لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از رایانه

به گزارشافکارنیوز،سعید جابری انصاری اظهار داشت: متاسفانه بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای از راه‌های مختلف به کشور وارد می شوند؛ یکی از این راه‌ها سایت‌هایی است که امکان دانلود رایگان و به اشتراک گذاشتن فایل بازی‌های غیرمجاز را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: بازی‌های وارداتی با اهداف مختلف سیاسی، فرهنگی و اخلاقی در حوزه تغییر باورها، ارزش‌ها و تاثیر گذاشتن بر روان و شخصیت کودکان و نوجوانان وارد بازار مصرف می‌شوند و در صورت عدم آموزش استفاده درست از آنها به خانواده‌ها و جامعه هدف این بازی‌ها، باید منتظر تبعات جبران‌ناپذیر آن بود.

دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی همچنین گفت: کودکان و نوجوانان ما امروز به این بازی‌ها تمایل زیادی نشان می‌دهند و باید توجه کرد که دوره کودکی و نوجوانی دوره تکوین شخصیت آنهاست که در صورت بی‌توجهی راه برای تحقق اهداف تولیدکنندگان این بازی‌ها باز می‌شود.

جابری افزود: نهادهای ذی‌ربط با استفاده از روش‌های مختلف در این حوزه باید فضا را مدیریت کنند؛ تولید بازی‌های داخلی و اشباع بازار مصرف به طوری که والدین یا نوجوانان در هنگام خرید بازی‌ها به سراغ گزینه‌های خارجی نروند، جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه و تبیین سودآوری این بخش به عنوان یک صنعت روبه رشد و سودآور، نظارت بر فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، تولید بازی های داخلی با کیفیت بالا و قیمت پایین از جمله روش‌ها در این حوزه است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید بازی‌های ایرانی وجود دارد، داستان‌های شاهنامه‌ای، اسطوره‌های تاریخی، قهرمانان جنگی، روانشناسان و جامعه‌شناسان و نویسندگان خوش ذوقی که می‌توانند بازی‌نامه‌های فاخر بنویسند، همه و همه امکانات ما در این عرصه است که درصورت استفاده شایسته راه را برای ورود بازی‌های خارجی سد می‌کند.

دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی با اشاره به استفاده روزافزون و طولانی مدت از بازی‌های رایانه‌ای، افزود: از همین زمان باید به فکر بود تا به طور مثال در ۵ سال آینده دیگر نگران تبعات بازی‌های رایانه‌ای نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنیاد بازیهای رایانهای متولی این حوزه در بخش تولید، توزیع و کمک به زیرساختها است، اما ستاد صیانت از آثار و محصولات فرهنگی در همکاری با این نهاد تلاش میکند تا حرکتی منسجم را انجام دهد.