به گزارش افکارنیوز، روانشناسان می گویند مردها درست از همان لحظه ای که به دنیا وارد می شوند. به نگاه حمایت گر و مهربان زنان نیاز دارند اما احتیاج آنها به زنان، تنها به مهر مادری محدود نمی شود. کمتر مردی هست که بدون ساختن خانه ای مشترک در کنار یک زن، آرامش و شادی واقعی را تجربه کند و کمتر خانه ای است که با ورود فرزند دختر به آن، از طراوت و شادی لبریز نشود. راست می گویند! مردها همیشه به زنانی نیاز دارند که آنها را از لاک خشک مردانه شان بیرون بکشند و با دنیای جدید روبرو کنند. زنانی که یک مرد، از خانه گرفته تا محیط کار، به حضورشان نیاز دارد. هر قدر آقایان ادعا کنند به تنهایی از عهده همه کارها بر می آیند اما خودشان هم می دانند که حتماً به این پنج همراه در زندگی نیاز دارند. دکتر منیژه شهبازخان، روانشناس توضیح می دهد.

همراه اول: مادر


اگر بگوییم زندگی عاطفی یک مرد، از همان لحظه قرار گرفتنش در آغوش مادر آغاز می شود، بیراه نگفته ایم. این ارتباط نه تنها نیازهای فرزند را برطرف می کند، بلکه روی حالت های روانی و عاطفی او نیز اثر می گذارد. بررسی ها ثابت کرده اند رشد بهنجار جسمی و روانی مردها، به وجود مادر وابسته است تا مدتی طولانی مادر مهمترین نقش را در زندگی آنها بازی می کند.

روانشناسان معتقدند مادر نخستین وابطه بین یک پسر و زندگی اجتماعی اوست و به همین دلیل گفته می شود نقش تربیتی مادران در تربیت فرزند پسر، حیاتی تر از نقش پدران در پرورش اوست. از سوی دیگر، پسری که رابطه صمیمانه و کم تنشی را با مادر خود برقرار می کند، اعتماد به نفس بالاتری دارد و در تمام مراحل زندگی اش، به پشتوانه این اعتماد به نفس به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند اما نقش غیر قابل انکار مادران، به روزهای کودکی و سال های قبل از ازدواج محدود نمی شود. مادران بعد از ازدواج هم نقش تعدیل کننده ای در زندگی مردها دارند؛ چرا که در مقابل خواسته های غیر واقع بینانه عروس شان مقاومت نشان می دهند و با استفاده از جایگاه خود اجازه پرتوقعی به آنان نمی دهند. به همین دلیل معمولاً مردانی که قبل از ازدواج مادران شان را از دست داده اند، کمتر می توانند در مقابل انتظارهای نابجای همسرشان مقاومت کنند.

همراه دوم: همسر


اگر گمان می کنید مردهایی که همیشه به بی وفایی مشهور بوده اند، طاقت جدا شدن از همسرشان را دارند، اشتباه می کنید. روانشناسان معتقدند کمتر مردی هست که طاقت جدا شدن از همسرش را داشته باشد و دچار آسیب های جدی روحی نشود. پژوهش های اخیر نشان می دهند مردها از طلاق و حتی تنش های زندگی زناشویی، آسیب بیشتری می بینند. به همین دلیل روانشناسان معتقدند بیشتر مردها برای داشتن احساس امنیت و آرامش، به داشتن همسر نیازمندند و اگر موضوعی رابطه احساسی آنها را تهدید کند، بیشتر از زنان حساس به آن واکنش نشان می دهند. پژوهشگران معتقدند چون زنان در ارتباط با شوهران شان، عاطفی تر، صمیمی تر، تشویق کننده تر و در ابراز احساسات راحت تر هستند، هنگام طلاق برخلاف انتظار، مردها احساس سرخوردگی و فقدان بیشتری را تجربه می کنند.

همراه سوم: خواهر


داشتن خواهر بیشتر از داشتن برادر، افراد را از افسردگی دور می کند. دختران بیش از پسران از روی احساس و محبت سخن می گویند و وجود همین احساس خواهرانه است که صمیمیت را در خانواده بیشتر می کند. خواهرها برای برادران شان نقش محرم اسرار را بازی می کنند و وجود آنها باعثمی شود مردها در روابط با همسران خود انعطاف بیشتری نشان دهند و کمتر دچار مشکل شوند. مردانی که خواهر دارند، با زنان دیگر هم رفتار مناسب تری دارند چون از همان کودکی متوجه تفاوت های رفتاری و احساسی خود با خواهران شان می شوند و حساسیت های آنان را بهتر درک می کنند. به همین دلیل است که این مردان قدرت همدلی و ظرافت های رفتاری بیشتری نسبت به همسر یا زنان دیگر از خود نشان می دهند و ریزه کاری هایی را که بسیاری از مردان از آن بی خبرند در روابط اجتماعی و عاطفی شان به کار می بندند. بررسی ها نشان می دهند هر چه تعداد اعضای زن خانواده بیشتر باشد، مردها سخاوتمندتر می شوند؛ حتی نوزادان دختر می تواند چنین تاثیری روی مردها بگذارند.

همراه چهارم: دختر


دختران به دلیل لطف خاص خود به پدران شان، همیشه نقش تعدیل کننده ای در ویژگی های رفتاری آنها دارند. پژوهشگران می گویند فرزندان دختر در ایجاد تعادل فکری و عملی در پدران شان بسیار تاثیرگذار هستند. از نظر آنها مردهایی که فرزند دختر دارند، حتی هنگامی که پای صندوق های رای می روند، میانه روتر عمل می کنند و آزاداندیشانه رای می دهند. از سوی دیگر، پژوهش ها نشان می دهند پدرانی که دختر دارند احساس خوشبختی بیشتری دارند. بعضی روانشناسان بر این باورند که روابط بین دختر و پدر نوعی تایید دو طرفه است که به طور ناخودآگاه برای هر دو نفر اهمیت خاصی دارد؛ یعنی همان طور که وجود پدر به اندازه مادر برای رشد روانی دختر مهم است و از نظر روانی سبب رشد او می شود، حضور و محبت دختر هم در تعدیل روحیه پدر تاثیرگذار است. با این اوصاف مردانی که ازدواج نکرده و طبیعتاً دختری ندارند، اگر خواهری نداشته و مادرشان را هم از دست داده باشند چه وضعیتی پیدا می کنند؟ این مردان در دوران میانسالی و کهولت به شدت دچار افسردگی می شوند و در دوران جوانی هم بداخلاق هستند.

همراه پنجم: همکاران زن


شاید مردان قبول نداشته باشند اما بررسی های اخیر نشان می دهند حضور زنان در محیط های کاری باعثمی شود کارها با نظم بیشتری پیش بروند. از سوی دیگر، پژوهشگران دریافته اند زمانی که زنان ریاست بخشی از اداره را برعهده می گیرند، بیشتر کارکنان مرد را تشویق می کنند که از نظرها و پیشنهادهای دیگران استفاده کنند و دانش خود را در اختیار آنها قرار دهند. به همین دلیل پژوهشگران می گویند زمانی که زنان مدیریت کارگروه ها را به عهده می گیرند، خلاقیت، مشارکت و گفتگوی بیشتری روی محیط کار حاکم می شود.

خانم ها بدانند

قفل دل مردهای زندگی شان با این ۹ کلید باز می شود:


۱. به آنها ثابت کنید که مهم هستند و حضورشان در زندگی شما ضروری و انکارناپذیر است. مردها معمولاً عاشق همسرانی هستند که به آنها پروبال می دهند، از کارهای خوب شان تعریف کرده و خلاصه مهم فرض شان می کنند.

۲. اگر از مردهای زندگی تان به دلیل تلاش هایشان قدردانی کنید، آنها را برای همیشه در کنار خود نگه می دارید. مردان ترجیح می دهند تمام بار مالی و مسئولیت زندگی را به دوش بکشند اما همسران شان قدرشان را بدانند و آنها را به دلیل تلاش هایشان ستایش کنند.

۳. حتی اگر با همسری خشک و انعطاف ناپذیر طرف هستید، باز هم او را از عشق و محبت خود محروم نکنید. گمان نکنید که مردها به هیچ وجه معنای عشق را نمی فهمند و خلاصه محبت های شما را نمی بینند. مردها دوست دارند عاشق شوند و دوست داشته شوند؛ بنابراین بیان نکردن احساسات از طرف یک مرد را همیشه به حساب سردی اش نگذارید.

۴. مردها شیفته احترام و تکریم هستند. آنان دوست دارند در هر شرایطی، همسرشان به آنان احترام بگذارد. زنان با احترام گذاشتن به همسرشان، اعتماد به نفس او را افزایش می دهند اگر می خواهید لبخند را روی لب های شریک زندگی تان ببینید، در حضور دیگران از توانایی هایش تعریف کنید.

۵. شاید مردها تمرکز و سرعت زنان را نداشته باشند اما اگر مرد زندگی تان را به پیشرفت و تحرک تشویق کنید، قطعاً به نتیجه بهتری می رسید. مردها عاشق این هستند که قدم هایی را که به جلو بر می دارند ببینید و به دلیل تلاش هایشان، آنها را تشویق کنید.

۶. زمانی که یک مرد صحبت می کند، تصور می کند مهمترین سخنان روی زمین را به زبان می آورد. پس با حوصله به او گوش کنید و اگر با شما درد دل می کند، بدون بیان راه حل، نشان دهید که متوجه آنچه می گوید هستید و با او همدلی می کنید.

۷. دنیای مردها به اندازه کافی خشن و یکنواخت است. پس برای راضی نگه داشتن آنها، کمی لطافت، مهربانی و ظرافت را به زندگی شان بیاورید. تصور نکنید که این کار هیچ فایده ای ندارد چون شاید با دیدن احساسات شما، مرد زندگی تان هم یاد بگیرد درونیاتش را به زبان بیاورد.

۸. مردها دوست دارند همیشه اولین باشند. پس به شریک زندگی تان ثابت کنید که او اولویت زندگی شماست و هیچ چیز قبل از او قرار نمی گیرد و شما کاملاً حواس تان به این مسئله هست.

۹. روانشناسان توصیه می کنند هیچ وقت حرف ها و کارهای یک مرد را بر ضد خودش استفاده نکنید و درد دل هایش را به عنوان مدرک جرم جمع نکنید. مردها دوست دارند به آنها اعتماد کنید؛ پس این نکته را به خاطر بسپارید.

دعا کنید رئیس تان صاحب دختر شود چون…


از این به بعد خدا خدا کنید که رئیس تان دختر دار شود. اگر دوقلو باشند که چه بهتر، چرا؟ پژوهش های اخیر نشان داده اند مردانی که صاحب دختر می شوند، راحت تر با کارمندان کنار می آیند، با اخلاق بهتری با آنها رفتار کرده و حتی با درخواست اضافه حقوق شان موافقت می کنند.

تندرستي/ شماره ۱۳۳/ بهاره اسلامي/ صفحه ۳۲