به گزارش افکارنیوز، وقتی صحبت از ملوان زبل به میان می آید به یاد چه می افتید؟ می توانید ملوان زبل را بدون اسفناج تصور کنید؟ بامزی چطور؟ می توان بامزی را بدون عسل به یاد آورد؟ به همین ترتیب شخصیت های دیگری مانند گوریل انگوری، باگزبانی، ماریو، ببعی و… دیگر را به یاد بیاورید. هر یک از این شخصیت های کارتونی عادت دارند یک نوع خوراکی خاص بخورند. قهرمانان انیمیشنی مانند شخصیت های دنیای واقعی مثل ورزشکاران و هنرمندان تاثیر زیادی روی ما و بچه هایمان داشته اند و خواهند داشت. شخصیت های کارتونی محبوب می توانند به طور غیر مستقیم مخاطبان شان را به داشتن رژیم غذایی سالم تشویق کنند. در این پرونده نگاهی داریم به رژیم غذایی ۱۴ قهرمان انیمیشنی محبوب و بیماری هایی که با پیروی از این رژیم غذایی به احتمال زیاد از آنها دور می مانند. در کنار هر کدام از مواد غذایی اغلب سالمی که آنها در ذهن ما جا انداخته اند. یک دستور غذایی ساده و خوشمزه هم ما پیشنهاد داده ایم.

۱. پاندای کونگ فوکار؛ نودل


چه کسی این پاندای تپل را دوست ندارد؟ پاندای کونگ فوکار قیافه و رفتارش به هر چیزی می خورد به جز جنگجوی اژدها. اما شاید رژیم غذایی خاصش که از بچگی داشته در این موفقیت موثر بوده است؛ نودل. حیف که پاندای قصه ما به جز نودل خیلی شیرینی می خورد و دلیل چاقی اش هم همین است وگرنه نودل اصلاً کالری ندارد و جان می دهد برای رژیم لاغری. نودل نوعی آنتی اکسیدان به نام «روتین» دارد که ژاپنی ها می گویند با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و شما را از شر ابتلا به سرطان دور نگه می دارد. کونگ فو پاندا مثال بارز افراد چاق ولی سالم است چون نودل باعثکاهش کلسترول خون می شود؛ البته نودل های حاوی تخم مرغ این ویژگی را ندارند. پس پاندا خیالش از بابت بیماری ها و سکته قلبی راحت است. چرا پاندا با این همه چربی دور شکمی ای که دارد باز این قدر تروفرز و قوی است؟ چون فیبر، پروتئین، آهن و اسیدفولیک موجود در نودل باعثافزایش سطح سلامت عمومی و قدرت بدنی اش می شود. پاندا خیالش از بابت مشکلات گوارشی مانند یبوست نیز راحت است چون فیبر موجود در نودل باعثعملکرد بهتر روده بزرگ می شود. پاندا هیچ وقت دچار ریزش مو نمی شود چون نودل دارای روی فراوان است. با این حال، پاندا آنقدر شکموست که به نوع پخت غذا اهمیت نمی دهد. شاید دستورالعمل زیر به او کمک کند تا این عادت را ترک کند.

سالاد نودل سرد آسیایی برای ۴ نفر: یک و نمی لیوان آب داخل قابلمه بریزید. پس از آنکه جوش آمد، کمی نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع داخل آن بریزید و یک بسته نودل را داخل آن ریخته سپس آن را داخل آبکش و داخل آب سرد بگذارید تا به هم نچسبد. سپس یک قاشق چایخوری روغن کنجد، سه قاشق چایخوری سس سویا، پنج قاشق چایخوری روغن زیتون، یک عدد هویج خلالی یا رنده شده، دو عدد ساقه کرفس خرد شده، پنج عدد پیاز خلالی ریز، یک و نیم لیوان کلم قرمز خلال شده نازک، یک لیوان لوبیا قرمز پخته و یک فنجان کنجد را با هم مخلوط کنید. سپس نودل را در ظرف ریخته و برای تزئین، فلفل ها و نان ویژه سالاد را روی نودل بریزید.

۲. ملوان زبل؛ اسفناج


نام ملوان زبل با اسفناج گره خورده و اصلاً تصور این دو بدون هم غیر ممکن است. این شخصیت در اوایل دهه ۱۹۳۰ خلق شد و سازندگان این انیمیشن دقیقاً به دلیل تشویق کودکان به مصرف مواد غذایی گیاهی، اسفناج را به عنصر اصلی داستان تبدیل کردند. برای هیجان انگیز شدن ماجرا قرار بر این شد که هر وقت پاپای یا همان ملوان زبل خودمان، به دردسر افتاد یک قوطی کنسرو اسفناج از آستینش در بیاورد و بخورد و قدرتی زیاد پیدا کند. راستی فکر می کنید چرا ملوان زبل پس از خوردن اسفناج هر چه از رقیب گردن کلفتش کتک می خورد ککش هم نمی گزد؟ چون اسفناج تاثیر مستقیمی روی سلامت و استحکام استخوان ها دارد.

از خوراکی حاوی ویتامین k، منیزیم و کلسیم زیاد چه توقع دیگری می توان داشت. ملوان زبل حسابی دل دارد چون آنتی اکسیدان ها، بتاکاروتن و ویتامین c موجود در اسفناج باعثسلامت معده و روده و پیشگیری از سرطان می شود. ملوان زبل حواسش به همه چیز هست و هیچ چیز از چشمش پنهان نمی ماند. این هم از موهبت های اسفناج است چون آنتی اکسیدان های موجود در آن از پیری چشم ناشی از بالا رفتن سن پیشگیری می کنند. ملوان زبل می تواند از بیماری فشارخون بالا و سرطان پوست نیز خیالش راحت باشد. سیستم ایمنی او نیز به دلیل ویتامین A موجود در اسفناج همیشه در بهترین شرایط باقی می ماند و ذهنش به دلیل ویتامین K موجود در اسفناج همیشه خوب کار می کند. با این حال، ملوان زبل سلیقه ندارد چون فقط اسفناج را یک شکل، آن هم به صورت کنسروی می خورد.

املت اسفناج برای ۳ نفر: یک پیمانه اسفناج را بپزید. آن را داخل توری تمیزی گذاشته و کمی فشار دهید تا آبش گرفته شود. اسفناج را درشت خرد کنید. اسفناج و سه عدد تخم مرغ را کاملاً مخلوط کنید. سپس کف ماهیتابه را به یک قاشق غذاخوری کره آغشته کنید و مواد را داخل آن بریزید و فلفل قرمز و نمک را به مقدار لازم به آن بیفزایید. بعد از آنکه املت کمی طلایی شد آن را برگردانید. می توانید املت را به صورت لوله در آورده و با استفاده از خلال لبه های املت را ثابت کنید.

۳. پینگو؛ ماهی


پینگو را می شناسید؟ غذای اصلی پینگو ماهی است. پینگو به دلیل خوردن ماهی ذهنش حسابی کار می کند. حدود ۶۰ درصد مغز انسان چربی است که حجم بیشتر آن چربی امگا ۳ است. ماهی هم که منبع چربی امگا۳ است؛ بنابراین طبیعی است که پینگو دارای قدرت حافظه بالاست. به دلیل امگا۳ موجود در ماهی، خیال خانواده پینگو از مشکلات قلبی نیز راحت است. ماهی با بهبود سیستم گردش خون بدن باعثکاهش خطر لخته شدن خون در داخل رگ ها و انسداد ناشی از آن می شود. فکر می کنید پینگو انعطاف پذیری بالای بدنش برای حرکت بین مسیرهای پر از برف را از کجا آورده است؟ با مصرف ماهی می توان از بیماری التهاب مفاصل پیشگیری کرد. تیزبینی پینگو ناشی از مصرف ماهی زیاد است که از تخریب شبکیه چشم ها و ضعیف شدن آنها جلوگیری می کند. تا حالا دیده اید پینگو نفس کم بیاورد؟ معلوم است که نه چون مصرف ماهی باعثافزایش قدرت و عملکرد بهتر ریه ها می شود و علائم آسم را کاهش می دهد. نشاط پینگو هم به دلیل مصرف ماهی است چون غذاهای دریایی نقش مهمی در کاهش افسردگی دارند که البته آن هم به دلیل منابع غنی امگا۳ است. پوست پینگو حسابی می درخشد چون امگا۳ از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می کند. پروتئین موجود در ماهی نیز فرایند کلاژن سازی را تقویت می کند. با این حال، به پینگو پیشنهاد می کنیم به جای مصرف ماهی خام از دستورالعمل زیر استفاده کند.

سوپ ماهی برای ۶ نفر: دو فنجان جوی کوبیده، ۲۵۰ گرم گوشت خرد شده نگینی، یک و نیم فنجان پیاز نگینی، یک و نیم فنجان هویج، یک عدد سیب زمینی بزرگ، نمک، فلفل و آویشن به مقدار لازم و چهار برگ بو را با چهار لیوان آب مخلوط کنید. نیم ساعت که گذشت، یک عدد ماهی(هر نوعی که می پسندید) را به صورت نگینی خرد کرده و به مواد اولیه اضافه کنید. نیم ساعت بعد، یک لیوان شیر را داخل مواد بریزید. حدود ۴۰ دقیقه بعد سوپ آبگوشتی شما آماده است.

۴. بنر و سو؛ فندق


بنر و سو را که یادتان هست؟ همان دو سنجاب بامزه که کلی ماجرا با عمو جغد شاخدار داشتند. سو و بنر عاشق فندق هستند و با این کار سدی در برابر بیماری ها کشیده اند. این دو سنجاب کوچولو نگرانی ای از بابت مشکلات قلبی ندارند چون چربی های اشباع نشده که برای قلب مفیدند به وفور در فندق یافت می شوند. ویتامین E موجود در فندق نیز سو و بنر را از ابتلا به سرطان مثانه حفظ می کند. بنر برخلاف جثه ریزش خیلی قوی است چون منیزیم موجود در فندق باعثگردش بهتر کلسیم در بدن و وارد شدن آن به داخل سلول های استخوانی می شود. حضور کلسیم کافی در بدن باعثمی شود ماهیچه ها زمانی که به آنها نیازی نداریم در حالت انقباض و استراحت باشند. این مسئله باعثکاهش فشار، درد، گرفتگی و خستگی ماهیچه ها و در نهایت عملکرد بهتر آنها می شود. همچنین منیزیم و کلسیم موجود در فندق باعثاستحکام استخوان ها و دندان های بنر و سو شده اند. اینکه بنر وقتی برای اولین بار با عمو جغد شاخدار برخورد کرد و طوری رفتار کرد که انگار اعصابی پولادین دارد به دلیل ویتامین ۶B موجود در فندق است. این ویتامین برای ساخت میلین یا غشای دور سلول های عصبی مورد نیاز است. وجود این غشا باعثانتقال بهتر پیام های عصبی و عملکرد بهتر سیستم عصبی بدن می شود. شاید بنر و سو بخواهند به جز فندق خام خوراکی دیگری با استفاده از آن را امتحان کنند. این دستورالعمل مخصوص آنها و البته شماست.

فرنی رولتی با پودر فندق برای ۴ نفر: نصف بسته بیسکوئیت را پودر کرده و با پنج قاشق غذاخوری فندق و یک قاشق چایخوری پودر کاکائو مخلوط کنید. داخل یک ظرف پیرکس را با دو سوم از پودر بیسکوئیت پر کنید و ۱۰۰ گرم کره را در تابه آب کرده و نصف لیوان آرد را به اضافه کنید و تفت دهید. به تدریج یک لیتر شیر را به آرد اضافه کنید و در مرحله آخر دو سوم لیوان شکر را به آرد و شیر اضافه کنید. پنج دقیقه بعد شیر و شکر و آرد را به آرامی روی پودر بیسکوئیت داخل پیرکس بریزید. سپس باقیمانده پودر بیسکوئیت را روی آن بریزید. پیرکس را شش ساعت داخل یخچال بگذارید سپس آن را در آورید. فرنی را با چاقو ببرید. آن را به شکل رل در آورده و سرو کنید.

۵. باگزبانی؛ هویج


باگزبانی معرف حضورتان هست؟ خرگوشی که با رندی و خونسردی حسابی دافی داک(همان اردک سیاه غرغرو) و المنتگمری(آن شکارچی طاس و خنگ) یا آن گاوچران سیبل از بناگوش در رفته بی اعصاب را حرص می دهد. هویج جزئی از هویت باگزبانی است. او به جای جعبه سیگار، جعبه هویج دارد و دائم مشغول جویدن هویج است و جمله معروفش یعنی «چه خبر دکتر؟» را هم همان موقع می گوید. باگزبانی حسابی تیزبین است و این مسئله به دلیل بتاکاروتن موجود در هویج است. بتاکاروتن در کبد به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین در شبکیه چشم به رُدوسپین تبدیل می شود که رنگدانه بنفش رنگی است که دید در شب را بهبود می بخشد. ممکن است باگزبانی بقیه را سکته بدهد اما خودش اهل سکته کردن نیست چون پژوهش های اخیر نشان داده اند کاروتنوئید موجود در هویج باعثپیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود. باگزبانی خیالش از بابت سرطان ریه و روده بزرگ نیز راحت است چون هویج دارای ترکیبات ضد سرطان نادری به نام فالکارینول است که در کمتر خوراکی هایی وجود دارد. این خرگوش زبل خیال پیر شدن ندارد چون از دهه ۱۹۴۰ تاکنون اصلاً تکان نخورده است؛ البته حق هم دارد چون بتاکاروتن موجود در هویج با تنظیم سوخت و ساز بدن جلوی آسیب های سلولی و پیری آنها را می گیرد. ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در هویج باعثسلامت پوست و مو می شوند. به همین دلیل باگزبانی با مفاهیمی مثل خشکی پوست و مو و ناخن، چین و چروک زودرس پوست، جوش، لکه های پوستی و رنگ غیر طبیعی پوست بالکل بیگانه است. قدرت و سلامت دندان های باگزبانی هم مدیون هویج است چون موقع گاز زدن هویج، تکه های آن درست مثل مسواک و خمیردندان عمل می کنند. هویج همچنین با تحریک ترشح بزاق، اسید دهان را تنظیم و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. با این حال، بهتر است باگزبانی دست از عادت قدیمی مصرف هویج به صورت خام بردارد و دستورالعمل زیر را امتحان کند.

دسر هویج و عسل برای ۶ نفر: قابلمه را تا نصفه آب کنید و بگذارید بجوشد. سپس نیم کیلو هویج ریز یکدست را که خوب شسته اید، با پوست و بدون اینکه خرد کنید، داخل قابلمه بیندازید تا بپزد. سپس داخل تابه دو قاشق سوپخوری کره بریزید. هویج ها را همراه با یک قاشق سوپخوری عسل و نصف استکان آبلیمو خوب تفت دهید تا کاملاً طلایی شوند. سپس هویج ها را داخل بشقاب قرار دهید. روی آنها یک قاشق عسل باقیمانده را بریزید و با نصف فنجان جعفری تزئین کنید.

۶. ماریو؛ قارچ


این فهرست بدون حضور ماریو اصلاً معنی نداشت؛ همان لوله کش تپل و دوست داشتنی که به یکی از شمایل بازی های رایانه ای تبدیل شده است. قارچ نقش پررنگی در زندگی ماریو دارد و با خوردن آن قدرت های مختلفی پیدا می کند و به همین دلیل در ایران به نام «قارچ خور» معروف است. چهره تپل و گل انداخته ماریو نشان می دهد او اصلاً دچار کم خونی نیست. خستگی و سردرد هم که برایش معنی ندارد چون قارچ منبعی غنی از آهن است. ماریو می تواند از بابت سرطان پروستات و مثانه خیالش راحت باشد چون قارچ دارای ترکیبات ضد سرطان است. البته اگر ازدواج کرده و همین رژیم غذایی را دنبال کند همسرش نیز می تواند از بابت ابتلا به سرطان سینه هیچ نگرانی نداشته باشد. ماریو حتی تصور ابتلا به دیابت را هم نمی تواند بکند چون قارچ حاوی انسولین طبیعی و آنزیم هایی است که باعثتجزیه قند موجود در غذاهای مصرفی می شوند. سلامت لوزالمعده، کبد و دیگر غدد درون ریز ماریو هم تضمین شده است. اگر ماریو یک میلیون بار هم از سکوهای داخل بازی پرت شود چیزی اش نمی شود چون کلسیم موجود در قارچ از استخوان هایش محافظت می کند. سیستم ایمنی بدن ماریو نیز به دلیل آنتی اکسیدان های قوی موجود در قارچ مانند سلنیوم در بهترین و بالاترین حد خود است. ماریو بیشتر از بقیه شانس مقاومت در برابر ویروس HIV را دارد چون پژوهش های اخیر نشان داده اند بعضی از انواع قارچ از بدن در برابر این ویروس محافظت می کنند.

کتلک قارچ برای ۴ نفر: حدود ۳۰۰ گرم قارچ را همراه دو عدد سیب زمینی بزرگ چرخ کرده، سپس به آن نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم اضافه کنید، دو عدد تخم مرغ را به مواد اضافه کنید. آنها را در تابه بریزید.

۷. تام؛ شیر


نام تام با جری پیوند خورده است و دعواها و کتک کاری های آنها تمامی ندارند. فکر می کنید چرا وقتی تام از بالای درخت یا کوه می افتد یا جری با چکش او را می زند و تمام دندان هایش را خرد می کند، باز در صحنه بعدی کاملاً سالم و سرحال است؟ بدون شک به دلیل رژیم غذایی خاص تام است. تام عاشق شیر است. شیر به دلیل داشتن کلسیم بالا باعثتقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها، به خصوص در کودکان و نوجوانان در حال رشد می شود. تام حداقل خیالش از بابت شکستگی ها و پوکی استخوان راحت است. به نظرتان پوست تام چروک می خورد؟ بعید است چون مواد مغذی موجود در شیر به شفافیت و نرمی پوست کمک می کنند. از سوی دیگر اسیدهای آمینه موجود در شیر نیز باعثرطوبت رسانی بهتر به پوست می شود. البته همه اینها به شرطی است که به شیر حساسیت نداشته باشید. تام دائم مجبور است دنبال جری بدود و کلی مانع را از سر بگذراند؛ بنابراین اگر قدرت بدنی بالا نداشته باشد کلاهش پس معرکه است اما تام هیچ نگرانی ای ندارد چون شیر به بازسازی بهتر ماهیچه ها کمک می کند و در کنار ورزش باعثافزایش قدرت بدنی می شود. جری این همه بلا سر تام می آورد و شکستش می دهد ولی او ککش هم نمی گزد چون شیر آرامش بخش است و استرس را کاهش می دهد. تام می تواند از بابت سکته مغزی هم خیالش راحت باشد چون شیر با کاهش فشارخون از بروز آن جلوگیری می کند. ویتامین A و B موجود در شیر نیز قوای بینایی تام را بهبود می بخشند. تام از بابت بیماری های قلبی عروقی و ابتلا به بعضی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ هم هیچ گونه نگرانی ندارد. اگر تام بیشتر شیر کم چرب بخورد خود را در برابر ابتلا به دیابت نوع دوم نیز بیمه کرده است. با این حال، تام کمی از مرحله پرت است چون اگر دستورالعمل زیر را رعایت کند، دیگر نیازی نیست سر یک کاسه شیر با جری درگیر شود.

دسر شیر و انجیر برای ۶ نفر: وانیل را داخل آب سرد خوب حل کنید. سپس نمی لیتر شیر را بجوشانید و شش ورق ژلاتین را داخل آن بریزید. سپس ۵۰ گرم شکر قهوه ای و یک قاشق غذاخوری گلاب و عسل به میزان لازم را اضافه کنید. کمی که مخلوط سرد شد، شش عدد انجیر بزرگ را نصف کرده داخل آن را کمی خالی کنید. از این ترکیب داخل انجیر بریزید. بعد آن را داخل یخچال بگذارید، بعد از یک ساعت دسر حاضر است.

۸. جری؛ پنیر


جری رقیب قدیمی و همیشگی تام است که حسابی او را به دردسر می اندازد. او به این دلیل رقیب جدی ای برای تام است که با مصرف پنیر از نظر بدنی پابه پای تام پیش می رود و حتی یک ذره هم کم نمی آورد. دندان های تیز، سفید و بدون پوسیدگی جری که همیشه آماده گاز زدن به خوراکی های سر سفره صاحبخانه هستند، به دلیل پنیر این قدر سالم مانده اند. پنیر به دلیل داشتن لاکتوز کمتر باعثسلامت بیشتر دندان ها می شود. سرطان واژه غریبی برای جری است چون ترکیبات ضدسرطان موجود در پنیر او را از این بلاها حفظ می کنند. ویتامین B موجود در پنیر علاوه بر افزایش عملکرد بدن و پیشگیری از بیماری ها، باعثسلامت و جوانی پوست می شود. جری اگر بخواهد هم چاق نمی شود چون پنیر سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و باعثکاهش وزن می شود. تام هم کم بلا سر جری نمی آورد؛ بنابراین اگر به دلیل کلسیم فراوان موجود در پنیر نبود چه بسا بعد از دو بار کتک کاری تک تک استخوان های جری طوری می شکستند که حالا حالاها زمین گیرش می کردند. با این حساب، ابتلا به پوکی استخوان هم نوعی شوخی برای جری محسوب می شود. تا حالا دیده اید رنگ صورت جری سرخ شود و از گوش هایش بخار بیرون بزند؟ نه چون سدیم موجود در پنیر باعثکاهش فشارخون می شود. اگرچه جری سرش برای دعوا و درگیری درد می کند اما هیچ وقت سردرد ندارد چون براساس پژوهش ها کلسیم موجود در پنیر باعثکاهش علائم میگرن می شود. جری در برابر مشکلاتی که تام برایش به وجود می آورد مقاومت می کند چون پنیر سیستم ایمنی اش را حسابی تقویت کرده است. هر چه تام از دست جری خوابش نمی برد، در عوض جری خواب راحتی دارد چون پنیر درمان بی خوابی است. اسیدهای آمینه موجود در پنیر باعثکاهش استرس می شوند و به خواب راحت تر کک می کنند. جری از بابت ریزش مو هیچ نگرانی ندارد چون کلسیم و پروتئین موجود در پنیر باعثسلامت و درخشندگی موها می شوند. اگر چه جری خیلی خوش سلیقه است و هر غذایی را امتحان می کند اما ما به او توصیه می کنیم دستورالعمل زیر را هم امتحان کند.

پاستای پنیر و ماهی برای ۴ نفر: یک قوطی تن ماهی، یک لیوان فلفل دلمه ای های رنگی، یک قاشق غذاخوری آبلیمو، دو حبه سیر و آویشن، فلفل و نمک به میزان لازم را با هم مخلوط کرده تفت بدهید. حدود ۳۰۰ گرم قارچ را جداگانه بپزید سپس آن را به مواد اضافه کرده و کمی تفت بدهید. یک بسته پاستا را پخته و آبکش کنید. زمان سرو غذا، یک لایه از مواد و یک لایه پاستا داخل دیس بکشید. در هر لایه پنیر پیتزا به مواد اضافه کنید و کمی از آن را هم روی پاستا بریزید.

۹. گوریل انگوری؛ موز و انگور


چه کسی می تواند یک گوریل ۱۵ متری بنفش را فراموش کند؟ گوریل انگوری در واقع ترجمه «Grape Ape» است که بازی با کلمه ای ظریف دارد. کلمه Grape که همان انگور است و Ape هم به میمون های بدون دم اطلاق می شود. این گوریل غول آسا عاشق انگور و موز است. به همین دلیل در برابر بسیاری از بیماری ها بیمه است. فکر کردید چرا هر اتفاقی می افتد گوریل انگوری خونسرد است؟ چون سدیم موجود در موز باعثکاهش فشارخون می شود. پتاسیم موجود در موز از سکته مغزی و انتی اکسیدان موجود در انگور از سکته قلبی جلوگیری می کند. بدن گوریل انگوری چطور این وزن وحشتناک را تحمل می کند؟ چون پتاسیم موجود در موز عمل باز جذب کلسیم از ادرار را افزایش می دهد و نمی گذارد او دچار پوکی استخوان شود. کلیه های گوریل انگوری هیچ چیزشان نمی شود چون موز و انگور دارای ترکیباتی هستند که باعثعملکرد بهتر کلیه ها می شود. چه کسی از یک گوریل ۱۵ متری افسرده خوشش می آید؟ این اتفاق رخ نمی دهد چون موز دارای نوعی پروتئین به نام «تریپتوفان» است که در بدن به سروتونین(هورمون شادی) تبدیل می شود. رنگ بنفش و چهره گل انداخته و تپل او نشان دهنده این است که دچار کم خونی نیست چون آهن موجود در موز باعثتولید هموگلوبین خون شده و مانع از ابتلا به کم خونی می شود. گوریل انگوری و افت قند خون؟ هرگز چون قند موجود در موز مانع از آن می شود. گوریل انگوری از زخم معده و اثنی عشر نیز در امان است چون ترکیبات موجود در آن به کمکش می آیند. گوریل بنفش ما باهوش تر از آن است که به نظر می رسد، البته به دلیل پتاسیم موجود در موز که باعثافزایش قدرت حافظه می شود. سرطان پروستات هم به دلیل آنتی اکسیدان موجود در انگور سراغ او نمی آید. البته باید به گوریل انگوری کمک کرد تا راه های جدیدتری برای مصرف خوراکی های مورد علاقه اش پیدا کند.

ژله موز و توت فرنگی برای ۴ نفر: یک بسته پودر ژله توت فرنگی را طبق دستور درست کنید. سپس مخلوط را داخل مخلوط کن ریخته و دو قاشق غذاخوری شکر و یک بسته خامه را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد با هم کاملاً مخلوط شدند آن را داخل ظرفی بریزید که وسط آن خالی است. بعد از آماده شدن ژله، آن را داخل ظرف بگذارید سپس یک عدد موز را به صورت هلالی کج ببرید. چند حلقه را داخل ظرف بریزید و بقیه را اطراف ژله بچینید.

۱۰. اسکراچ؛ بلوط


امروز بیشتر افراد اسکراچ را می شناسند؛ همان سنجاب انیمیشن عصر یخبندان که دائم دنبال بلوط محبوبش می گردد یا می خواهد آن را جایی قایم کند. تقریباً اسکراچ همیشه در حال سقوط از کوه های یخ است. با این حال هیچ اتفاقی برایش نمی افتد چون بلوط باعثاستحکام استخوان ها می شود و از نرمی و پوکی آنها جلوگیری می کند. اسکراچ از نظر قدرت بدنی کم نمی آورد که این هم از صدقه سری بلوط است چون سرشار از کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. کم خونی هم اصلاً سراغش نمی آید چون آهن موجود در بلوط این اجازه را نمی دهد. راستی چرا با وجود اینکه اسکراچ این همه زخمی می شود اما ککش هم نمی گزد؟ چون بلوط دارای خاصیت ضدالتهابی است. پوسته بلوط دارای خاصیت تنگ کنندگی منافذ پوست استف؛ بنابراین اسکراچ دچار چین و چروک پوست نمی شود. سنجاب بینوای ما می تواند از بابت ابتلا به سنگ کلیه و مثانه نیز خیالش راحت باشد. اگر اسکراچ بلوطش را پودر کند و با چای بعد از ظهرش بنوشد دیگر نباید نگران خونریزی معده و مشکلات روده بزرگ باشد. با این حال، عقل اسکراچ پاره سنگ بر می دارد و از هر ۱۰۰ بلوط، ۹۹ تایش را از دست می دهد. شاید پیشنهاد ویژه ما به او کمک کند تا سالم تر بماند.

خورش شاه بلوط برای ۶ نفر: یک عدد پیاز را تفت بدهید. یک حبه سیر را ریز کرده و نمک، فلفل و زردچوبه را همراه با ۳۰۰ گرم گوشت اضافه کنید. کمی که گوشت سرخ شد یک لیوان آب به گوشت اضافه کرده و ۱۰ عدد شاه بلوطی را که قبلاً تفت داده اید به گوشت اضافه کنید. پیاز را به مجموعه اضافه کنید. زمانی که گوشت خوب پخت، ۲۰ عدد آلوی خورشتی را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه قبل از سرو کردن خورش دو قاشق غذاخوری آبلیمو را اضافه کنید.

۱۱. ببعی؛ کاهو، کلم و کرفس


ببعی یا همان بره باهوش و بامزه مجموعه کلاه قرمزی این روزها حسابی طرفدار دارد. ببعی علاقه عجیبی به کاهو، کرفس و کلم دارد و با این رژیم غذایی خود را در برابر بسیاری از بیماری ها بیمه کرده است. ببعی مکل قلبی ندارد چون ویتامین C موجود در کاهو از افزایش کلسترول خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. این بره نابغه اصلاً مشکلی به نام بی خوابی را به رسمیت نمی شناسد چون کاهو حاوی موادی است که باعثمی شود راحت بخوابد. ببعی خیالش از بابت نقرس نیز راحت است چون کرفس دارای خاصیت کاهش دهنده اسیداوریک خون است. او از خوردن غذاهای نفاخ ابایی ندارد چون مواد ضد نفخ موجود در کرفس مشکلش را حل می کنند. خونسردی ببعی به دلیل متیل فتالاید موجود در کرفس است که خاصیت آرام بخش و مسکّن دارد. اسیدهای آمینه موجود در کلم نیز نگرانی ببعی درباره التهاب های مختلف را برطرف می کنند. پوست شفاف ببعی به دلیل مواد موجود در کلم است که باعثشادابی و نشاط پوست می شوند. ببعی آن قدر باهوش هست که به دنبال دستورالعمل های غذایی جدید بگردد. ما هم یک نمونه را برایش آماده کرده ایم.

سالاد مخلوط شیرین برای ۶ نفر: یک عدد کاهو، نصف یک کلم سفید و نصف یک کلم قرمز متوسط را کاملاً باریک خرد کنید. سپس یک لیوان کشمش پلویی و پنج عدد ساقه کرفس تازه را به آن اضافه کنید. یک عدد سیب را رنده کرده و با یک فنجان نعنا و یک هویج مخلوط کنید. پنج قاشق مایونز را به آن اضافه کرده و این چاشنی را به کاهو و کلم ها اضافه کنید.

۱۲. لاک پشت های نینجا؛ پیتزا


اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که سریال انیمیشنی لاک پشت های نینجا کلی سروصدا به پا کرد. ایده اولیه محشر بود؛ چهار لاک پشت معمولی که در اثر قرار گرفتن در برابر مواد رادیواکتیو دچار جهش ژنتیکی شده و ظاهر و رفتار و اخلاقی شبیه انسان ها پیدا کرده بودند. نامگذاری شخصیت ها هم جالب بود و از نام های هنرمندان و نقاشان بزرگ مانند لئوناردو، میکل آنژ، رافائل و دوناتلو گرفته شده بودند. با این حال، رژیم غذایی لاک پشت های نینجا اصلاً سالم به نظر نمی رسد چون آنها تنها لاک پشت هایی در جهان هستند که پیتزا می خورند آن هم زیاد. اگرچه درباره عوارض پیتزا روی سلامت و نقش آن در بروز بیماری هایی مانند سرطان خیلی بحثشده اما با این حال بعضی از پژوهشگران معتقدند پیتزا برای سلامت مفید است! برای مثال بعضی از دانشمندان می گویند وجود آنتی اکسیدانی به نام «لیکوپن» که در پوست گوجه فرنگی وجود دارد از تخریب سلول ها جلوگیری می کند و حتی ممکن است جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرد. پس اگر لاک پشت های نینجا در پیتزاهایشان گوجه فرنگی زیاد بریزند شاید به همین زودی ها دچار سرطان معده و روده نشوند. سال قبل بعضی از محققان اعلام کردند که مصرف پیتزای سبزیجات همراه با گوجه فرنگی فراوان احتمال ابتلا به سرطان مری را کاهش می دهد. اگرچه به نظر می رسد فواید پیتزا بیشتر به دلیل گوجه فرنگی است تا خود پیتزا اما این یافته ها حداقل به افرادی مانند لاک پشت های نینجا کمک می کند تا غذای مورد علاقه شان را با نگرانی کمتری مصرف کنند؛ اگرچه مصرف زیاد و بیش از یک بار در هفته، حسابی برای آنها دردسرساز است. ماجرا به همین جا ختم نشد چون بعضی از محققان به لاک پشت های نینجا اطمینان می دهند پوست شان جوان می ماند و فعلاً از چین و چروک خبری نیست چون لیکوپن در سلامت پوست نیز نقش دارد. از سوی دیگر لیکوپن می تواند از ریه ها در برابر عوارض ناشی از آلودگی هوا محافظت کند. اگرچه به نظر می رسد این یافته ها بیشتر فانتزی هستند با این حال، لاک پشت های نینجا که نمی توانند در برابر پیتزا مقاومت کنند. بنابراین بهتر است از دستورالعمل زیر استفاده کنند تا حداقل یک پیتزای سالم تر بخورند و کمی دیرتر به عوارض ناشی از مصرف زیاد فست فودها دچار شوند.

پیتزا رولتی استیک برای ۲ نفر: یک بسته قارچ را به صورت نگینی خرد کنید. گوشت گوساله ورقه شده را با کمی پیاز تفت دهید. سپس داخل هر ورق فویل یک ورق گوشت بگذارید و روی آن فلفل قرمز و سبز و پنیر پیتزای رنده شده بریزید. خمیر را لوله کنید و چند خلال دندان برای بسته شدن لبه ها به سر خمیر بزنید. فر را داغ کرده و پیتزاهای رولی را داخل آن بگذارید، ۱۵ دقیقه بعد پیتزا آماده است.

۱۳. بامزی؛ عسل


بامزی را یادتان هست؟ همان خرس شجاع و باهوشی که متولدین دهه ۱۳۶۰ حسابی با آن خاطره دارند. بامزی هر وقت به دردسر می افتاد با خوردن عسل قدرت زیادی پیدا می کرد. بامزی می تواند مطمئن باشد که همیشه قوی می ماند چون ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم های موجود در عسل با تقویت سیستم ایمنی بدن، او را در برابر نفوذ باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل بیماری زا مصون نگه می دارد. بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گلودرد، سرفه و خلط ناشی از آنها نیز در برابر عسل کاملاً تسلیم هستند. بامزی خیالش از بابت بیماری های قلبی حسابی راحت است چون عسل به سلامت عروق و کاهش کلسترول خون کمک می کند. این خرس بامزه هر مشکلی داشته باشد، مشکلات مربوط به دستگاه گوارش ندارد چون عسل باعثهضم بهتر غذا شده و ضد نفخ است. بامزی را خسته دیده اید؟ آخر او چطور می تواند احساس خستگی کند وقتی قند طبیعی موجود در عسل مثل یک منبع کالری و انرژی عمل می کند؟ عسل یک ماده فوق العاده برای حفظ سلامت پوست نیز هست؛ بنابراین پوست بامزی از پیری دور می ماند. با این حال بامزی اصلاً حواسش نیست که لازم نیست عسل را همین طور خالی خالی خورد. در حالی که روش های دیگری هم وجود دارد؛ مثل روش زیر.

بستنی عسلی برای ۴ نفر: سه فنجان خامه قنادی، یک فنجان شیر، نصف فنجان عسل و یک قاشق وانیل ورقه ای را به آرامی و همراه هم حرارت دهید. مخلوط نباید بجوشد. زرده چهار عدد تخم مرغ را در ظرف دیگری کاملاً بزنید. سپس به اندازه یک لیوان از مخلوطی که حرارت دادید، به زرده تخم مرغ اضافه کنید. مخلوط را دوباره حرارت دهید اما حواس تان باشد نجوشد. اکنون مخلوط را داخل هر ظرفی که دوست دارید بریزید و به مدت شش ساعت داخل فریزر بگذارید. به باقیمانده مخلوط شیر و خامه و عسل، یک قاشق وانیل پودری اضافه کنید و داخل یخچال بگذارید. بعد از شش ساعت بستنی را از فریزر در آورده و مخلوط داخل یخچال را روی آن بریزید و باز به مدت دو ساعت داخل فریزر بگذارید.

۱۴. گارفیلد؛ لازانیا


خیلی ها این گریه نازنازی، خونسرد و تنبل را می شناسند که هیچ کاری جز لم دادن روی مبل و تماشا کردن تلویزیون ندارد. گارفیلد هیچ فعالیت و حرکتی ندارد، به لازانیا علاقه عجیبی دارد. به همین دلیل این قدر چاق شده و به طور کلی سبک زندگی اش در این فهرست از همه نادرست تر و ناسالم تر است؛ اگرچه گارفیلد هم مانند لاک پشت های نینجا می تواند دلش را به این خوش کند که موادی مانند پنیر و سبزیجات به کار رفته در لازانیا می توانند او را از بسیاری از بیماری ها دور نگه دارند. فواید گوجه فرنگی درباره لازانیا هم صادق است. با این حال گارفیلد باید بتواند دور لازانیای پرچرب را خط بکشد و با مصرف لازانیای سبزیجات کمک بزرگی به سلامت خود بکند. ما نیز برای کمک به او دستورالعمل زیر را پیشنهاد می کنیم.

لازانیای نگین زرد برای ۴ نفر: چهار فنجان اسفناج را بپزید و آن را درشت خرد کنید. یک بسته قارچ را از مقطع طولی ببرید. لازانیا را مانند روش معمولی پخت لازانیا آماده کنید. اکنون یک لایه پنیر پیتزا، دو فنجان فلفل دلمه ای قرمز و سبز را روی ردیف اول لازانیا بریزید. شش عدد تخم مرغ را بدون اینکه زرده آن با سفیده مخلوط شود، به آرامی شکسته و روی مواد بریزید. یک لایه دیگر لازانیا بریزید و این کار را تکرار کنید. سپس پنیر پیتزا روی آن بریزید. یک و نیم لیوان شیر را به لازانیا اضافه کنید. آن را داخل فر بگذارید. منظره تخم مرغ هایی که درسته پخته اند مثل نگین زرد است.

تندرستي/ شماره ۱۳۴/ سوادا ماركاريان/ صفحه ۱۸