آنها میخواستند برای نقد شدن این چک، به رئیس تعدادی از بانکها ۴میلیارد تومان رشوه بدهند اما پیش از اینکه بتوانند نقشه خود را عملی کنند، به دام پلیس افتادند.ماجرای این کلاهبرداری ناکام زمانی آغاز شد که زن جوانی به نمایندگی یک شرکت هواپیمایی خارجی در تهران رفت و یک بلیت رفت و برگشت برای سفر به دوبی خرید.

این زن اما چند روز بعد، دوباره نزد همان شرکت رفت و مدعی شد که سفرش لغو شده و درخواست برگشت پولش را کرد. وقتی زن جوان گفت که ترجیح می‌دهد پولش به‌صورت چک بانکی به وی برگشت داده شود، مسئولان شرکت بی‌آنکه به او شک کنند، قبول کردند و به این ترتیب چکی به مبلغ یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان در اختیار زن جوان قرار گرفت.

زن جوان که نخستین مرحله از نقشه باند جعل و کلاهبرداری را با موفقیت اجرا کرده بود، چک را به مخفیگاهشان برد و پس از آن یکی از اعضای باند که متخصص جعل بود، با استفاده از تجهیزات و مواد شیمیایی که دراختیار داشت، مبلغ این چک را به رقم ۱۶میلیارد تومان تغییر داد و پس از آن تلاش این باند برای نقد کردن چک میلیاردی شروع شد.

رشوه‌های باورنکردنی

سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران با بیان این خبر به همشهری گفت: اعضای این باند چک ۱۶میلیاردی را به تعدادی از بانک‌های تهران بردند تا آن را نقد کنند. اما هیچ‌کدام از رئیس بانک‌ها حاضر نشدند بدون استعلام از شرکت مورد نظر، آن را نقد کنند. حتی اعضای باند به روسای بانک‌ها پیشنهاد دادند که درصورت نقد کردن چک، مبلغی در حدود ۵میلیارد تومان به‌خودشان تعلق خواهد گرفت اما با این حال آنها حاضر به نقد کردن چک نشدند.

وی ادامه می‌دهد: اعضای باند وقتی دیدند نقشه‌شان با بن بست روبه‌رو شده، تهران را ترک کردند و راهی شمال کشور شدند تا شاید در آنجا بتوانند چک میلیاردی را نقد کنند. سرهنگ عظیمی افزود: متهمان به تعدادی بانک رفتند اما باز هم موفق به اجرای نقشه خود نشدند تا اینکه وقتی به بانکی در شهرستان بابل رفته و به رئیس بانک پیشنهاد دستمزد ۴میلیارد تومانی برای نقد کردن چک داده بودند، وی مخالفت کرد و پلیس را در جریان گذاشت.

تماس با پلیس

ماموران با اطلاع از ماجرا به جست‌وجو برای دستگیری اعضای باند جعل پرداختند. مشخصات ظاهری جاعلان به‌دست آمد و به همه بانک‌ها اطلاع‌رسانی شد که درصورت مشاهده اعضای باند، با پلیس تماس بگیرند.

سرانجام چند روز بعد رئیس یکی از بانک‌های تجارت شهر ساری با پلیس تماس گرفت و مدعی شد که زن جوانی برای نقد کردن یک چک ۱۶میلیارد تومانی راهی آنجا شده است. کارآگاهان وارد عمل شدند و با حضور در بانک، زن جوان را دستگیر کردند.

او همان کسی بود که با مراجعه به شرکت هواپیمایی و خرید بلیت، اقدام به دریافت چک از این شرکت کرده بود. زن جوان به اداره آگاهی انتقال یافت و در بازجویی‌ها به همدستی با یک باند جعل و کلاهبرداری اعتراف کرد.

او تعریف کرد که چطور مبلغ چک یک میلیون و ۶۰۰هزار تومانی را به ۱۶میلیارد تومان تغییر داده‌اند و قصد نقد کردن آن را داشته‌اند اما موفق نشدند. با اطلاعاتی که او در اختیار پلیس قرار داد، ۷نفر از همدستان وی نیز شناسایی و در عملیات ضربتی دستگیر شدند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی استان مازندران، اعضای باند اعتراف کردند که از قبل خبر داشتند در حساب شرکت هواپیمایی خارجی، میلیاردها تومان پول است و به همین دلیل قصد داشتند با این نقشه بهحساب شرکت دستبرد بزنند که موفق نشدند. اعضای این باند با قرار قانونی راهی زندان شدند و تحقیقات برای کشف دیگر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.