نمایندگان مجلس باید آموزش زیست محیطی ببینند

به گزارش افکارنیوز، محمد درویش در همایش همیاران محیط زیست که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: دیپلماسی محیط زیست باید در کشور محقق شود چرا که اگر قرار باشد مشکلی مانند مشکل ریزگردها را حل کنیم باید ابتدا به سایر کشورها نشان دهیم که حول محور مشترکی به نام محیط زیست اتفاق نظر داریم.

وی با بیان اینکه باید حیات اجتماعی مردم را با ملاحظات زیست محیطی پیوند بزنیم، بر آغاز آموزش بنیادین از سطح مدارس ابتدایی تاکید کرد و گفت: اکنون با توسعه مدارس زیست محیطی در پی دستیابی به این مهم هستیم.

سرفصل‌های زیست محیطی به کتب درسی همه مقاطع تحصیلی اضافه خواهد شد

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مدارس زیست محیطی هم از لحاظ ساختاری و ظاهری و هم از نظر محتوای دروسی که به دانش آموزان ارائه می شود جنبه زیست محیطی دارند؛ از تفکیک زباله گرفته تا استفاده از هالوژن برای نورپردازی کلاس‌ها تا ورود مفاهیم زیست محیطی به کتب درسی از جمله اقداماتی هستند که در این مدارس انجام خواهند شد.

به گفته وی، در مدارس زیست محیطی طرح‌های پراکنده محیط‌یار، زیست‌یار و همیار محیط زیست که درگذشته برای مدارس اجرا می‌شد، با یکدیگر تلفیق می‌شود تا در نهایت دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود، مطابق با سنش به فهم اکولوژیک دست پیدا کند.

درویش اضافه کرد: علاوه بر اینکه سرفصل‌های زیست محیطی به کتب درسی همه مقاطع تحصیلی اضافه خواهد شد، تلاش می کنیم که بچه‌ها تجربیات میدانی در حوزه محیط زیست نیز داشته باشند و از سویی با آموزش معلمان، مدیران و سایر دست اندرکاران مدارس به آنها این آگاهی را می‌دهیم که همه باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند و اگر بچه‌ها ملاحظات زیست محیطی معلمانشان را ببینند آنها نیز حتما به محیط زیست احترام گذاشته و از آن حفاظت خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری اردوهای زیست محیطی در مدارس، اظهار کرد: هر مدرسه‌ای در طول سال دانش آموزان را به ۲۰ تا ۳۰ اردوی دانش آموزی می‌برد و ما برنامه ریزی می‌کنیم که این اردوها جنبه زیست محیطی داشته باشند. به عنوان مثال موزه‌های تنوع زیستی که در همه استان‌ها ساخته شده‌ است و نمایش فیلم‌های بسیار خوب با موضوعات زیست محیطی از جمله مواردی هستند که برای اردوهای زیست‌محیطی پیش‌بینی کرده‌ایم. علاوه بر آن با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صحبت کرده‌ایم که درهای مناطق حفاظت شده برای دانش آموزان و دانشجویان باز باشد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم بازدید مردم از مناطق حفاظت شده و باغ‌های گیاه شناسی کشور برای کسب مفاهیم اکولوژیک، اظهار کرد: به عنوان مثال با گشوده شدن درب باغ گیاه شناسی ملی به روی مردم طی سال گذشته مطالعات نشان می‌دهد که بازدید از این باغ ۱۸۲ درصد افزایش یافته است.

نمایندگان مجلس باید آموزش زیست محیطی ببینند

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید آموزش زیست محیطی ببینند افزود: متاسفانه مشاهده می‌کنیم نمایندگان مجلس به دلیل نداشتن دانش زیست محیطی قوانین بسیاری را تصویب کرده‌اند که باعثخسارات و صدمات بسیاری به محیط زیست شده است. به عنوان مثال در یکی از این قوانین دولت موظف شده به کسانی که تا سال ۶۵ چاه‌های غیرمجاز حفر کرده‌اند مجوز بدهد، در صورتی که اگر این نمایندگان آگاهی زیست محیطی داشتند در می‌یافتند که این قانون در واقع ترویج بی قانونی است.

وی تاکید کرد: علت بحران آب به رویههای غلط قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی باز میگردد که اگر میتوانستیم آنها را آموزش بدهیم با چنین مشکلی مواجه نبودیم.