همسر شما هم شکاک است؟!

به گزارش افکارنیوز، وقتی افراد همدیگر را دوست دارند به یکدیگر عشق می‌ورزند و به هم اعتماد دارند اما از زمانی که شک ایجاد می‌شود ذره، ذره عشق بین زوجین رو به زوال می‌رود و دو طرف از هم دور می‌شوند.

زندگی با همسر شکاک:


شک از آن موضوعاتی است که در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد. اما گاهی می‌تواند دردسرآفرین شود و زندگی را ویران کند مثل زمانی که به همسر خود شک می‌کنید. اگر همسر شکاک دارید یا خودتان شکاک هستید این مطلب را بخوانید.

بی‌گدار به آب نزنید! کنار آمدن با یک همسر شکاک ظرافت‌های خاص خودش را دارد. امکان دارد گاهی که اتاق را ترک می‌کنید سراغ تلفن همراهتان رود و یا وقتی نیستید، دور از چشم‌تان حساب‌های کاریتان را چک کند، و یا وقتی برای یک قرار دوستانه بیرون می‌رود بارها با شما تماس بگیرد و اگر کمی بیش از انتظارش بیرون بمانید، پرس و جوهایش را شروع می‌کند. گاهی احساس می‌کنید که حریم خصوصیتان از بین رفته و مقاومت می‌کنید، مقاومت‌هایی که نتیجه‌شان یا دعواست یا حساسیت بیشتر، اگر شما با چنین فردی زندگی می‌کنید، باید بیشتر از این واکنش‌های ساده مراقب ارتباطا‌تتان باشید. شمایی که با یک همسر همیشه شکاک زیر یک سقف زندگی می‌کنید باید آداب زندگی با این آدم‌ها را بدانید: و اما

ریشه شک به همسر در کجاست؟


دو محور اصلی و بسیار مهم هر رابطه‌ای به خصوص در زندگی مشترک، اعتماد و احترام است و اگر هر کدام از این دو آسیب ببیند، ممکن است رابطه کاملاً از بین برود. در حقیقت این دو محور خط قرمزهایی هستند که هیچ‌گاه نباید از آنها عبور کرد، شک به همسر از آن چیزهایی است که می‌تواند هم احترام و هم اعتماد را از بین ببرد و به تدریج پناهگاه امن خانه و زندگی مشترک را به جهنم تبدیل کند.

برای جلوگیری از ایجاد شک باید چه اقدامی شود؟


اگر احتمال می‌دهید، یا مواجه شده‌اید با نمونه‌هایی از رفتارهای شکاک بودن همسر خود لازم است که دروغ‌های کوچک را هم نگویید چه همسرتان شکاک باشد و چه نباشد. نخستین قدمی که باید برای زندگی مشترک‌تان بردارید. صادق بودن است. اما منظور از دروغ تنها پنهان کردن موضوعات حیاتی نیست، دروغ‌های کوچک در مورد موضوعات به ظاهر بی‌اهمیت، بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید بر رابطه شما و قضاوتی که همسرتان در مورد شما دارد، تأثیر می‌گذارند. پنهان‌کاری‌های کوچک می‌‌تواند آرام آرام همسرتان را نسبت به شما بی‌اعتماد کند و آن‌وقت نسبت به اصلی‌ترین موضوعات زندگی مشترک‌تان هم شک کند. شاید همسر شما به جای لجبازی و بی‌توجهی شما، برای بیرون آمدن از این وضعیت نیاز به کمک داشته باشد.

بگویید قبل از آنکه بپرسد


باور کنید که سکوت موفق‌ترین ازدواج‌ها را هم نابود می‌کند. گاهی برای اینکه سکوت را بشکنید نیاز به اتفاق خاصی ندارید، حرف زدن در مورد موضوعات روزمره، عقاید برنامه‌ها می‌تواند، گفت‌و گوی دو‌نفره‌تان را گرم کند.

وقتی همسرتان ببیند بدون نیاز به کنجکاوی از همه روز شما خبر دارد، دیگر نیازی نمی‌بیند که مخفیانه سر از همه کارهای‌ شما در بیاورد.

انبار باروت را منفجر نکنید


اوضاع شما با دیگران فرق می‌کند، همسر شما یک انبار باروت است و برای منفجر شدن تنها به یک جرقه نیاز دارد. پس فرصت را برای منفجر شدنش فراهم نکنید. یادتان نرود که هر اشتباه کوچکی می‌تواند یک ناامنی بزرگ برای او ایجاد کند و همسرتان را به این فکر بیندازد که اگر بیشتر می‌گشتم و اگر بیشتر مراقبش بودم، اینطور نمی‌شد. شاید شما فکر کنید کاری نکرده‌اید اما قبل از آنکه در مورد کارهای‌تان قضاوت کنید باید موضوع را از دریچه نگاه او ببینید.

زندگی‌تان را فلج نکنید


شما نمی‌توانید به دلیل حساسیت‌های او از همه زندگی‌تان بگذرید، پیش از آنکه به سوختن و ساختن احتیاج داشته باشید، نیازمند اصول هستید. همسرتان چه بخواهد و چه نخواهد باید بداند چه محدوده‌هایی جای او نیست و در چه مواردی نباید دخالت کند یا حساسیت به خرج دهد. او حق ندارد مدام سرزده به محل کار شما بیایید و به دلیل حساسیت‌های بی‌مورد مثل، زندگی اجتماعی شما را فلج کند.

همه‌ گذشته‌تان را رو نکنید


ممکن است وجود یک نامزدی یا ازدواج ناموفق آرام آرام حساسیت او را به شما زیاد کند، چون با گذشت زمان عشق او به شما بیشتر می‌شود و امکان دارد که گاهی احساس خطر کند، که نکند شما را از دست بدهد.

از مردهای دیگر تعریف نکنید


هر شوهری هر قدر هم که قدرتمند و توانا باشد، باز هم در مقابل زنی که دوستش دارد، خود را پر از عیب و ناتوان می‌بیند. و همسر شما از این قاعده مستثنی نیست.

و اما زمانی که شک ایجاد می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

صورت مسئله را پاک نکنید

این روزها وقتی با افراد حرف می‌زنیم، می‌بینیم که ترس و نگرانی پشت اکثر حرف‌ها و رفتارها وجود دارد، در حقیقت از چیزی نگران هستند، اگر این نگرانی‌ها وارد زندگی مشترک شوند، مثلاً یکی از زوجین مدام با خود فکر کند که وقتی همسرش از او دور است، مبادا با کس دیگری حرف بزند، مبادا از کس دیگری خوشش بیایید، در واقع فرد با این رفتارهای می‌خواهد صورت مسئله را پاک کند و به سراغ حل مسئله در درون خودش نرود.

آنها به خودشان شک دارند


در همه ما یک حس مالکیت وجود دارد، در واقع افراد نسبت به هر چیزی که دوست دارند یک حس مالکیت دارند، و این حس ناشی از یک ترس درونی است، ترس از دست دادن، در حقیقت پشت رفتارهای کنترل‌گر و سوءظن‌آمیز، ترس از دست دادن وجود دارد این افراد انگار چیزی را در وجود خود کم دارند و می‌خواهند به نوعی این خلا را پر کنند، در واقع شک آنها به بیرون و طرف مقابلشان نیست، بلکه این شک نسبت به کامل بودن خودشان است.

حریم خصوصی کجاست؟


هر کسی برای خود یک حریم خصوصی دارد که دوست ندارد کسی وارد آن شود. اگر زن و شوهر هم این حریم را رعایت نکنند ممکن است روز به روز از هم دورتر شوند.
به قول جبران خلیل جبران، در کنار هم بایستید اما نه بسیار نزدیک.

وقتی خودتان مقصر هستید


اگر از همان ابتدای زندگی زناشویی، شروع به کنترل همسرتان کنید، از ترس اینکه مبادا او روزی نسبت به شما غیرمتعهد شود در واقع ناخودآگاه او را به سمت غیرمتعهد شدن سوق می‌دهید.

اگر همیشه ترس از دست دادن همسرتان را دارید یا به همسرتان شک دارید، دو راه بیشتر ندارید یکی اینکه از همان ابتدا در دوران آشنایی آنقدر او را خوب بشناسید تا با توجه به شخصیت او ترس و شک نسبت به او برطرف شود. دوم اینکه آنقدر در رابطه زندگی زناشویی خود عشق و محبت بگذارید که همسرتان نتواند به فرد دیگری توجه کند.

توجه توجه


اگر دچار شك و تردید نسبت به همسر خود شدید و بعد از مدتی متوجه شدید كه شك شما اشتباه بوده است، در صورتی كه همسرتان متوجه شك شما نشده باشد، بهتر است روی خودتان كار كنید تا كاملاً شك را فراموش كنید و اگر متوجه شك شما شده باشد، باید اول به اشتباه خود اعتراف كنید و از او عذرخواهی كنید بعد به نوعی با رفتارتان (نه كلام) نشان دهید كه كاملاً به او اعتماد دارید. بدون قید و شرط به همسرتان محبت كنید و عشق بورزید. چون در این صورت رابطه دلپذیرتر میشود و در نتیجه دوباره اعتماد و آرامش به زندگی شما باز میگردد.