادی و روحیه دفاع مقدس انجام دادند، ۳۵ سال است و این امر نشان می‌دهد که چه میزان تجربه و نیروی جوانی می‌تواند در کنار هم به انجام چنین کارهایی منجر شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تحریم‌ها در اجرای این پروژه تأثیرگذار بود یا خیر گفت: ‌ هنگامی که این پروژه آغاز شد بسیاری از افراد توصیه کردند چنین ریسکی نکنیم چرا که آن زمان تحریم‌ها تازه آغاز شده بود و همین امر هم موجب شد این پروژه با ۵ ماه تأخیر افتتاح شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در زمان بحران نیز یکی دیگر از ویژگی‌های پروژه صدر است.

وی افزود: تحریم تبعات خاص خودش را دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را نفی کند در عین حال بارها به این نکته اشاره کرده ام که تحریم‌ها نمی‌تواند مانع حرکت ما شود به شرطی که با یک برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به مردم، دانش فنی و مدیریت صحیح کار را پیش ببریم. البته این به معنای مذاکره نکردن در زمان تحریم نیست و یکی از اقدامات خوب دولت این است که توانسته با مذاکرات از افزایش بیشتر تحریم‌ها جلوگیری کند.

شهردار تهران اظهار داشت: ولی باید بدانیم راه نهایی تکیه به مردم است. انقلاب اسلامی نیز این درس را به ما داده که مشکلات اساسی را با تکیه به مردم می‌توان حل کرد و ما هم در این پروژه چنین رویکردی را مبنا قرار دادیم.

قالیباف ادامه داد: یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا همه طراحی‌های ما را تأیید کرد و به نوعی بر کار ما نظارت عالیه داشت و در این راستا از ظرفیت و توان مهندسان داخلی متعجب بود.

وی در پاسخ بخ پرسش دیگری درباره معضل آلودگی هوا خاطرنشان کرد: بنده و همه دستگاه‌هایی که به نوعی نسبت به این موضوع وظیفه‌ای دارند باید بدانیم آلودگی هوا مهم‌ترین دغدغه کشور است و فکر نمی‌کنم کاری مهم‌تر از این داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا مختص شهر تهران نیست و برخی شهرهای غرب و جنوب کشور نیز از این معضل رنج می‌برند، گفت: حجم بالای خودروهای موجود در کلانشهرهایی مانند تهران باعثبه خطر افتادن جان و سلامتی می شوند بنابراین مهم‌تر از مباحثاقتصادی، سلامت انسان‌ها است.

قالیباف ادامه داد: اگر چرخه صنعت، اقتصاد و سانتریفیوژها بچرخد اما مردم در نفس کشیدن مشکل داشته باشند. طبیعتا باید به این موضوع با عنوان مهم‌ترین مسئله اولویت‌دار بپردازند. در معضل آلودگی هوا مشکل ما اعتبار نیست بلکه اشکالات ساختاری است. بنده ده‌ها دلیل قانونی می‌آورم که حل این معضل برعهده شهرداری نیست.

وی تصریح کرد: دومین اشکال، اشکال مدیریتی است. قبول دارم که رفع این معضل، فرابخشی است ولی باید یک دستگاه محوریت کار را عهده‌دار باشد. مشکلی نیست که در برابر اراده یک مدیر متعهد بخواهد باقی بماند بنابراین مسئله اعتبارات در وهله سوم قرار می‌گیرد که اگر به دو نکته نخست توجه شود موضوع سوم نیز قابل حل است.

به گفته شهردار تهران وقتی آلودگی هوا حل شود آلودگی صوتی و مسائل دیگری در کنار آن نیز حل و فصل خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره معارضان این پروژه گفت: تأسیسات و دکل‌های برق یکی از معارضان این پروژه بود که هیچ کس گمان نمی‌کرد با وجود آنها بتوان کارهای اجرایی پروژه را انجام داد اما ۶ کیلومتر تونل در طول ۶ ماه از قیطیریه تا ازگل احداثو همه این تأسیسات به داخل آن برده شد. بخش دیگری از معارضان نیز املاک بودند که در طول زمان اجرای طرح حل و فصل شد.

وی همچنین گفت: دیوارهای جاذب صوت نیز به دست متخصصان داخلی تولید شد که مورد تأیید کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دو طبقه کردن بزرگراه‌های شهید همت و بعثت تصریح کرد: اینکه ما قدرت دو طبقه کردن یک بزرگراه را داریم افتخار است اما انجام آن در موارد دیگر به بررسی دقیق نیاز دارد. در اتوبان بعثت که بخش جنوبی آن ترافیک سنگینی دارد حدود ۴ کیلومتر، نیاز به دو طبقه شدن دارد.

شهردار تهران افزود: دو طبقه کردن بخشی از بزرگراه همت هم در دست بررسی است اما درباره بزرگراه بعثت مباحثقطعی شده و بعد از تصویب در شورای شهر تهران وارد مراحل اجرایی می شویم.

وی در پایان به برنامههای آتی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: شهر تهران در بزرگراهها و شریانهای خود از استانداردهای لازم برخوردار است. زیرساخت این بزرگراهها و شریانها مانند بسیاری از شهرهای اروپایی است اما فرهنگ ترافیکی ما مانند آنها نیست بنابراین توسعه اجتماعی،افزایش فرهنگ ترافیکی و توجه به موضوعات انسانی باید مورد توجه قرار گیرد. باید تلاش کنیم کیفیت زندگی در شهر را ارتقا دهیم تا مردم احساس راحتی کنند.