به گزارش افکارنیوز، تصمیم گرفتن درباره شغل، خانواده و در مجموع زندگی، همیشه امری سهل و ساده نیست. توصیه های زیر کمک می کند تا از اشتباهات رایجی که اغلب در تصمیم گیری هایمان اتفاق می افتد، در امان بمانیم و با تصمیمات درست و مناسب از خود شخصیتی بهتر به نمایش بگذاریم.

عجولانه تصمیم نگیرید


تصمیمات عجولانه، به طور معمول، در شرایط استرس زا و بحرانی و وقتی اتفاق می افتد که آدرنالین پمپاژ می کند. هر تصمیمی چه بزرگ و مهم، چه کوچک و کم اهمیت، تحت این شرایط خطرناک است. فرض کنید مشغول مشاجره ای لفظی با همسرتان هستید و او ناگهان پیشنهاد جدایی می دهد و شما بلافاصله و قبل از اندیشیدن موافقت می کنید در حالی که خودتان هم می دانید تصمیم عجولانه و بدون تامل می تواند آسیب های جبران ناپذیری به جای بگذارد. بنابراین، قبل از هر تصمیم گیری، زمانی را به فکر کردن درباره تمام جنبه های آن اختصاص دهید. شرایط را با دقت و بدون حساسیت های منفی بسنجید. به این ترتیب به خودتان کمک می کنید تا یک عمر از پشیمانی ناشی از یک تصمیم عجولانه در امان بمانید.

تصمیمات خود را در لحظات بحرانی، حتمی نکنید


تصمیمات اشتباه اغلب در لحظات عصبانیت و خشم و تصمیم های خوب و سازنده در لحظات آرام و بدون تنش گرفته می شوند، وقتی شخص زمان به خود بدهد فضای مناسب برای فکر کردن پیدا کرده و می تواند خوب و درست تصمیم بگیرد. حتی تصمیمات کوچک و جزئی در شرایط آرام نتیجه بهتری دارد. در شرایط استرس زا و بحرانی به جای تصمیم گرفتن چند نفس عمیق بکشید تا در محیطی آرام قرار بگیرید و بتوانید مسائل را با طمانینه بررسی کنید، چون هر تصمیم شما فقط روی خود شما تاثیر نمی گذارد، بلکه روی اطرافیان شما نیز اثر دارد.

تحت تاثیر حرف دیگران نباشید


اشتباه بزرگی که بعضی از افراد به هنگام تصمیم گیری مرتکب می شوند این است که تحت تاثیر حرف های دیگران واقع می شوند و زندگی خود را براساس حرف های دیگران اداره می کنند. افرادی که زیاد به حرف دیگران اهمیت می دهند، خیلی زود هم پشیمان می شوند. به جای گوش سپردن به حرف های بی پایه و اساس دیگران، همیشه به ندای قلب خود توجه کنید و مسئولیت تصمیم خودتان را به عهده بگیرید. یک شخصیت سالم بدون توجه به دیدگاه های دیگران تصمیم می گیرد و عمل می کند. اگر دیگران موافق بودند چه بهتر و اگر نبودند صلاح خویش را خود می دانند.

اولویت ها را نادیده نگیرید


وقتی ناگهانی و بدون تامل تصمیم می گیریم، اولویت ها به سادگی نادیده گرفته می شود و تحت شرایط خاص، از چیزی طرفداری کرده و ادعا می کنیم آن امر مهمترین اولویت زندگی ما است.

تصمیمات عجولانه موجب می شود اولویت ها در زندگی جابجا شود و همین امر از ارزش ما نزد دیگران می کاهد. قبل از هر تصمیمی باید اولویت های مورد نظرتان را تعیین کرده و براساس آنها عمل کنید تا بتوانید انتخاب بهتر و سازنده تری داشته باشید.

ارزش ها را نادیده نگیرید


بعضی وقت ها تصمیمات عجولانه موجب می شوند به سادگی ارزش ها را نادیده بگیریم و مطابق ارزش ها عمل نکنیم. تصمیم گیری براساس ارزش ها به طور قطع دنیای بهتری برای ما می سازد. قبل از اینکه هر تصمیمی را حتمی کنید از خودتان سه تا سوال بپرسید:

۱. آیا تصمیم من روی زندگی اطرافیانم و خودم تاثیر مثبت می گذارد؟
۲. آیا تصمیم من موجب نگرانی دیگران می شود؟
۳. با تصمیمی که می گیریم، آیا می توانم موفقیت خود را تضمین کنم؟

بعد از این ارزیابی، آن وقت تصمیم نهایی را بگیرید.

از گفتن حقیقت خجالت نکشید


برای اینکه از تصمیم خود پشیمان نشوید، از گفتن حقیقت خجالت نکشید. بعضی ها همواره سعی دارند حرفی بزنند که خوشایند دیگران باشد، یا کمتر موجب رنجش دیگران شود و متاسفانه همین امر است که اغلب منجر به تصمیم گیری هایی غلط می شود و آنها را به زحمت و مخمصه می اندازد. برای مثال، اگر شما می دانید انجام کاری دو هفته طول می کشد، به رئیس خود نگویید آن را یک هفته ای تحویل می دهم، یا اگر توانایی انجام کاری را ندارید، تصمیم به انجام آن کار نگیرید و مسئولیت انجام آن را متقبل نشوید. صداقت بهترین سیاست است. حقیقت را بگویید تا همیشه در خاطره ها بمانید.

سریع جواب مثبت ندهید


تصمیم گرفتن سریع و جواب مثبت دادن فوری، نشانه بی درایتی و عدم هوشمندی است. هر چند برای هر کسی «نه» گفتن، یا «نمی توانم» مشکل است، نباید در هیچ موردی به سرعت جواب مثبت داد. یادتان باشد در مقابل هر پیشنهادی، هر چند کوچک و کم اهمیت دقایقی فکر کنید. تامل کردن روی انجام هر کاری به ما کمک می کند تا کمتر دچار اشتباه شویم.

خانواده جوان/ شماره ۱۹۸/ آذر ماه ۹۲/ ساحل نجفي/ صفحه ۲۱