سالانه بیش از ۷۰ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می شوند

به گزارشافکارنیوز، دکتر محمدرضا میر با اشاره به اینکه سرطان‌های گردن و معده در مردان بسیار شایع است، افزود: مصرف دخانیات تا ۳۰ درصد میزان ابتلا به سرطان حنجره و مری را افزایش می دهد و همچنین افرادی که با آزبست در تماس هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند.

وی در ادامه سرطان پستان را از دیگر سرطان های شایع در زنان عنوان کرد و گفت: سالانه ۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند که مصرف زیاد داروهای هورمونی می تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان در زنان باشد.

افزایش ۴۰ درصدی میزان بقای عمر در مبتلایان به سرطان پستان

دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران با اشاره به اینکه جراحی حرف اول در درمان است، افزود: شیمی درمانی، پرتودرمانی و دارو از دیگر روش های درمان سرطان است و در حال حاضر کمبودی در این زمینه ها نداریم.

دکتر میر با بیان اینکه با کمک داروهای جدید عوارض جراحی ها برای بیماران کمتر شده است، افزود: در گذشته فرد مبتلا به سرطان پستان از همان مراحل ابتدایی تا پیشرفته، تمامی بافت پستان برداشته می شد که علاوه بر بار روانی برای بیمار عوارض دیگری مانند تورم دست و کاهش توانایی حرکت را برای بیمار در پی داشت.

قیمت داروی هرسپتین از ۵ میلیون به ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت


دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران بیان کرد: قیمت داروی هرسپتین(داروی درمان سرطان پستان) در زمان تحریم به پنج میلیون رسیده بود که در حال حاضر قیمت آن به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی یادآور شد: از ۲۵۰۰ نفر، ۱۰ نفر مبتلای به سرطان پستان به داروی هرسپتین نیاز دارند که باید در ۱۶ جلسه آن را دریافت کنند که این افزایش قیمت دارو بسیار برای بیماران کمرشکن بود.

دبیر علمی کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران در ادامه به سرطان معده اشاره کرد و گفت: سرطان معده استان های شمالی، لرستان، گلستان و اردبیل از شیوع بیشتری برخوردار است که شاید به دلایل تغذیه ای یا ژنتیکی باشد.

میر افزود: اصول پیشگیری ثابت شده ای در سرطان چندان مطرح نشده است اما به هر حال عواملی مانند مصرف دخانیات در بروز آن نقش دارند؛ اما از سوی دیگر به طور مثال نقش خوردن آش داغ یا چای داغ در بروز سرطان ثابت نشده است.

وی باکتریهای هلیوباکتری از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان معده دانست و گفت: مصرف میوه و سبزی تازه و تحرک کافی می تواند در کاهش ابتلا به سرطان معده باشد.

دکتر میر تاکید کرد: نخوردن غذاهای مانده، کپک زده و فست فودها نیز میزان شیوع سرطان را کاهش خواهد داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارتباط آلودگی هوا با سرطان هنوز مشخص نشده است ؛ آلودگی هوا موجب عوارض تنفسی و بیماری های قلبی و عروقی می شود.