اطلاعاتی درمورد ویروس HIV

به گزارشافکارنیوز،مهرنوش سماعی اظهار داشت: ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی محافظت نشده، تیغ و سرنگ مشترک همچنین از مادر مبتلا به نوزاد در زمان بارداری، زایمان و شیردهی منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زنان مبتلا به ایدز می توانند باردار شده و یک بچه سالم را به دنیا بیاورند. اما لازم است این افراد از همان ابتدای بارداری تحت درمان و نظارت پزشک قرار بگیرند؛ بطوریکه با مصرف داروهایی که برای آنها تجویز می شود، مقدار ویروس در بدن این افراد تا حدی کاهش پیدا می کند که احتمال به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به ایدز در مادران HIV مثبت در حال درمان، به کمتر از یک درصد می رسد. نکته قابل توجه این است که زایمان این زنان به طریق سزارین انجام می شود.

این دانشجوی سال سوم پزشکی با اشاره به ایجاد درمان های جدید بیماری ایدز در دنیا و کابرد آن در ایران نیز، گفت: با استفاده از درمان های ضد ویروسی یا ART، میزان ویروس در بدن بیماران تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. اگرچه به صورت کامل نمی توان این بیماری را درمان کرد اما از این طریق قادر خواهیم بود ایدز را از یک بیماری مرگبار به یک بیماری کاملا قابل کنترل تبدیل کنیم درنتیجه افرادی که با عفونت HIV زندگی می‌کنند می توانند از طول عمر نسبتا طبیعی برخوردار شوند.

تشخیص زودهنگام ایدز در مبتلایان، موجب افزایش کارآیی درمان می شود


سماعی تشخیص به موقع و زودهنگام ایدز در مبتلایان را موجب افزایش کارایی درمان این بیماران دانست و تاکید کرد: عفونت HIV هیچ وقت به مرحله ایدز نمی رسد؛ در واقع می توان گفت هنگامی که ویروس HIV در بدن یک فرد وجود داشته باشد وی بیمار HIV مثبت محسوب می شود و در صورتی که بیمار مورد درمان قرار نگیرد به ایدز مبتلا خواهد شد که مرحله پیشرفته آن به شمار می رود.

مسوول کمیته تخصصی بهداشت باروری و ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه فردی در معرض ویروس HIV قرار بگیرد، این موضوع بلافاصله خود را نشان نمی دهد، یعنی اگر آزمایش دهد نتیجه آزمایش مثبت نمیشود. باید توجه داشت انجام آزمایش در فاصله ۸ تا ۱۲ هفتگی بعد از ورود این ویروس به بدن، مثبت نشان داده می شود که به این فاصله دوره پنجره اطلاق می گردد.